Recenze: PROCITNUTÍ DO SPIKNUTÍ (Jonáš Jenšovský)

Hlavní chod meč s kapkou magie

Za recenzní výtisk děkuji autoru Jonášovi Jenšovskému

Jonáš Jenšovský je rodilý Pražan, kterému literatura vstoupila do života již na střední škole. Vystudoval střední knihkupeckou školu a sám jako perličku udává, že ve třetím ročníku propadl ze světové literatury. Jeho povídku Jezero spících andělů jste si mohli přečíst ve sbírce povídek Mlok 2016. A jak se mi líbil první díl ze série Naefar?

Ocitáme se v universu Naefaru. Jedním z velkých světů je pouštní kontinent Zashion, odkud náš hlavní hrdina prchá. Události, jež jeho útěku předchází, nejsou zcela jasné, jedno je ale jisté – má velmi horkou půdu pod nohama. Probouzí se ve světě Namidu, jenž nám může připomínat naši planetu Zemi. Vzpomínky na jeho předchozí život jsou velice chabé.

Vyprávění začíná v zahradách kláštera, kde je náš neznámý hrdina nalezen. Společně s opatem se snaží doplnit jednotlivé střípky své paměti a uvědomit si, kým vlastně je – zashionským zabijákem jménem Drawk nra Tar. Kroky ho dále vedou do Soranu, kde se odehrává velká část děje. Cestou se setkáme s tajemnem i erotickým zpestřením. Soran je město prosáklé spiknutím a naplňuje název knihy.

Hrabě si zase povzdechl. „Hele já mám prostě ty ženský rád, protože maj obvykle vkus, umí se chovat a jsou rády za trochu konverzace a společnosti. Ale když se z nich vyklubou totální slepice, což se projeví až po nějaký době, tak neodolám a občas si z nich trochu vystřelím. No a to je samozřejmě nakrkne, protože samozřejmě nemaj rády, když je někdo nachytá a ukáže jim, že s ním nemůžou zametat a neskočí na sladký přísliby. A Derakina samozřejmě sere, když tohle musí uklízet. (ze 46 % knihy)

Jednotlivé kapitoly jsou číslované a pojmenované, každý začátek je doprovázen citátem či úryvkem. Jedná se o pestrou škálu ať již z jiných knih, z filmů či písní. Není ojedinělé, že některé jsou v angličtině. Příběh je nám vyprávěn v er-formě a sledujeme tak Drawkovo putování. Celý příběh díky svému rozsahu balancuje na hraně novely a románu. Svět je to nadmíru velký a promyšlený. V podstatě se jedná o vyspělou civilizaci, kde nechybí bojové nástroje ani různé typy magie. Sám Drawk vám může připomínat asasína. Všestranný zabiják, na jehož vykonanou práci se můžete spolehnout a zároveň to není žádný suchar. Jak moc se mu bude v Soranském výzvědném syndikátu líbit?

Tempo knihy je hodně svižné a přechody v ději jsou velmi plynulé. Celý svět je plastický a reálně představitelný. Jednotlivé dialogy byly moc hezky vykreslené s adekvátní špetkou humoru. Popisů prostředí či fungování světa jste si prakticky ani nevšimli, protože byly zakomponovány velice rafinovaně a nenarušovaly plynulost příběhu. Prakticky nebylo místo, které by vás nudilo.

Styl psaní mi lehce připomínal Roberta E. Howarda. Hlavně svým citem pro dobrodružství a spojení řinkotu zbraní a magie. Jednoduchá ruka popisující promyšlený fantasy svět. Na to, kolik se nabízelo možností dalšího vývoje postav, mě až zarazila útlost knihy. Beru ji tedy jako takový úvod do nového světa a další díly očekávám podstatně silnější.

Nareath neměl problém s tím, aby využíval zařízení jeho domu., a Gerald už si zashionského zabijáka oblíbil předtím během oné krátké návštěvy. Prohlásil totiž, že člověk, který se nejdříve zarazí u knihovny a nezkoumá, kde se dá co ukrást, nemůže být špatný. (z 97 % knihy)
Když bych se měla zaměřit na negativa, tak na to, jak je kniha tenká, obsahuje relativně velké množství překlepů, hlavně v posledních dvou třetinách. Zároveň jsem postrádala silnější zápletku, která by byla nosníkem. Zajímavé dílčí příhody výrazně nedefinovaly, jakým směrem se bude příběh vyvíjet. Snad nám to osvětlí další díly.

Procitnutí do spiknutí je rozhodně zajímavým počinem vypsaného autora. Je až s podivem, že se jedná o jeho první vydanou knihu, kde je samostatným autorem. Dobrodružné a napínavé fantasy, jež čtete s neobyčejnou lehkostí a které autorovi věříte. Všem vřele doporučuji a budu se těšit na další díly z tohoto zajímavého světa. Já jsem se značně bavila.

Muž s výcvikem, ale bez totožnosti. Nový svět, ale spousta starých problémů. Přátelé i nepřátelé ale vlastně stejná sorta. Jen mnoho otázek a málo odpovědí. Noční můry a obrazy z neznáma. A po některých nočních můrách následuje Procitnutí do spiknutí...

Nakladatelství: Writer´s Valley
Počet stran: 149
Formát: Epub, Mobi, Pdf