Recenze: ILUZE PRAVDY (Michal Vaněček)

Vědění může být nebezpečné

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada
Chci zakoupit titul!

O spisovateli Michalu Vaněčkovi jste již slyšeli mnohokrát díky jeho dílům. Velký úspěch například zaznamenal autorův Mlýn a nebo Co má vědět správný Čech. Autor spolupracuje s nakladatelstvím Grada, které publikuje pod značkou Cosmopolis jeho knihy jak pro děti, tak pro dospělé. Grada je na českém trhu od roku 1991 a jejím hlavním cílem je vydávat publikace kvalitně a precizně. V tomto nakladatelství si každý najde to své, od dětí přes širokou veřejnost až po odborníky. Nyní však pojďme odhalit Iluzi pravdy v následující recenzi.

Plukovník Marek své poslední dny před odchodem do penze tráví v nemocnici. Operace kolena pro něj sice není nejpříjemnější záležitostí, ale po dobu své praxe kriminalisty a poté jako šéfa oboru Kybernetické kriminálky si prošel daleko horším. Okolo Marka se však odehraje několik nepravděpodobných a natolik zvláštních věcí, že důchod bude muset odložit. Detektiv se vydává po stopách, jež jej přivedou na myšlenku, že informace, které denně potkáváme na internetu, nemusejí být vždy pravdivé. Společně se špičkovým hackerem odhalují nebezpečně machinace, obchody a spiknutí. Oběma však jde o život, ale kdo o něj usiluje?

Iluze pravdy je psána v er-formě, rozdělená do pěti kapitol, jednoho prologu a podkapitol, které jsou označeny dny. Tento jev právě ukazuje, kolik času v knize plyne. Dohromady má čtenář možnost s hlavními postavami prožít celých šestnáct celkem napínavých dnů. Michal Vaněček píše čtivě, jednoduše a nezahlcuje zbytečnými omáčkami. Iluze pravdy nabízí jednu hlavní linii, a to velice přímočarou. Složité pojmy jsou v díle podávané tak, že je pochopí i ten, který technologiím úplně netyká.

Vystupující postavy jsou příjemně vystavené. V románu se nesetkáme ani s moc výraznými charaktery nebo naopak nenápadnými. Hlavním hrdinou se stává plukovník Marek, který je těsně před důchodem. Je to velice připravený muž, který se nerad nechává zaskočit. Jako parťáka k sobě přibírá, ač nerad, mladou Barboru. Hacker v sukních je právě zážehem a poté i motorem celého případu. Oba vystupující si celkem notují, neboť mají hodně společného. Čtenář je zasypáván každý knižní den jejich společným koníčkem v kouření cigaret a popíjení alkoholu. Marek i Barbora mezi sebou pociťují jisté jiskření, které je až nakažlivé. Takhle dvojice však není úplně originální. Charaktery svým vztahem a často i chováním připomínají Mikaela Blomkvista a Lisbeth Salanderovou z pera Larssona Stiega a jeho Milénia.

Michal Vaneček díky jednoduché formě psaní a vyprávění stvořil sympatický oddechový thriller. Což je vážně zvláštní. Na klidné vlně se ubíráte dějem, zájem v něm vzbuzuje fakt, kdo za tím vším stojí, ale není to nijak strhující či vlasyrvoucí thriller. V knize se často kouří, pije a hlavně jí. To se stalo výplní mezi pátráním. Opakující se rituál je poněkolikáté již nudný, nezáživný a zdržuje od děje. Díky tomu, že Marek je od policejních složek, má vždy a všechno po ruce, tedy se jde hned na věc. Jak již jsem říkala, děj je přímočarý. Závěr příběhu mi přišel hodně vlažný. Vysvětlení proč, co a jak, doplněné pár výbuchy a obětí, nebyl asi tím, co by jeden očekával.

Iluze pravdy nabízí příjemný čas strávený nad knihou. Nepředkládá žádné konspirační teorie, které by šokovaly nebo zneklidňovaly. Myslím si, že dílo nevyužilo celý svůj potenciál. Zvolené postavy jsou dostačující, nejsou ploché a chovají se jako inteligentní jedinci. Román by mohl být údernější jako novela, či dokonce povídka.

Příběh bych doporučila všem, kteří mají rádi poklidnější a jednodušší thrillery a detektivky. Kniha se díky čtivosti dá zvládnout za pár hodin. Dílo si nedopomáhá vulgaritami ani samoúčelným násilím, a je tedy vhodné i pro mladší čtenáře.

Obálka knihy a její anotace je velkým lákadlem. Ilustrace sice úplně neladí k obsahu této detektivky, ale spíše k nějaké fantasy. Ovšem svůj účel splnila.

Strhující thriller z nedaleké budoucnosti. Šéf odboru kybernetické kriminálky, plukovník Marek, se chystá na odchod do penze. Těší se na klidné časy na svém statku v Posázaví. Před odchodem na odpočinek si nechá ještě odoperovat koleno u svého kamaráda ze studií. V nemocnici se však dějí podivné věci. Dojde k náhlému výpadku elektřiny, následně Marek dostává jiné prášky, než má. Poněkud zvláštním způsobem jej kontaktuje bývalá vedoucí oddělení informačního systému. Marek je proti své vůli zatažen do spletité hry, v níž zjišťuje, že pravda prakticky neexistuje, že téměř všechno, co se dá najít na internetu prochází důslednou kontrolou a zejména úpravami a zkreslováním. Zjišťuje, že pravda je pouze to, čemu jsou lidé ochotni uvěřit. Pouští se do posledního pátrání ve svém životě,  kde jde jemu i poněkud excentrické šéfce nemocničního IT doslova o krk. Jedinou záchranou pro ně zůstává, že i jejich protivníci budou nuceni uvěřit tomu, co jim tito dva profesionálové připraví za realitu. Příběh se odehrává v neurčitě nedaleké budoucnosti a vyvolává úvahy i obavy o tom, kam až může zajít manipulace s informacemi.

Nakladatelství: Cosmpolis
Žánr: Detektivka, thriller
Počet stran: 216