Recenze: COOL GIRL! (Lena Valenová)

Která z nás vyhraje?

Za recenzní knihu děkuji autorce Leně Valenové.

Chci si zakoupit román Cool Girl!

Lena Valenová je autorkou, která se na české literární scéně představila prostřednictvím své tetralogie s názvem Moře nálezů a ztrát. Na našich stránkách jsme vás seznámili se všemi čtyřmi díly, jimiž jsou Náhodní lháři, Nevyzpytatelný, Střepy mozaiky a  Jako voda a oheň. Nedávno mimo tuto sérii vyšel román Cool Girl!, jenž byl uveden coby jedinečný interaktivní young adult počin.

Cool Girl! je zajímavým dílem, protože se dočkáte bohaté dávky nejrozličnějších témat. Počínaje problematikou dospívání, potížemi v rodině a ve škole přes nejrůznější překážky, s nimiž se setkávají protagonistky v rámci svých koníčků, konče zapeklitými úkoly v reality show, podle níž je román pojmenován. Jedná se o vyprávění nabité napětím, emocemi, ale i zklamáním.

Hlavní hrdinky jsou hned tři. Nejprve se seznámíme s Tinou, jejímž koníčkem je tanec. Je to velmi ambiciózní dívka, jež se snaží dosáhnout svých snů a nebojí se překonávat nejrůznější nástrahy. Druhou adeptkou na vítězku soutěže všestrannosti je Anet. Ta se ve svém volném čase zabývá hrou na klavír. Snaží se na sobě pracovat, aby byla nejlepší. Poslední do třetice je Marta. Její zálibou je atletika, oblíbila si běh na osm set metrů. Každá z dívek si dala svůj cíl, ale všechny mají s jeho dosažením problém, protože jim osud hází klacky pod nohy. Co se stane, když se jim podaří uspět v konkurzu soutěže Cool Girl, se dozvíte, když se začtete do tohoto zajímavého, čtivého a originálního příběhu.

Tato kniha je jednou z těch, u nichž přímo hltáte každé písmeno. Text je čtivý a zajímavý hned z několika hledisek. Nejinteresantnější jsou zvolené formy vyprávění. Kromě toho, že se objevuje běžná forma románu, najdou se tu i prvky facebookových statusů, interview, dotazníků, dramatických scénářů, zadání úloh a spousty dalšího. Dále byly specifické postavy, jimž bylo kolem osmnácti let a v mnohém překvapují. Nejvíce svou snahou o osamostatnění se. Hlavní funkcí textu je pobavení a oddech čtenáře.

Na stránkách publikace se neustále něco děje. Osudy jednotlivých postav se prolínají a plynně na sebe navazují. Na základě situačních popisů se můžeme mnohem snáze sžít s protagonistkami a zároveň pochopíme důvod jejich chování. Zachyceno je také velké množství neočekávaných zvratů.

Celé dílo je zpracováno do tří dějových linií, jež se bez ustání obměňují. My se tak můžeme stále potkávat s každou z dívek zvlášť. Plně porozumíme tomu, co si myslí a co se kolem nich děje. Fantazie nám bude zajisté aktivována.

Nedá mi to a ještě se na malý moment vrátím k postavám, jichž v příběhu moc nevystupuje, a proto mohly být detailně a hloubkově propracovány. Každá z nich do vyprávění zasahuje více či méně aktivně. Nejaktivnější jsou právě hlavní hrdinky, jimž se ostatní snaží odejmout prvenství v rámci jejich oblíbených koníčků. Všechny do jedné si uvědomují, jak moc je důležité se nevzdat a bojovat do poslední chvíle.

Děj je odvyprávěn v objektivní er-formě v minulém čase. Aby text v románových částech nepůsobil jednotvárně, autorka použila mnoho dialogů, jejichž úkolem je zatraktivnění vyprávění. Kromě toho je pro zefektivnění a zinteraktivnění využíváno rozhovorů, doplňkových materiálů, s jejichž pomocí se i vy sami stanete součástí knihy a můžete rozhodnout o tom, která z deseti dívek získá titul Cool Girl.

Můj názor na tento titul je pozitivní. Autorčin styl si mě získal hned na začátku. Abych pravdu řekla, ani mi nevadilo, že Lena Valenová skákala od jedné hrdinky k druhé a místy jejich osudy propojila, protože se jedná mimo jiné o kamarádky. Jelikož je román Cool Girl prvním, jejž jsem od autorky četla, mile mě překvapil. Už teď vím, že se ráda začtu i do dalších výše zmíněných děl. Co se týče příběhu jako takového, zaujal mě fakt, že zpočátku není přesně řečeno, kde se vše odehrává. Na mě to působilo, jako by se část odehrávala v České republice a část v Americe. Nicméně asi ve třetině se dozvíte, že se s postavami pohybujete po metropoli České republiky. Nedokáži však přímo určit, proč mi při četbě automaticky americký kontinent naskočil. Do postav se dá dobře vžít, hlavně tedy pokud knihu bude číst osoba ve věku 15 až 19 let. Četbu jsem si užila od začátku do konce. Interpretace nebyla nijak náročná, ve své podstatě se jednalo jen o paralelně se prolínající chronologii.

Cool Girl! s čistým svědomím doporučím všem dospívajícím čtenářům, jež zajímá svět sociálních sítí a reality show. Dále všem těm, kteří si myslí, že jim život hází pod nohy klacky a že se to nedá zvládnout. Tato kniha vás přesvědčí o opaku.

Tři sny. Jedna soutěž. O vítězce rozhodneš i ty!

Nakolik můžeme zůstat sami sebou, když denně sdílíme svůj soukromý život online? Za každým profilem se skrývá bytost plná nadějí, tužeb a snů. Tina, Marta a Anet jsou středoškolačky na prahu dospělosti. Jsou sebevědomé, ambiciózní, talentované. Spojuje je touha vítězit. Každá je v něčem výjimečná. Tina miluje společenský tanec, Marta je hvězdou atletického oddílu a Anet se připravuje na studium klavíru. Jak s jejich světem zamává účast ve vysoce sledované soutěži?

Vítězka může být jen jedna a tentokrát rozhodne i tvůj hlas!

Lena Valenová: Cool Girl!
Žánr: young adult román