Recenze: DIVNOLIDI V OBCHODĚ (Lucie Bendlová)

Do jaké skupiny bys patřil ty?

Za recenzní e-knihu děkuji portálům eReading a Palmknihy

eReading a Palmknihy na FB

Chci zakoupit titul Divnolidi v obchodě!

Pokud byste se chtěli o autorce dozvědět něco více, kromě toho, že vydala tuto knihu, jedná se o výpravu složitou, s koncem nejistým. Víme, že v minulosti pracovala jako prodavačka a o své zkušenosti se rozhodla podělit s ostatními. A jak tento debut dopadl?

Ať se podíváme na jakoukoliv skupinu profesí, když se sejde vícero lidí, začnou si vyprávět veselé historky. Sama jako zdravotník bych mohla hodiny hovořit o nevšedních pacientech. O lékařích, policistech a učitelích koluje nespočet vtipů. Když se ale zamyslíme, kolik příhod jste slyšeli od prodavaček? A zde je důkaz, že i ony by měly o čem vyprávět.

Kniha je rozdělena do kapitol, které nesou názvy podle svých předloh – zákazníků. Jediným vypravěčem je naše autorka, která sama nějaký čas pracovala jako hlavní prodavačka a zakusila všechny radosti i strasti této profese. Podívejme se, jak si jednotlivé lidi hezky škatulkovala.

ChlípníciChlápci, kteří si jako první všimnou vašeho výstřihu i přesto, že v něm nic nemáte. Pak zbystří cedulku se jménem a pozdraví vás nejlépe „Krásné ráno, Lucinko.“ Pak se snaží nějakým fakt vtipným způsobem změnit téma počasí na „Nešla byste se mnou na skleničku?“ nebo „Dáte mi telefonní číslo?“ Když nedáte, najdou si vás na Facebooku. Jsou to kluci chytří. Začnou vás bombardovat zprávama o tom, jak jste pěkní a sladcí a jak od vás bylo milé, že jste jim nabídli tašku.
Proboha, vždyť je to vaše práce. ( z 53%)

Autorka své zkušenosti převádí do krátkých humorných glos. Používá běžné hovorové vyprávění s plynulými přechody do dialogů s virtuálními zákazníky. Popisy tak trochu vyhořelé prodavačky kombinují vtip, cynismus, ale zároveň i nadhled. Vše je nadmíru autentické, přirozené a uvěřitelné. Setkáte se prakticky s každou situací, která vás v obchodě může potkat. Skutečnosti jsou zachyceny tak realisticky, že máte pocit, že sami čekáte ve frontě u pokladního pásu.

Jednotlivé příběhy jsou natolik krátké, že celou knihou přímo prosvištíte a za cestu vlakem ji máte přečtenou. Vzhledem k tomu, že se jedná o debut oceňuji bezprostřednost, s kterou bylo vše sepsáno, a lehkou ruku, kterou autorka měla při sepisování jednotlivých příhod. Sama za sebe musím říct, že jsem se neskutečně pobavila. Rytmus a tempo je rychlé a čtivé, výstavba textu je jednoduchá, ale absolutně adekvátní.

Doporučuji všem k příjemnému zkrácení času. I když text není provázaný a jedná se o samostatná vyprávění postavená na charakteristice, můžete ji číst kontinuálně a nemáte pocit, že byste byli přehlcení nebo že by se opakoval daný model.

Představte si, že sedíte dvanáct hodin za kasou v supermarketu. Projde kolem vás několik tisíc lidí. Každý je jiný. Každý vás překvapí něčím jiným. A o tom je tahle kniha. Vezme vás do prostředí obchodu, kde nic není nemožné. Naopak. Lidi co nezdraví? Lidi co se s vámi perou o peníze či o květiny? Lidi co po vás sem tam něco hodí? Lidi co se perou mezi sebou? Rváči? Neslušňáci? Bordeláři? Tihle všichni ke mně chodili rok a půl nakupovat. Kniha je psaná s nadsázkou. Vše podle skutečných událostí. Po přečtení téhle knihy se nad sebou zamyslíte. (Alespoň doufám.)

Lucie Bendlová - Divnolidi v obchodě
Nakladatelství: E-knihy hned
Žánr: humorné příhody