Recenze: SVATÁ HLAVA (Hana Lehečková)

Když rozum schází

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

Hana Lehečková se do českého čtenářského povědomí mohla zapsat dětskou knihou Co se děje v Podpostelí, která vyšla v roce 2018 u nakladatelství Albatros a jež byla perfektní. Nyní se dostává na řadu dospělý čtenář. Svatá hlava vychází u nakladatelství Vyšehrad jako třetí kniha v edici Tvář.

Kniha na první pohled působí normálním dojmem. Avšak hned z úvodních slov našeho hrdiny chápeme, že tady něco nehraje. Následuje proud nesourodých vět, které plní stránky, ale v hlavě vám spíše způsobují zmatek. Absence jakékoli interpunkce a relativně vzácné ukončení vět tečkou. Zdeněk je jiný. Není přesně řečeno, jakým onemocněním trpí, ale můžeme se domnívat, že je to určitý druh mentální retardace s psychotickými atakami.

Jednotlivé kapitoly jsou pojmenované, ale prakticky nicneříkající. Opět jsou aktuálním výplodem hrdinovy fantazie, viz názvy Vstávám z postele, Jedu na kole, Koukám na babičku apod. Samotný jazyk je s podivem spíše spisovný, ojediněle je použita obecná čeština, převážně v rozhovorech. Ona retardace tedy není promítnuta do jazyka, kde by vyloženě byly gramatické chyby, jež by upozorňovaly na to, že Zdeněk myslí jinak.

Zdeněk je věřící kluk, který touží po tom mít ženu a žít normální život. Čtenáři v pozadí sledují až sociální drama, kdy jsme svědky, do jaké míry se člověk může vymanit ze své společenské vrstvy, zvlášť s takovýmto hendikepem. Je to vůbec možné? Předsudky, stereotypy a vypočítavost okolí. S tím vším se tato rodina musí setkávat. Jak se cítí „máma“ a „babička“? Jaké byly jejich sny, než je přemohly vzájemné výčitky?

Svatá hlava je prakticky Zdeňkovým monologem, kde sledujeme jeho pohled na svět. Nemůžeme však tak úplně odhadnout, co je skutečnost a co naopak Zdeňkovy psychotické ataky a vize.

Někdy když se hodně nudím ležím v posteli a uvažuji o životě např o smyslu života a jak udělat svět lepší a když mě něco dobrého napadne napíšu to na papír a schovám do obálky mám obálku plnou nápadů říkám jí obálka poslední záchrany světa máma říkala že ji mám poslat panu prezidentovi protože to je člověk který se nebojí říkat pravdu chrání nás od všech těch černochů co nás chtějí vykrást a vzít nám co jsme tady roky budovali naši předci můj děda praděda byli ve válce přežili komunisty pracovali na statku potom v továrně a najednou přijde černoch otevře tu svoji velkou černou hubu a chce mít to samé co my a přitom jeho dědci černí křováci z lesa se jen váleli někde na sluníčku na pláži tancovali u ohně a pili mléko z kokosu a teď se všichni hrozně diví že nic nemají vietnamce mám rád ti cigára prodá když ti ještě 18 let nebylo vietnamec si nestěžuje vietnamec je slušný malý ale černoch to je velká potvora z džungle která se v noci z křoví plíží se kolem dívá se ti do okna... (z 8% knihy)
 Přes počáteční horší orientaci v textu, kvůli chybějící interpunkci, se dočkáte čtivého textu. Autorka se nebojí zabrousit do mnoha ožehavých témat – sexualita postižených, obtíže v začleňování, zneužitelnost. Na druhou stranu se dočkáte i kapitol, které jsou prakticky přepisem rozhlasového či televizního vysílání a jsou dost vycpávkové.

I když jsem očekávala zajímavé téma, dočkala jsem se takového nicneříkajícího textu. Velký rozptyl, ale malá hloubka. Všemu vévodil velice nesympatický a sobecký hlavní hrdina. Než děj, který má postupnou gradaci a nějak vyeskaluje, jste sledovali určitý výsek života s otevřeným koncem. Kniha byla doprovázena ilustracemi, které však při čtení v černobílé čtečce jsou těžko hodnotitelné, některé strany byly dokonce celé černé. Specifická forma, která rozhodně není pro každého. Celkové vyznění bylo neurazí/nenadchne. Z edice Tvář od nakladatelství Vyšehrad se jedná o nejslabší titul.

Než spasíš svět, zachraň sám sebe

Nemá tátu, nemá práci, nemá přátele, v malé pohraniční vsi poznává krušný rodinný život v dluzích, šikanu, výsměch okolí, domácí násilí. Ale když vezme do rukou propisku a sešit, už není chudáček, ale svatý člověk obdařený nadpřirozenými schopnostmi. Zná smysl života a má tu moc zachránit celý svět. Psychotická novela vykreslující život na pomezí reality a bludů poodkrývá, jak těžké je vymanit se ze života v sociálně slabé rodině, pokud jste jen obyčejná slabá duše.

Nakladatelství: Vyšehrad
Žánr: Sociální, Psychologické
Počet stran: 224