Recenze: PŘÍSNĚ TAJNÉ SKANDÁLY (Jaroslav V. Mareš)

Aféry českých dějin okem reportéra

Přísně tajné skandály

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha

Chci zakoupit knihu Přísně tajné skandály!

Jaroslav V. Mareš je televizní reporér, známý z řady výrazných investigativních pořadů. Některé z případů, po nichž se pídil, se rozhodl sepsat do knižní podoby, a právě tak vznikla kniha Přísně tajné skandály, kterou v letošním roce vydalo nakladatelství Epocha.
Setkáme se se čtrnácti podivnými případy, jež se odehrály v české minulosti a které se jejich aktéři pokusili více či méně úspěšně zasunout pod koberec. Investigace se pohybuje v opravdu širokém časovém okruhu, od středověku až po minulá desetiletí, i tematickém, a to od šlechtických afér přes šlendrián komunistických továren až po práci tajných služeb.

Jednotlivé kauzy jsou popisovány v přítomném čase, mají strukturu reportáže. Autor sděluje čtenáři, jak při pátrání postupoval a na jaké těžkosti narazil. Součástí případů je i obrazový materiál, složený z kopií dobových dokumentů a fotografií míst a lidí, kterých se celá věc týká. Dojem reportáže umocňují výpovědi svědků nebo odborníků, které jsou oddělené od samotného textu a slouží k osvětlení situace nebo posunutí se v případu vpřed.

Některé aféry jsou obecně známé a autor do nich buď vnáší další podrobnosti, nebo odhaluje některé nesrovnalosti v oficiální verzi a nahlíží na ně v novém světle – to se týká třeba případu loupežníka Nikoly Šuhaje nebo chlebíčkové aféry generála Eliáše. O jiných případech se však mluví mnohem méně a autor se pouští na zcela neprobádané území: třeba v kapitole Tajná válka psychotroniků.

Jak už to u podobných případů bývá, někdy Mareš přichází se skutečně zajímavými objevy, jindy přináší víc otázek než odpovědí, ale i v takovém případě určitě stojí za to o dané aféře podrobněji přemýšlet. Pro mě osobně bylo nesmírně zajímavé pátrání ohledně (údajného) dopadení a zavraždění zmíněného Šuhaje, neboť autor vynesl na světlo střípky příběhu, které jsem vůbec neznala, a ukázal notoricky známé detaily loupežníkova zatčení z úplně jiného úhlu.

Rozpětí námětů je velice široké a nejsem si jistá, jestli historici nebo čtenáři, kteří se některými z témat zabývají hlouběji, neodhalí v některých autorových konstrukcích chybu nebo nesrovnalost. Jediný případ, u kterého jsem měla já osobně pocit, že autor vaří trochu z vody a jde mu o senzaci, byla kauza Draculy z Krumlova Eleonory Amálie ze Schwarzenbergu. Mareš hojně argumentuje Stokerovou knihou Dracula, která je ale beletrií, nikoli studiem upírského fenoménu. Důkaz v podobě vynechané scény o vampírské princezně je trochu málo na tvrzení, že krumlovská šlechtična byla předlohou slavného krvesaje.

Na knize je vidět, že jí v nakladatelství věnovali velkou péči. Je profesionálně zpracovaná, obsahuje seznam pramenů, obrazový materiál je přehledně popsaný a kopie (i velice starých) dokumentů lze ve většině případů přečíst. Výpovědi pamětníků a odborníků jsou jasně graficky odděleny. Obálka krásně vystihuje motiv tajemství skrytého za zavřenými dveřmi.

Přísně tajné skandály budou bavit i čtenáře, kteří jinak historii příliš neholdují. Autor dokáže zaujmout a nadchnout čtenáře pro svůj výzkum a ony utajené aféry líčí s takovou vervou, že vás donutí číst dál a těšit se na další kapitolu.

Když se přihodí nějaká ostuda, aktéři se s ní obvykle moc nešíří. Když se stane skandál, aktéři se ho snaží ututlat stůj co stůj. V mnoha případech se to i podaří. Zamést veškeré stopy je ale daleko těžší. A tak je naše historie plná příběhů, které jsme neměli znát. Proč celý svět zná Alžbětu Báthoryovou, zatímco její českou předchůdkyni nezná nikdo? Jak je možné, že zavražděného zbojníka, hrdinu románů 15 let po jeho smrti propustili z vězení? Proč se archeologové dodnes bojí otevřít hrobku významného šlechtice? Jak strašlivou historii skutečné předlohy hraběte Draculy ukrývá českokrumlovské podzemí? Na čem ztroskotal pokus českých fašistů předběhnout Hitlera a převzít u nás moc dřív, než se to podařilo v Německu? Proč se středobodem českého protinacistického odboje staly obložené chlebíčky? Na tyto a další příběhy našich dějin hledá odpovědi známý český reportér.

Nakladatelství:Epocha
Žánr: Investigace, historie
Počet stran:360