Recenze: O MYŠCE, KTERÁ SE NEBÁLA (Petr Horáček)

Nebojácně do lesa

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Chci si koupit knihu O myšce, která se nebála.

Autora dětských knih a výtvarníka Petra Horáčka jsme si již představovali recenzí knihy Husa Líza. Nyní se nám díky nakladatelství Portál dostala do rukou žhavá novinka O myčce, která se nebála. Kniha vyšla nejdříve v anglické vydání, neboť Petr Horáček žije již řadu let ve Velké Británii, kde sklízí se svou tvorbou velké úspěchy. A nejen tam, jeho knihy už potěšily dětské čtenáře v mnoha zemích a vyhrály řadu cen.

Tentokrát si Petr Horáček vybral za hrdinku svého příběhu myš. To ostatně naznačuje již samotný název. Kniha, stejně jako všechny ostatní autorovy tituly, upoutá již titulním obrázkem na potahu desek. Myška sedící v pruhovaných ponožkách na veliké muchomůrce... moc pěkné! A jinak tomu není ani uvnitř knihy, jeden obrázek hezčí než druhý. Vizuální zpracování je ostatně tím, co dělá Horáčkovy knihy tolik atraktivní.

A co obsah? Jaké dobrodružství na naši malou hrdinku čeká? Ano, myška se opravdu nebojí. Neuposlechne varování svých přátel krtka a králíka a neohroženě se vydává do temného lesa. To, že je les opravdu strašidelné místo, kde číhá mnohá nebezpečí, dokresluje volba barev ilustrací. Postavy zvířat vyvedené ve výrazných barvách procházejí černobílým prostředím lesního porostu. Malý čtenář je napnutý. A co teprve když z houští vykoukne hrozivý vlk! Že vám to něco připomíná? Přesně tak, vybavíte si jistě shodné prvky s pohádkou o statečné Karkulce. A není to jediná klasická pohádka, na kterou si vzpomenete. Po bloudění lesem a setkání s dalšími „děsivými“ zvířaty myška přichází k chaloupce a ptá se sama sebe, kdo tam bydlí. Za dveřmi ji však nečeká mlsná ježibaba, ale malé, roztomilé koťátko. A co na to myška?

Autor se drží některých ustálených znaků pohádek. Pro pohádku typické číslo tři (tři zvířata, se kterými se myška setkává), slabší, ale chytrý hrdina, který musí překonat nástrahy, a šťastný konec. Tím se kniha liší od některých předchozích titulů Petra Horáčka, které překvapují svou originalitou a vtipem. Nutno říct, že autor si například Papuchalkem Petrem a Husou Lízou nastavil laťku opravdu vysoko. Ilustrace nové knihy jsou nádherné, z mého pohledu možná ještě povedenější než u zmíněných dvou předchozích knih, ale chyběla mi tu právě ona originalita, hra se slovy a vtipná pointa. Každopádně se jedná opět o kvalitní, krásnou knihu pro děti, především pro ty úplně nejmenší. Dialogy podněcují rodiče k hlasové dramatizaci textu, obrázky rozvíjí fantazii dětí a potěší také oko dospělého.

Za sebe mohu knihu O myčce, která se nebála doporučit všem rodičům, kteří svým malým dětem vybírají kvalitní knihy po stránce obsahové, jazykové i vizuální. Petr Horáček je totiž sázka na jistotu.

Jednoho rána se myška rozhodla, že půjde do lesa na průzkum. „Ničeho se nelekla“, řekla ostatním zvířátkům. A opravdu, ani vlk, ani medvěd, dokonce ani los ji nevystrašili. Jak to ale dopadlo, když v lesním domečku našla malé, bílé, chlupaté...koťátko?

Nakladatelství: Portál
Žánr: literatura pro děti
Počet stran: 32