Recenze: HLAS KUKAČKY (Hana Marie Körnerová)

Rodinné drama ve zlé době

Za recenzní e-výtisk děkuji  e-shopu Palmknihy.cz

Palmknihy na FB

Chci zakoupit román Hlas kukačky

Hana Marie Körnerová patří mezi zavedené české spisovatelky, dlouhodobě se věnuje historickým románům, především z francouzského prostředí. Román Hlas kukačky, který vyšel letos u nakladatelství MOBA, však zasadila mezi pohnuté události československých dějin.

Autorka nás na začátku příběhu zavádí do temné doby kolem tzv. Mnichovské dohody. Edita, která pracuje jako kantýnská na stavbě v Sudetech, potkává inženýra Bohdana, jehož uhrančivému kouzlu vzápětí podlehne. Zatímco první republika spěje ke svému konci a nahrazuje ji ta druhá, musí Edita řešit trable s nechtěným těhotenstvím i nepřízní vlastní rodiny. Prostřednictvím jejího osudu se dostáváme k příběhu její matky Irmy, jenž se odehrál ještě před vznikem samostatného státu a který poznamenal život její, jejích dětí i vnoučat.

Edita je čtenáři představena jako nezávislá žena, která se musí pořádně ohánět, aby si udržela aspoň trochu slušný život. Postupně se dozvídáme, jak ji formovalo dětství s nelaskavým otcem i události divoké puberty. Její matka Irma byla naivní dívkou z lepší rodiny, po mladickém románku ji však čekal pád, jehož důsledky na počátku vůbec nedokázala dohlédnout. Irmin manžel Josef je chladný, lakomý a necitlivý, vyrostl v nuzných podmínkách a život zasvětil kariéře.

Postavy Körnerová dobře prokreslila, mají silné a uvěřitelné příběhy. Kniha však působí poněkud feministicky jednodstranně – ženy jsou v ní hrdé, odvážné, laskavé a v nouzi odhodlané jednat, zatímco muži  jsou nepřátelští, nezodpovědní, slabošští nebo naprosto pasivní.

Příběh je vyprávěn v er-formě, sledujeme jej z pohledu Edity a její matky Irmy. Občas autorka změní perspektivu a vypráví například z pohledu Bohdana, Josefa nebo mladé Kristýny, jsou to však jen krátké pasáže a nutno podotknout, že náhlá změna směru vyprávění někdy trochu ruší.

Přestože je text vyčištěn od překlepů nebo pravopisných chyb, zasloužil by si trochu důslednější redaktorskou práci – pro popis situace autorka často volí stejná slova a objevují se i laciné chyby typu protežovat/protěžovat.

Historická linka týkající se vzniku Českoslovenka je jen velice hrubě načrtnuta. Hlouběji se autorka dostává při popisu předválečných a válečných událostí – přesto však nepřináší nic nového: kdo dával ve škole alespoň trochu pozor, bude se u vyprávění o letech 1938/39 nudit.

Jako čtenářku knih s válečnou tematikou mě iritovala schematičnost, s jakou je toto téma podáno. Körnerová se zuby nehty drží národních klišé a mýtů a používá profláknuté obraty a obrazy „o nás bez nás,“ „tvrdí muži měli slzy v očích“ nebo třeba „dusot gestapáků v okovaných botách“. Autroka vůbec nepřichází s novými pohledy, klouže po povrchu a využívá tisíckrát omleté kulisy.

Hlas kukačky je přitom velice silnou rodinnou ságou – vypráví o chybách z mládí, o nešťastných láskách, o důsledcích nepovedeného dětství, o osudu, o ženách-matkách i takových, které matkami být nedokážou. Je vlastně otázka, jestli tenhle příběh vůbec potřeboval zasadit do dramatického válečného prostředí, fungoval by sám o sobě i v jiném kontextu.

Román je silný v postihnutí jemných vazeb, které se mezi lidmi vážou a vinou chyb a křivd se přetrhávají, aby mohly být zpátky navázány v časech krize. Slabý je pak v dialozích, které místy působí nereálně a šustí papírem.

Hlas Kukačky je spíše ženské čtivo. Válečných scén je v něm pomálu, dočkáme se spíš popisů porodu nebo péče o umírající stařenku. Jedná se o jemný příběh, který bude čtenářkám ubíhat před očima a u kterého budou moct hlavním hrdinkám držet palce, aby došly alespoň trošky štěstí.

Napínavý příběh o pátrání po tajemství, o němž se i v nejužším rodinném kruhu jen šeptá. Příběh o rozplétání složitých lidských vztahů táhnoucí se hluboko do minulosti. Začalo to už v dětství jako pouhá zvědavost, ale tehdy Kristýně na otázky nikdo neodpověděl. V průběhu let se zvědavost změnila v potřebu odhalit vlastní kořeny a přijít rodinným záhadám na kloub. Už dospělá Kristýna se snaží pochopit jednání svých nejbližších, o nichž si myslela, že je důvěrně zná.

Nakladatelství: MOBA
Žánr: Historické
Počet stran:280