Recenze: ZAVĚŠENÁ PIZZA (Vítězslav Jareš)

Dobré skutky s příchutí pizzy

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Vítězslavu Jarešovi

Spisovatel Vítězslav Jareš má na svém kontě několik kriminálních i společenských románů. Poslední horkou a po oregánu vonící novinkou je Zavěšená pizza. Zaujal vás neobvyklý název? Tak s námi pojďte nahlédnout pod pokličku a zjistit, o čem tento příběh vlastně pojednává.

Co vlastně pojem zavěšená pizza znamená? Nápad se vylíhl v hlavě Hašana, novopečeného majitele pizzerie, který se rozhodl ozvláštnit byznys novou službou; budete-li chtít někoho potěšit, necháte mu anonymně poslat pizzu. „Zavěšená pizza“ tak dohromady spojila lidi, již by se za jiných okolností ani nepotkali, a pomohla najít štěstí těm, kteří v to už ani nedoufali.

Vítězslav Jareš v příběhu rozvíjí a propojuje osudy hned několika postav. Petr, jehož zradila partnerka poměrně krutým způsobem, jeho zemitý kamarád Cimbi, hledající tu pravou, nebo smolařka Markéta, pro kterou každá nová schůzka končí sexem, aniž by to cíleně plánovala. Ale to je jen zlomek z osob proplétajících se košatým příběhem. Je jich tolik, že máte zpočátku chuť vytvořit si vztahovou mapu, abyste se v nich neztratili. Hodně to připomíná hádanky zvané Zebra, v nichž znáte postavy a určité informace k nim a musíte na jejich základě uhádnout zadanou otázku. Ale autor hrdiny naštěstí vede rukou zkušeného spisovatele, děj není chaotický a vše do sebe zapadá.

V Zavěšené pizze se vše točí kolem mezilidských vztahů. Rodinných, přátelských, mileneckých i pracovních. Některé příběhy jsou vyloženě úsměvné a připomínají humorné bakalářské historky, jiné mají hořký podtón. Všechny spojuje jedno – víra, že každý problém má řešení. Optimismus dýchající z každé stránky, znalost lidských osudů a fakt, že je to opravdu jako z reálného života, z knihy dělají poměrně povedenou „vztahovku“.

Román je psán v er-formě, hovorovou a obecnou češtinou, obsahuje spoustu barvitých dialogů. Autor je v nich občas trochu víc žoviální, takže z nich dýchá až přílišná neformálnost, což ve finále vyvolává efekt opačný, některé postavy vám pak lezou na nervy, zejména neotesaný Cimbi. Naštěstí to neplatí u všech hrdinů, takže si na styl psaní po čase zvyknete.

„Co tam mám napsat? Už víš, jak se to tady bude jmenovat?“ Zaskočeně zavrtěl hlavou. „Za pár dní otevíráš a pořád to nemá jméno?“ Znovu natáhl a podíval se na jointa. „Snad dostanu inspiraci.“ (str. 17)

Drobnou „vadou na kráse“ jsou kratičké verše na počátku každé kapitoly. Mají navozovat jejich téma, ale působí spíše rušivě, navíc jsou bez gramatické úpravy, aniž by bylo jasné, jestli je to úmyslné, nebo ne. Gramatická stránka je vůbec v tomto díle velký kámen úrazu. Nakladatelství Moba odbylo korektorské práce, v textu je poměrně dost chyb, kazících jinak kladný dojem z celkové atmosféry knihy, což je opravdu škoda, navíc si tím samo nakladatelství spíš škodí .

Přimhouříme-li oko nad ledabylou redaktorskou prací, dostáváme milý a hřejivý příběh, v němž se do popředí dostává myšlenka konat dobré skutky. A to v dnešní uspěchané době, kdy každý hledí jen před sebe a ne kolem, působí jako pohlazení na duši. Pokud máte rádi současnou českou tvorbu, milujete velké, přitom „obyčejné“ lidské příběhy a nápad se zavěšenou pizzou se vám líbí, určitě si stejnojmenný román nenechte ujít.

Představte si, že dostanete darem zavěšenou pizzu. Zjistíte, že na vás někdo myslí, ačkoli vůbec netušíte, kdo ji mohl objednat. Co všechno se díky takové pizze může stát?

Petr pracuje v rádiu. Přetrpěl rozchod a sní o vlastní kapele. Manžel hostinské Ály zase často utíká na půdu. Nikdo netuší, co se děje a proč netráví více času se svou rodinou. Markéta, Kamila a Irena založily klub Sněhurek. Už dlouho totiž čekají na spásný polibek toho pravého. Markéta, řešící rozchod rodičů, se díky vztahovým peripetiím nedopatřením stává promiskuitní. Irena alias Zelňačka, skáče ze vztahu do vztahu a je nešťastná. Není divu, když jí komplimenty skládají hlavně ženatí muži - prstýnkáři. Kamila okolí neustále podstrkuje svou kreativní kuchyni, ačkoli vůbec neumí vařit a získává nabídku na post moderátorky televizních novin. Jenže – nic není zadarmo!

Lidské osudy provází láska, nenávist, přátelství, tolerance i smutek a ať chceme nebo ne, mnohdy se navzájem dotýkají. Kniha s vtipným nadhledem vypráví příběhy, které píše sám život. A kdo ví, třeba jedna taková zavěšená pizza obrátí život naruby i vám…

Nakladatelství: Moba
Žánr: společenský román
Počet stran: 352