Recenze: ZÁHADA PAPÍROVÉHO UBROUSKU (Zuzana Muchová)

Kousek papíru, který odhalí pachatele?

Za recenzní e-knihu děkuji vydavatelství Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

S autorkou Zuzanou Muchovou jste se na našem blogu již mohli seznámit. I když nešlo o knihu v tradičním slova smyslu, ale spíš o výpověď ze života její rodiny s názvem Příběhy mojí babičky. Tentokrát se více než rodinnou linkou budeme zabývat detektivním pátráním, i když i rodinné vztahy se přihlásí o slovo.

Naše vyprávění začíná nalezením mrtvoly. A protože není tak úplně běžné u sebe ve skleníku na zahradě najít mrtvolu, vyhledá Evžen Papučka, jehož žena onen objev učinila, detektivní agenturu Bystré oko a chce na vlastní pěst vypátrat, co to bylo za osobu. A čím více Vendelín Bystrý pátrá, tím více poznáváme místního blázna, křivdy minulosti a záhadu papírového ubrousku.

Přestože je kniha krátká a snesla by označení novela, obsahuje třicet kapitol a několik hlavních vypravěčů. Tím se dočkáme řady různých perspektiv jak z hlediska ženského a mužského pohledu, tak i z role někoho, kdo nemá čisté svědomí, a naopak toho, kdo čím dál víc přichází pravdě na kloub. Děj se odehrává v malém městě Havlín, kde se prakticky všichni znají a nechybí tedy množství archetypů typických pro maloměsta. Blázen, krasavice, která se zamilovala do gaunera, zhrzená láska, nevraživé sousedky atd.

„Za ta léta, pane komisaři,“ naklonila se paní k vyšetřujícímu, „už to mám obšancovaný. Znám téměř každého podle kroku, držení těla, jak se pohybuje a tak různě, chápete,“ pokrčila významně rameny. „Samozřejmě někdy si taky nejsem jistá, kdože to jde po ulici, ale to jsou většinou ti mladí divočáci, které už tak neznám. Jenže tohle nebyl žádný mladík, ale jakési podivné motovidlo a jistě už obstarožní. Sotva to pajdalo. Nepodobalo se to nikomu.“

„To jako chcete říct, že každý večer do pozdní noci sledujete... ehm, dění na ulici?“

„Přesně tak!“

„Pročpak vlastně neležíte spořádaně v posteli a nespíte?“

„U starých lidí většinou už to spaní stojí za starou belu!“ durdila se Hnátová. „A tak sedím u okna a pozoruju hvězdy.“ ( z 11 % knihy)

Na první pohled vás upoutá, že, až na drobné výjimky u každé postavy známe její jméno a příjmení a jejich vyznění působí velmi staromilsky. Takový je i komplexní nádech knihy, z něhož je cítit návrat do minulosti. Jména jsou tedy dost zastaralá a příjmení často odkazující na vlastnost dané osoby. Časové ukotvení je z náznaků raně postkomunistické s několika záblesky do období komunismu. Vzhledem k místu, kde se děj odehrává, je prakticky jedno, jaká je doba, protože čas působí, že se zastavil.

Zřejmá je simplicita budování zápletky a celého příběhu, na druhou stranu se i přes přímočarost a předvídatelnost dočkáme velmi svižného a zábavného čtení. Troufám si tvrdit, že by se jednalo o perfektní četbu na pokračování, která dřív (možná i nyní) vycházela časopisecky. Dostanete přesně to, jak se tato kniha jeví – jednoduchou detektivní jednohubku na jedno odpoledne k vodě.

Nemám moc ráda, když kniha částečně reaguje sama na sebe. Viz „Nejsme přece v detektivním románu“, nikdy jsem nepochopila pravý účel, možná vtipnost?, ale spíš mi to přijde nemístné a úplně to tam nesedělo. Líbila se mi vyváženost popisných částí a dialogu, co mi přišlo nadbytečné, bylo množství postav a jejich osudů. Některé linky byly popsané zbytečné obsáhle, pokud se to při tomto počtu stran tak dá říci, a v hlavním příběhu neměly výraznou úlohu. A tady mě znovu napadá, že právě jejich osudy by se daly také využít, pokud by se jednalo o čtení na pokračování.

Pokud váháte, jakou knihu si vzít na cesty či k vodě, tohle by nebylo sáhnutí vedle. I přes negativa, jež jsem zmínila, autorka umí kvalitně pracovat s jazykem a nedočkáte se neohrabaných větných spojení, ale vyprávění, co má švih. Přestože pachatel pro vás zřejmě nebude překvapením, i tak se dočkáte několika překvapivých momentů. Nehledat hloubku, ale zábavu – a té si užijete vrchovatě.

Paní Anastázie Papučková žije se svým manželem v městečku Havlínov. Jednoho dopoledne objeví ve skleníku mrtvolu. Vzpamatovat se ze šoku jí paradoxně pomáhá její letitá nepřítelkyně Věra Hnátová. Je to podivná osůbka a městečko jich má takových víc. Například obecního blázna Ference Stříbrného, který se věčně máchá v kašně na náměstí. Anebo schizofrenika Leoše Pokorného, kterého se bojí nejen jeho rodina, ale i celá vesnice.
Pan Papučka řeší záhadu po svém. Obrátí se na detektivní agenturu, kde ke svému údivu shledá, že…

Zuzana Muchová - Záhada papírového ubrousku
Nakladatelství: E-knihy jedou