Recenze: ZRÁDCI (Jiří Šulc)

Temná kapitola našich dějin ožívá v napínavém románu

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

Chci zakoupit tento titul

Jiří Šulc doslova uhranul před pár lety všechny milovníky válečné literatury románem Dva proti říši, v němž se zabýval československým odbojem, výcvikem parašutistů v Anglii i událostmi kolem atentátu na Heydricha. V knize Zrádci se vrací o několik let zpátky, do let 1935-1938 a zpracovává bolestnou kapitolu naší historie, zabrání Sudet Němci. Kromě toho v příběhu nahlíží na fungování tajných zpravodajských služeb a seznamuje čtenáře s mnoha zajímavými událostmi té doby.

Román Zrádci vtáhne do děje na první dobrou díky napínavému prologu a pokračuje dál svižným tempem, když se přeneseme do prostředí tajných služeb. Hlavní štáb má starosti. Nejlepší agent Němec Hugo Zappe, který se stal pro českou stranu spolehlivou spojkou, se vrací do Německa, ale zaváže se, že informace bude poskytovat i nadále. Nezahálí ani německý odboj, plán na zabití Hitlera je velmi odvážný, dokázal by však zastavit jeho zvrácenou touhu dobýt celou Evropu? A co láska, má milostný vztah v této nelehké a neklidné době vůbec šanci? I tady budou vřít vášně, protože když se český financ zamiluje do německé dívky, oba navíc žijí ve Varnsdorfu, zmítaném sudetským konfliktem, to nemůže dopadnout dobře. Temná kapitola českých dějin ožívá ve čtivém románu, který si nezadá s napínavým akčním filmem

Jiří Šulc je výborný vypravěč, který čtenáře nenechá vydechnout ani na chvíli. Zběsilým tempem žene příběh kupředu, aniž by nudil nebo zanechával hluchá místa. Každá kapitola končí tak říkajíc na správném místě a nutí vás pokračovat dál. Autor rozehrál několik dějových linií, propojil vojenský a špionážní svět s civilním, díky tomu román působí přirozeně a i přes drobné zádrhely, vysvětlené níže, je přístupný široké čtenářské veřejnosti.

Jako žena nepříliš zběhlá, co se vojenské a špionážní terminologie týče, jsem se zpočátku v ději těžce orientovala, ale díky světu moderních technologií nebyl problém získat potřebné informace na internetu a dovzdělat se. Tentýž problém jsem měla s větším množstvím postav, objevujících se v příběhu, místy jsem se ztrácela. Postupem času si vše takzvaně „sedlo“, stačilo se s nimi během několika kapitol sžít. Kromě fiktivních hrdinů, z nichž se do popředí nejvíc dostává financ Emanuel Kubec, se v knize objevují i reálné historické postavy. Jan Masaryk, Neville Chamberlain, Winston Churchill, dokonce i Adolf Hitler ožívají v mistrně vedených dialozích, založených na skutečných situacích, podložených historickými dokumenty.

Potlesk už trval několik minut, ale Masaryk upíral svůj pohled na čtyři vzdorující poslance. Eden nakonec vyskočil z lavice, ale nikoli proto, aby se připojil. Bledý a chvějící se vzteky rázně opustil slavící sál. Churchill se také na okamžik pozdvihl, zjevně ve snaze přihlásit se podle plánu o slovo, ale pak zaváhal, a nakonec se znovu mlčky posadil, zamračený výraz ještě hrozivější než předtím. Pochopil, že v této atmosféře je jakýkoli pokus o opozici nemožný, že i kdyby dostal možnost promluvit, jeho názory by teď už nikoho nezajímaly. A Jan Masaryk se s hrůzou díval, jak ostatní ctihodní páni poslanci dál nerušeně oslavují nepochybnou katastrofu, snášející se na jeho zemi. (90,1 %)

Kdo nemá větší povědomí o sudetských masakrech, o násilném zabírání příhraničních oblastí Německem, ten díky románu Zrádci získá patřičné informace. Byť to zdánlivě vypadá tak, že Sudety byly postoupeny bez obrany, díky knize zjistíte, že tomu tak vůbec nebylo. Jiří Šulc svým počinem vzdává hold členům Finanční stráže, kteří v obtížných podmínkách bránili naši vlast i za cenu vlastního života. Díky takovým příběhům události historie nebudou nikdy zapomenuty

Román doporučuji čtenářům zajímajícím se o českou historii, těm, kteří hledají neotřelé spojení literatury faktu a beletrie. Knihy Jiřího Šulce toto kritérium splňují a můžeme říct, že autor se zpracování zhostil s respektem

Brilantní historický román vracející se k událostem, které předcházely Mnichovu 1938. Autor bestselleru „Dva proti Říši“ přináší pohled do zákulisí tajných služeb, mrazivý portrét Sudet i milostný příběh německé dívky a člena české finanční stráže. Kniha se věnuje méně známým historickým faktům, jakým byl armádou připravovaný plán na odstranění Adolfa Hitlera..

Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2012
Žánr: historický, válečný román