Recenze: AGENTURA - STŘEPY MINULOSTI (Martin Štefko)

Co bylo před Agenturou

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Golden Dog
Chci zakoupit titul!

Agentura - Střepy minulosti je druhým, navazujícím pokračováním knihy Agentura – První tým. Autor a zakladatel nakladatelství Golden Dog Martin Štefko má však na kontě daleko více románů, jako jsou Nikdy se nepřestala usmívat, Mrtví kráčí po zemi, Mrtví kráčí po zemi – Život v ráji anebo Zatracenci. Spisovatel připravuje novou knihu, kterou bychom mohli očekávat v polovině roku  a která ponese název Mrtvé ženy. Kam nás však nyní zavede Agentura – Střepy minulosti?

Vyprávění pokračuje tam, kde první díl skončil. Samara, hlava Agentury, vysílá své neodpočaté hrdiny k další misi, která spočívá v nalezení nového člena úderného týmu. Ivory a Katharin zamíří přes Česko do sousedního Rakouska, aby svého nového parťáka naverbovali. Kdo je tedy dalším členem nesourodého týmu? A jaké kostlivce z minulosti nám známé postavy představí?

Druhý díl série  je rozdělen na několik dějových linek. Dominantním vyprávěním je právě minulý život členů, a tedy přítomnost příběhu bázlivě ustupuje do pozadí. Jednoduše řečeno, skupina si krátí dlouhou cestu historkami z minulosti. Román se dělí na čtyři části. Každá kapitolka obsahuje retrospektivu  věnující se konkrétní postavě. Děj je veden v er-formě a oproti jedničce obsahuje více přímé řeči. Knihu doplňují namísto ilustrací, jak bylo v prvním díle, černobílé fotografie každého člena. Pokud to tak půjde dál, možná bude mít čtenář příležitost si ve třetím pokračování vystřihnout a slepit svého oblíbence.

V recenzi na Agentura – První tým jsem upozorňovala na přehnané charaktery, které mnohdy pro své jednání neměly přesvědčivý motiv. Jsem ráda, že nyní mohu říct, že pokračování na sobě hodně zapracovalo a vlastně nám předkládá trochu jiné osobnosti než v prvním díle. A to i bez pomoci retrospektivních pasáží. Hrdinové se chovají více dospěleji a mnohdy i uvěřitelně.

Náhledy do minulosti jsou obvykle příjemným aspektem pro čtenáře. M. Štefko nám to však předhodí okamžitě, jako by bylo třeba si to vyškrtnou z úkolníčku. A právě tady mi to přišlo jako chybný krok. Na co čtenář okamžitě naráží, je minulost postavy Vipera Rattlese. Nejen že si ji přečte v jedničce, kde to mimochodem skvěle sedlo a utkvělo v paměti, ale pak ji dostaneme naservírovanou i v pokračování v obdobné a sakra delší verzi. Jedná se o zbytečné opakování, které postrádá význam. Retrospektiva u dalších hrdinů se snaží být celkem podrobná, ale například u Katharine je složité se vyznat v klanovém/rodinném konfliktu a ve finále je to k ději zbytečné.

Dle mého názoru autorovi více sedí psaní vážnějších příběhů, než jakési oddechové čtení s rádoby vtipnými scénkami. Spisovatel se v pokračování dotýká ošemetných témat, jako je rasismus nebo víra, u kterých se určitě smát nebudete. Je faktem, že se v knize objevují hluchá místa a naprosto zbytečné informace. Ale i tak je druhý díl lépe zvládnutý a jedničku rozhodně převálcoval. Série má nyní dobře nakročeno, uvidíme, co bude dál.

Román mohu doporučit všem milovníkům akce.V Agentuře se opět nevyhneme podobnostem z jiných děl, ale je jich méně než v první knize. Čtenář se zase může těšit na kusy končetin, krev a soutěže o to, kdo je lepší zabiják.

Ilustraci hlavní obálky má opět na svědomí talentová autorka Janiko. A jedna rada na závěr. Pokud rádi své knižní série řadíte v knihovničce vedle sebe, u Agentury narazíte na jeden problém. Knihy k sobě vizuálně ladí, ale jsou velikostně odlišné a vytvoří nehezký schůdek. Ale tak co, však na velikosti nezáleží, nebo snad ano?

Minulost se vrací. Ivory ani Katharine nejsou schopni se přenést přes to, co se jim stalo, a hledají sami sebe. Navzdory tomu musejí fungovat jako tým. Cesta k sebepoznání je i cestou k utužení týmu. Tymu, jemuž chybí jeden člen. Tři jsou podmínka. Skrz krvavé vzpomínky a krutou minulost Katharine a Ivory hledají nového parťáka, o němž vůbec nic neví.

Nakladatelství: Golden Dog
Žánr: Sci-fi, thriller
Počet stran: 260