Recenze: ALENKA LÉKAŘKA (Zuzana Pospíšilová, Drahomír Trsťan)

Fonendoskopem posloucháme, můžeme slyšet i myšlenky?

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Kdo jiný by měl znát dětskou duši lépe než dětská psycholožka? Zuzana Pospíšilová v současnosti pracuje ve Speciálně pedagogickém centru pro děti s mentálním postižením. Společně s Drahomírem Trsťanem, který se podílel na ilustracích, již v minulosti spolupracovali na několika projektech. Kniha vychází u dceřiného nakladatelství Bambook, jež spadá pod nakladatelství Grada.

Alenka je malá zvídavá holčička. Má mladšího brášku Kubu a maminku lékařku. Jednou jsou všichni v maminčině ordinaci, kde pomáhá nemocným lidem, aby byli opět zdraví. Alence padne do oka předmět, který si maminka pořád nasazuje a sundavá z uší. Ta jí vysvětlí, že se jmenuje fonendoskop. A protože si nedávno koupila nový, jeden Alence zapůjčí. Ta v tu chvíli začne společně s Kubou zkoumat, co vše se s ním dá poslouchat, a zjišťují, co vše jejich tělo umí.

V knize převládá jeden kontinuální příběh, který je rozdělen do šestnácti kapitol, v nichž se postupně věnujeme jednotlivým oblastem lidského těla. Hlavní roli hraje zvuk, aby mohl být fonendoskop naplno využit. Seznámíme se tedy s pulzem, tlakem, dýcháním, polykáním, procesy v břiše atd. Většinu věcí objevují sami sourozenci, jen občas se objeví jako hlavní dozor maminka, která některé informace dovysvětlí, případně uvede na pravou míru.

Nasadila jsem si na uši sluchátka a dědovi přiložila fonendoskop na čelo. Taky se začal usmívat, ale přemýšlel naopak ještě hlasitěji. Dokonce tak, že jsme se oba s Kubou vylekali a já jsem vypískla. To oba vytrhlo z přemýšlení. Dědu i tátu. Děda otevřel oči a hned se nás začal vyptávat: „Co tady vy dva zase vyvádíte?“ „Chtěli jsme si poslechnout, jestli je ve fonendoskopu slyšet, jak přemýšlíte,“ řekla jsem omluvně. (ze str. 59–60)

Každá kapitola zabírá v průměru čtyři stránky a je to adekvátní čtení před spaním. Malého čtenáře informace neunaví a není jich tolik, aby je nemohl vstřebat. Jazyková skladba je jednoduchá a obsahuje velké množství dialogů. Výrazným doplněním jsou ilustrace, které zabírají velkou část stran. Kreslené postavy jsou dost univerzální, ale obsahují detaily předchozího vyprávění např. přesné znázornění, kde měřit tep, případně popisek. Posledních osm stran je věnovaných opakování, aneb co si pamatuješ z Alenčina vyprávění. Otázky jsou veršované a vedené zábavnou formou, také jsou obsaženy doplňovačky zjišťující, zda malí čtenáři poznají podle choroby, která část těla je nemocná. Poslední dvě strany zabírají schematické ilustrace lidského těla – od hlavy až k patě a ukazují, co se skrývá uvnitř.

zdroj: archiv recenzentky

Publikace předškolákům a mladším školákům prostou formou předvádí a ukazuje, jak je naše tělo šikovné. Na příběh by se prakticky dalo koukat jako na pár dní ze života sourozenců, kteří dostali hračku v podobě fonendoskopu. Naučný podtón je velice pěkně zakomponovaný a nijak násilný. Využívá dialogů a vtipných momentů – proč klouby vržou, dají se slyšet myšlenky atp. To jsou věci, které pobaví, a díky tomu se snáze zapamatují. Úplně si nemyslím, že by se k publikaci dalo vícekrát vracet, právě díky formě, která je zvolená. K čemu se ale dá vracet dlouhodobě, jsou zadní opakovací stránky, u nichž vyhrává jejich zábavnost. Jedná se tedy o vyprávění s naučným charakterem, pokud byste chtěli vyloženě populárně naučnou knihu, musíme vybrat něco podrobnějšího.

Osobně jsem čekala, že lehce oťukneme každou orgánovou soustavu. Pří čtení příběhu se čtenář dozví některé všeobecné informace o našem těle, takže souhlasím se zařazením do kategorie čtení s poučením, jež je uvedeno na webu nakladatelství. Alenka lékařka je pro mě takovým šedým středem, který ničím výrazně nevyniká, naopak koncept mi přijde takový nijaký a ilustrace ne úplně podařené. Nicméně to je na osobní preferenci čtenáře. Mě zkrátka velké nazelenalé bělmo a důraz na šrafování neokouzlilo. Pokud vaše domácnost oplývá dítkem kolem šesti let, může to být dobrý způsob, jak mu pomocí příběhu přiblížit fungování lidského těla.

Anotace
Alenka má jasno! Až vyroste, bude lékařka jako její maminka. Jednou si půjčí maminčin stetoskop a začne objevovat tajemství lidského těla. Připojte se k Alence, přečtěte si její příhody a poznejte, jak dýcháme, trávíme, myslíme a pohybujeme se. Dozvíte se také, jestli jsou slyšet myšlenky a jak vzniká řeč.

Knížka plná barevných ilustrací, obrázků, hádanek a doplňovaček poskytuje předškolákům a mladším školákům základní informace o lidském těle.

Nakladatelství: Grada
Žánr: dětské