Recenze: DESTRUKCE (Alex Drescher)

Akční fantastika, která vás pohltí!

Za recenzní e-výtisk děkuji eshopu Palmknihy.cz
Palmknihy na FB

Spisovatel vystupující pod pseudonymem Alex Drescher se věnuje akčnímu fantasy už od roku 2007, kdy vydal u nakladatelství Leonardo první díl trilogie Klopp Yggredd. Celkem má na svém kontě už osm knih a můžeme se těšit i na devátou, tedy na pokračování nové série Tvůrci světů. Poslední tři knihy vydával u nakladatelství Fantom print, kde vyšla série Světla v temnotách. Lovcův odkaz (recenze) bylo také mé první setkání s autorem, který rozhodně má co nabídnout.

Už při čtení Lovcova odkazu vás příjemně překvapil autorův provokativní humor, smysl pro odvážné scény, vhodně napsané, a přesto s šokujícím podtextem. I v tomto případě máte pocit, že se Alex Drescher ve svém psaní vyžívá a dokáže vám nabídnout opravdu netradiční zážitek, ač se nesnaží působit na sílu či nesahá po účelových taktikách, kterými by náročnější čtenáře odradil. Přirozené, ovšem chytlavé popisy, jsou doplňovány osobitým stylem, díky čemuž čtivo rychle utíká už od prvních řádek. Líbivé je, že autor není vyloženě vulgární a hrubý, a přesto máte pocit, že vám příběh předkládá surově. Takové jemnější obrušování hran vůbec neškodí, především, když má spisovatel v rukávu schované působivější triumfy...

Prolog vás vtahuje do středověku, kde se setkáváte s vášnivým milovníkem Ferdinandem Kretzmerem. Lehce květnatější začátek má ten správný závěr a vy už od prvních chvil poznáváte, že autor nebude šetřit ani své hrdiny, natož snad vás. Připravte se na tu správnou jízdu, protože první kapitola začíná...

S ohledem na to, že se vás autor snaží seznámit se světem, který vymyslel, je postup pomalejší. Více popisů než akce. Rozkoukáváte se, protože fantazie jede na plné obrátky, a netuším, komu by se zrovinka takové prostředí nelíbilo, protože ke čtení přímo navnazuje. Dá se říct, že svět, který se na začátku příběhu rozkládá jako hnijící maso, je bezútěšný a tragický. Hrdina v něm žít nechce a vy se mu určitě divit nebudete... Ale co když to není jediný svět, na který v tomto románu narazíte? Dle anotace určitě něco obdobného očekáváte a opravdu, máte se nač těšit.

Příběh je vyprávěn v ich-formě z úhlu pohledu hlavního hrdiny a také v er-formě, kdy autor odbočuje a šikovně zaplétá děj. Ze začátku je čtenář samozřejmě trochu zmatený. Ocitáte se totiž v naprosto neznámém světě, netušíte jméno hrdiny a nevíte, kdo se to s ním kříží a proč je najednou chudé prostředí nahrazeno tím lukrativnějším, ovšem ani jedno místo není bezpečné...

Kdo je Kryštof Farský? Kolik má životů, nebo spíše v kolika světech žil a kým vlastně je? Je to sběrač ve fabrice, který trpí v nuzných podmínkách nebo...? Možná to neví ani on sám... A o to lepší a napínavější se jeho příběh zdá.

Podle anotace se může zdát, že se bude řešit pouze vytváření světů, ale to byste se hodně spletli. Hrdina má svůj osobní příběh, poznamenaný tragédií. V jeho skutečném světě se začne odehrávat něco, čemu už musí věnovat pozornost. Tvůrci nejsou v bezpečí...

Destrukce má velmi impozantní a propracovaný námět s působivými základy, který někteří budou vnímat jako ryze originální a druzí naopak některé prvky už z jiných textů budou znát. Podstatné je tedy zpracování a na tom si dal autor opravdu záležet. Dá se říct, že se snažil vše dotříbit do detailů, i když ne vše je samozřejmě prozrazeno v prvním díle, některé taje a spletitosti odkryjete teprve až v pokračování... Běh na dlouhou trať se v tomto případě vyplatí, protože samostatný román by byl prostě málo - autor natolik působivě rozehrál svou literární show, že není pochyb o tom, že další díl bude mít silný potenciál.

Co se týče humoru... český ostrovtip si zamilujete a věřím, že se nejspíš při některých hláškách i nahlas zasmějete. Prosté a účinné stejně jako akční scény, které vás během čtení efektně postrkují kupředu. Samozřejmě mimo akce a reakce se vám také dostane emocí, ale mějte na paměti, že se nejedná o společenský srdceryvný román, takže se vás nedotýkají natolik, spíše jsou doplňkem, který dělá dějovou linii skutečnější.

Během čtení vás čeká spousty překvapení. Zcela nové prostředí autor ovládá a snadno vás jím provede, jako by to byla jeho přirozenost. Postupně napětí graduje a připravuje vás na velké finále, které prostě nemá chybu. Rozhodně se budete na pokračování těšit, protože tohle tedy bylo něco!

Máte rádi akční sci-fi a fantasy romány, které vás prostě dokážou pořádně překvapit a ukázat vám netušené? Alex Drescher se Destrukcí strefil do černého a svým titulem určitě osloví nejednoho čtenáře. Věřím, že si knihu pořádně užijete jako já.

Stvořit vlastní svět a nechat se v něm uctívat jako bůh. Kdo by o to nestál? Stačí se narodit s nadáním Tvůrce. Jenže světy se začínají hroutit. Destrukce, ohlašovaná nevysvětlitelnými fluktuacemi, je působena někým zvenčí a brzy je jasné, že nepřítel sleduje daleko sofistikovanější cíl než jen zničit něčí sen.

Kryštof Farský se ve svém světě nenechal uctívat. Chtěl v něm zapomenout. Jednoho dne však nastane procitnutí a jeho vlastní ďábelské konstrukty se mu vracejí jako bumerang. Ovšem ten hlavní úder přijde odněkud, odkud by jej nečekal ani v té nejhorší noční můře, kterou sám stvořil.

Mezitím si korporace chamtivých podílníků chce rozdělit kořist, když už v obyčejném lidském světě není z čeho brát. A nezastaví se před ničím.

Vylepšení agenti, paralelní realita fiktivních světů, hrůzu nahánějící monstra vybírající splátky v podobě lidí, jednotky přetechnizovaných mutantů. Kalkul a podraz, kam se podíváš. Vstupte do nových světů, kde pravidla toho našeho neplatí

Nakladatelství: Fantom print
Žánr: Sci-fi a fantasy
Ze série: Tvůrci světů 1.