Recenze: MÁMOU S HUMOREM (Jana Bitalová)

Mateřství jako zdroj literární inspirace

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Chci koupit knihu Mámou s humorem.

Jana Bitalová sama sebe charakterizuje jako „pisálka, čtenářku, šéfredaktorku, cestovatelku a mámu čtyřleté holčičky“. Píše i svůj vlastní blog, kde se mimo jiné představuje jako spisovatelka. Pokud vás například zajímá téma anorexie, máte možnost si přečíst novelu Anna a Ana, kterou autorka nabízí jako e-knihu ke stažení zdarma. Nyní si představíme její humoristickou knihu Mámou s humorem, kterou letos vydalo nakladatelství Pointa

O tom, jak se narozením dítěte život otočí o sto osmdesát stupňů, se ve své knize Mámou s humorem rozepisuje Jana Bitalová. Známe to všichni rodiče – probdělé noci, nábytek upatlaný jídlem všeho druhu, nočníkové martyrium... Posteskneme si kamarádkám na dětském hřišti, zasmějeme se roztomilým neologismům, které náš rozumbrada vypustil z úst, postěžujeme si na úděl „nás nedoceněných matek“. Zdaleka ne každý má však dostatek odvahy, talentu nebo prostě jen chuti o své nové životní roli vyprávět ostatním, nebo dokonce o svých zážitcích napsat knihu. Knihu, ve které pootevírá dveře svého soukromého rodinného života.

S humoristickými tituly na téma mateřství a rodičovství se v posledních letech roztrhl pytel. Často se do jejich napsání pustí úspěšní blogeři či blogerky, kteří chtějí pro čtenáře shrnout své jednotlivé příspěvky nebo kteří prostě vidí v napsání knihy komerční potenciál. Pokud se jedná o blog s velkou fanouškovskou základnou, má autor pochopitelně jednodušší situaci při shánění nakladatele. Jana Bitalová se rozhodla zvolit platformu nabízenou nakladatelstvím Pointa a v crowdfundingové kampani uspěla. Dostanou čtenáři, kteří si knihu předobjednali, to, co na základě anotace očekávají?

Ano, pokud máte chuť na oddechovku, v níž jsou humorné historky a vtipné postřehy „prvomatky“ podány s notnou dávkou sebeironie, Mámou s humorem vám kápne do noty. Jana Bitalová psát umí, to bezpochyby. Druh humoru je samozřejmě individuální záležitostí, mně osobně styl psaní autorky sedl. Její texty nepostrádají čtivost, jazykovou noblesu a místy i knižní ráz.

Robě potřebovalo boty. Začalo totiž chodit, což jej proměnilo v nezastavitelný tajfun, který je ze zdravotního hlediska nutné obout. Inu napojila, nakrmila, přebalila a oblékla jsem dítko, zahnízdila ho do fusaku v kočárku a vyrazila na náměstí našeho městečka. Byl krásný slunečný den, sníh pomalu tál a já se radovala, že splníme další velký krok v životě na mateřské. (str. 55)

Kniha je graficky a tematicky rozdělena na čtyři hlavní části. V prvních kapitolách si čtenářky-matky jistě vzpomenou na vlastní průběh těhotenství, na nekontrolovatelné výbuchy emocí, problémy s obměnou šatníku, na záchvaty „hvízdění“. Část Těhotenství vrcholí vtipným záznamem průběhu porodu. Nečekejte žádné intimní detaily, které by mohly vyděsit budoucí matky a otce, jedná se tu spíš o útržkovitý záznam myšlenek, které proběhnou hlavou vyplašené rodičce.

V následujících třech částech autorka postupně zachycuje momentky ze života na rodičovské dovolené. Jana Bitalová se rozhodně nestaví do role supermatky superdítěte. Je jednou z nás, rodičů, kteří milují, ale často tápou a chybují. U některých historek budete mít dojem, jako by autorka převyprávěla váš vlastní zážitek.

Kniha Mámou s humorem je příjemným čtením, které pobaví a potěší smyslem pro inteligentní humor. Cílová skupina je jasná – matky malých dětí nebo ženy, které mateřství plánují. Já, jako matka, která má již starosti s kojencem a batoletem za sebou, jsem na text pohlížela trochu s odstupem a pocitem, že autorka popisuje už „tisíckrát“ popsané, ale musím říct, že jsem se bavila. Také oceňuji povedenou obálku knihy, vtipné ilustrace a celkově kvalitní redakční přípravu.

Malá dítka jsou krásná, roztomilá a báječná... zvláště dokud je v případě rozpoznání problému (sluchem či čichem) můžete vrátit rodičům. Po porodu jste to ale najednou vy, na kom je boj se znehodnocenou plenou a kdo by občas potřeboval deset rukou a patery nervy. Zasmějte se u příhod obyčejné mámy a přesvěčte se. že každé z nás někdy jde z těch našich milovaných zlatíček hlava kolem.

Žánr: humoristická literatura
Počet stran: 115