Recenze: O VÝŽIVĚ (Veronika Pourová – Andrea Jakešová)

Stravování pod lupou

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Chci si koupit tuto knihu.

Vedle beletrie se v crowdfundingových kampaních nakladatelství Pointa občas objeví i knihy populárně naučné. Jednou z nich je i publikace Veroniky Pourové a Andrey Jakešové. Nutriční terapeutky a zakladatelky poradny Ne hladu sepsaly své odborné znalosti i zkušenosti a zvou čtenáře na cestu za zdravým životním stylem. Knihu O výživě vydalo nakladatelství Pointa v roce 2019.

O výživě se řadí k titulům, které nalákají už samotným výstižným názvem a výraznou, vizuálně dobře zpracovanou obálkou. Z ní se na nás usmívají sympatické autorky Veronika Pourová a Andrea Jakešová. Tyto zkušené nutriční terapeutky spojily své síly, aby zpracovaly téma zdravého stravování do populárně naučné publikace, která v sobě spojuje čtivý teoretický výklad i konkrétní poznatky z praxe. Nechybějí ani praktické tipy na sestavení jídelníčku a několik zajímavých receptů.

Systematičnost ve výkladu, přehlednost, grafická propracovanost, názornost. Nic z toho této knižní novince nechybí. V textu se budete dobře orientovat díky systému nadpisů a podnadpisů, oceníte praktické tabulky a vašemu oku zalichotí doprovodné ilustrace i lákavé fotky u receptů.

Jaké by mělo být ideální složení stravy? Kolik bychom toho měli jíst? Jaké benefity a rizika přinášejí dnešní moderní výživové směry? Na tyto a mnohé další otázky autorky odpovídají čtivě, srozumitelně a přesvědčivě. Vyvracejí některé zažité mýty a časté hoaxy, nabádají čtenáře k racionálnímu přístupu ke stravování. V knize se samozřejmě hlásí o slovo subjektivní prvek, autorky tu prezentují osobní přesvědčení, ale zároveň své názory podepírají načerpanými vědomostmi. Je nutné si uvědomit, že se v tomto případě nejedná o odbornou publikaci, takže odkazy na zahraniční literaturu či případové studie tu nenajdete.

Přestože se autorky prezentují jako zastánkyně konzervativního, střízlivého přístupu ke zdravému stravování a zpochybňují přínos některých současných stravovacích trendů, jako je například nízkosacharidové stravování, metoda přerušovaného půstu či GAPS protokol, nestaví se do role ostrých kritiček, které by odsoudily vše ostatní, co vybočuje z standardu klasických výživových doporučení.

Výživová doporučení, která kniha obsahuje, jsou snadno uplatnitelná v praxi. S pomocí autorek se pomalými krůčky můžeme propracovat ke zdravějšímu životnímu stylu. Zjistíme, jaký poměr živin by mělo naše jídlo obsahovat, kolik bychom toho měli přibližně sníst a proč se nám možná přes veškerou snahu nedaří hubnout. Skvělým bonusem je několik vzorových jídelníčků pro lidi s různou potřebou energetického příjmu a pár zdravých receptů.

Pokud se zajímáte o zdravou stravu, kniha Veroniky Pourové a Andrey Jakešové by rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti. Oceníte, že publikace vzešla z praxe zkušených nutričních terapeutek a že se v ní zrcadlí i příběhy konkrétních klientů. Třešničkou na dortu je pak perfektně zvládnutá grafika a kvalitní redakční práce.

Jsou éčka opravdu škodlivá? Fungují detoxy? Jaká úskalí skrývají populární diety? Jak porozumět složení potravin a jak mít každý den na talíři jen to nejlepší? Bojovnice za pravdu o zdravé výživě znají odpovědi.
Veronika Pourová a Andrea Jakešová jsou nutriční terapeutky a zakladatelky poradny Ne hladu. Publikují články, točí videa, sestavují jídelníčky, vystupují v televizních pořadech a pořádají konference o výživě. Do knihy sesbíraly vědecky podložené informace z oboru, vlastní zkušenosti z praxe i tipy na zdravé recepty.

Žánr: populárně naučná
Počet stran: 166