Recenze: STŘÍPKY ČASU (Petra Slováková)

Young adult o cestování časem

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

Nakladatelství Host se začalo více zaměřovat na české autory a přináší na literární scénu množství zajímavých publikací. Mezi ně patří i young adult Střípky času od české spisovatelky Petry Slovákové, která má na kontě už čtyři knihy, týkající se fantasy žánru.

Vypravování se odehrává v ich-formě minulého času. Ačkoliv má autorka na kontě již více knih a nejedná se o její debut, je vidět, že s textem až natolik pracovat neumí. Zmiňuje nepodstatné informace, které by bylo možné shrnout jednou větou, a nikoliv nadbytečným odstavcem. Tím trochu zaniká dynamika a spád příběhu. Náročnější čtenář vidí v textu jistou kostrbatost, ale v rámci žánru je schopný ji akceptovat.

Po akční scéně plné nebezpečí nastupuje pomalejší začátek, ve kterém poznáváte ústřední hrdinku Janu Macháčkovou a její rutinu. Škola, brigáda a skoky do minulosti, aby ukradla něco cenného a mohla to ve svém světě prodat. Plnoletá dívka se totiž musí ohánět. Její matka je závislá na alkoholu a bojuje s dlouhodobými depresemi, Jana se tak musí starat nejen o sebe a bydlení, ale také o svou maminku. S prodeji ukradených věcí z minulosti jí pomáhá kamarád, vysokoškolák Dennis, ale jinak je vlastně sama a nic jiného mimo přemisťování se v čase nemá. Jenže ani to není bezpečné. Nebezpečí naopak číhá na každém kroku, protože Janě jsou na stopě Dozorci – alespoň tak je hrdinka pojmenovala, více se o nich dozvíte později. Faktem však je, že pořádně pouští hrůzu a Jana se cítí hodně ohrožená, ale to nejhorší ji teprve čeká!

Na scénu brzy přichází i další podstatná postava. Ta ovlivní děj a směr se radikálně změní. Jana se dostává hlouběji do světa magie, který využívala jako cestovatelka časem jen povrchně. Nyní začíná chápat, kým je a co všechno dokáže, a také si uvědomuje, že není jediná...

„Tvůj dar je velmi vzácný a ojedinělý. Nechci, abys ho využívala ke špatným věcem. Nabízíme ti možnost udělat pro ostatní také něco dobrého. Tvé schopnosti by nám mohly pomáhat při vyšetřování složitých případů. Pokud budeš chtít, Jano. Chápeš, o čem mluvím? Můžeš se přidat k nám.“ (Str. 35)

Hrdinové jsou reální a živí, ačkoliv pokud by se náročnější čtenář zamyslel, tak v některých případech, kdy se jedná o psychopatologii, nevycházejí. Jenže tohle není psychologický román, ale young adult a v tom případě je vše napsané tak, jak je třeba. Sympatie pocítíte snadno a hrdiny si oblíbíte.

Po prozření ústřední postavy se rádoby reálný svět mění ve fantasy, ve kterém existuje nejen přemisťování v čase, ale také skutečná magie a další nadpřirozené schopnosti, jež lidé vlastní a ovládají. Autorka se nebojí zapojit do námětu také okultismus a další zajímavosti, které má v rámci young adult šikovně promyšlené.

Co trochu hapruje, je její záporák i kladná postava v jednom. Petr je otázkou i odpovědí. Hranice jeho kouzel nejsou nijak zvlášť ohraničené, takže během čtení máte pocit, že dokáže cokoliv. Že na jednu stranu je neustále hlídaný a nechce Janu ohrozit, na druhou stranu ji vlastně neskrývá. Ta promyšlenost v tomto případě nevychází úplně přesně, ale věřím, že cílovým čtenářkám tento fakt vadit nebude. Přece jen scény s tímto hrdinou pro ně budou zřejmě nejpodstatnější...

Kniha obsahuje i milostný prvek. Nemůže se přece jen týkat pouze cestování časem, zabíjení, různorodé magie a nebezpečí. Chce to ingredienci, která z příběhu udělá čtivou a chutnou jednohubku. Tím se rozhodně romance stala, i když v rámci young adult se jedná spíše o poznávání, přátelství a sem tam pusu. Což je škoda, v tomto případě by si námět zasloužil dospělé zpracování, a to nejen s ohledem na lásku, ale i temnotu, kterou obsahuje. Škoda jen, že si na to autorka netroufla a raději proplula do YA jako většina autorů. Věřím, že teprve pak by Střípky času byly románem, který vás pohltí a stane se vaším top.

Koncept je vsazen do Ostravy. Ocitáte se tedy v Čechách, čímž vám může být děj ihned bližší. Nevadí, pokud jste Ostravu ještě nenavštívili. Po přečtení možná dostanete chuť se do města podívat.

Předměty si totiž pamatují. Pamatují si všechno, co se jim stane, i události, jimž přihlížejí. Jenže ty vzpomínky časem blednou, přemazávají se a mizí. A když pak věc zůstane někde dlouho ležet, zapomene úplně. Stane se z ní pouhá skořápka s ozvěnou dávných prožitků. (Str. 16)

Dynamické čtení, ve kterém se hraje převážně na setkání, což je s ohledem na čtenářky víc než dobře, pokračuje směle dál a temnota se postupně zhmotňuje. Nic extra dramatického, nebojte, vše jen v rámci žánru (bohužel). Drama vybuchuje v samotném závěru, kdy se kola osudu dají do pohybu, a Petra Slováková předvede ohnivou show se vším všudy. Naposledy však nemůže být zmíněno jen zlo, hezky pozvolný dojezd, ať jsou čtenářky naladěné i po zaklapnutí knihy na správnou vlnu.

„... Říká se, že svět se tvořil velkým třeskem, který rozbil magii na fragmenty. A lidi k sobě hledají půlku toho střípku,“ vyprávěl a nespouštěl ze mě pohled. (Str. 124)

Střípky času mají silný potenciál, který je bohužel uzavřený v žánru pro mládež. Těžko říct, jestli by se Petra Slováková s dospělejší verzí poprala, když i v tomto případě náročnější čtenář viděl pokulhávající pasáže, ale za zkoušku by to nejspíš stálo. Takhle kniha zaujme převážně cílové čtenářky, což je škoda... velká škoda, ten příběh by mohl být perfektním zpestřením romance i hororu ve stylu fantasy.

Upřímně mě překvapilo, že tento román vyšel u nakladatelství Host. S ohledem na jemnější obsah jsem předpokládala, že půjde o tvorbu nakladatelství Fragment, ke kterému by se hodil spíš. Nakladatelství Host se sice rozjelo s vydáváním českých autorů, ne vždy však knihy mají tu správnou úroveň a kvalitu, na jakou jsme u nakladatelství byli zvyklí.

Jana se musí postarat sama o sebe, a tak si přivydělává prodejem starožitností přenesených z minulosti. Nejednou při své cestě bezohledně poruší časové předivo, a upoutá tak na sebe pozornost bytostí střežících kontinuitu.

Když si při jednom z přesunů opět nedává pozor, málem přijde o život. Před jistou smrtí ji zachrání policejní vyšetřovatel, který jí posléze nabídne práci ve zvláštním oddělení. Jana se musí začlenit do týmu cizích lidí a naučit se svou schopnost ovládat. Zjišťuje, že existují i mnohem silnější bytosti, než je ona — čarodějové, kteří si podmanili město a vedou mezi sebou tajné války.

Brzy se zaplete do nebezpečné hry — ten, kdo dokáže měnit běh věcí, je cenný spojenec a zároveň mocný nepřítel. Vše se navíc zkomplikuje, když jí jeden z čarodějů, pravá ruka největšího nepřítele, zachrání život. A tento jeho čin nebyl ani zdaleka náhodný. Petr ji totiž dobře zná, zatímco Jana ho nikdy neviděla. I když v čase se může stát cokoliv…

Nakladatelství: Host
Žánr: Fantasy, Young adult
Počet stran: 320