Recenze: CESTOU NECESTOU, LÁSKO (Zuzana Kalousová)

Mladí v plném proudu

Za recenzní výtisk děkuji
autorce Zuzaně Kalousové
Chci zakoupit tento titul

Debut české autorky Zuzany Kalousové vyšel v roce 2018 jako pátá publikace nového nakladatelství Formal Group. Na první pohled vás titul zaujme svou pestrou ilustrací na přední straně, která zobrazuje panorama. Po přečtení anotace je vám jasné, že před sebou máte young adult romanci. A více vám o této knize povím já.

Vyprávění je podáno ich-formou minulého času. Z větší části není na stylu psaní poznat, že se jedná o autorčinu prvotinu, snad až na menší kostrbatost, které si všimne spíše náročnější čtenář. Zuzana Kalousová se rozhodla psát hezky česky, poukázat na venkovský hovorový styl a používat i slova, která dnešní generace příliš v rozhovorech nevyužívá, kupříkladu jako rčení „hlava skopová“. Díky tomu zaujme spíše starší čtenáře, což se trochu pere právě s označením „román pro mládež“. Dospívající si budou zřejmě chvíli zvykat na použitou češtinu. Příjemný styl, orientovaný na český jazyk, při kterém autorka nemá problém využívat rozličnou slovní zásobu i rčení, je čtivý a ve většině případů dynamický.

Kniha se skládá ze dvou částí, z nichž každá má čtyři kapitoly. Celkem tedy osm kapitol, dělících se o prostor dvě stě dvaceti dvou stran. Z neznámého důvodu je první kapitola členěna na dny a končí u osmého dne, přičemž v dalších už se žádné členění na dny neodehrává. Působí to jako nedotažený prvek.

Příběh začíná ve chvíli, kdy se čerstvě plnoletá Nikola, hovořící o sobě jako o zakomplexované intelektuálce, věčně zahrabané v knihách, rozhodne vyrazit do světa se svými dvěma přáteli, Alexem a Filipem, a svým bratrem Honzou, přezdívaným Johny. Romance pro mladší čtenáře je obohacena o cestopisné prvky, hrdinové se při první štaci vydávají do Podgorice.

Nejpropracovanější postavou je Nikola. Alex, Filip a Honza jsou vedlejšími hrdiny a vyznívají prostě. Všichni hrdinové jsou povětšinu času pod parou a alkohol v krvi jim jen tak neklesá. Autorka je představuje krátce v první kapitole a poté už vám k nim nic moc nepoví. Navíc sám děj je prostší, takže ani z činů se charaktery postav nevytváří.

Cestopisné prvky má titul minimální. Obvykle jen autorka zmíní, kde se právě hrdinové ocitají, ale nic podnětného vám vlastně z dané lokality nezobrazí. Ústředními prvky jsou alkohol, láska a sex, což je v knize nejvíce zmiňováno. Dějová linie se týká prakticky omílaného scénáře, ve kterém mladí hrdinové pijí, flirtují, baví se, svádějí a poté se křísí z kocoviny.

Děj obsahuje typicky český humor, týkající se zábavy a pošťuchování daných hrdinů. Humorný prvek, zaujímající především pubescenty, je poměrně výrazný a proplétá se celým příběhem, stejně jako emoce, které nejsou natolik výrazné a celistvě vrstvené. V některých částech je ani nevnímáte. Ovšem lehká atmosféra se oproti tomu  rozpíná celým dějem knihy a je prakticky neměnná.

Romance je nejvýraznější a místy i hodně snová až přeslazená. Připomíná spíše přepis pubertální lásky, která potěší mladší čtenářky, ale bohužel z ní také vyznívá, že autorka by se ve skladbě příběhu potřebovala zlepšit. Kniha obsahuje nadbytečné texty, opakující se scény a není vidět, že by byla dějová linie nějak výrazně promyšlená.

Pokud vám anotace naznačovala, že kniha nabízí hodnotnější děj, tak budete zklamaní. Oproti tomu, pokud si chcete přečíst young adult o oslavě mládí a hledání lásky v prostším, oddechovém stylu, pak jste rozhodně kápli na správný román. Věřím, že starší čtenářky nezaujme, ale cílovka zažije romantický literární zážitek.

S ohledem na anotaci, která vyznívá jako lákadlo pro náročnější čtenářky, které mají v oblibě kvalitnější young adult romány, jsem očekávala něco trochu jiného. Bohužel se jedná o prostší debut, který potěší spíše nenáročné čtenářky toužící po romantickém příběhu. Pravda, kdybych to četla někdy v době svých patnácti let, nejspíš by se mi kniha opravdu líbila se vším tím svým vztahovým marastem. Momentálně sice young adult čtu, ale obvykle hodnotnější a zabývající se závažnými tématy, tento příběh je však ryze oddechový.

Co dělají lidé, když jim starosti všedního dne začnou přerůstat přes hlavu? Cvičí, meditují, hrají počítačové hry, jedí nebo pijí alkohol... Hrdinové této knihy si balí krosny, vypínají telefony a vydávají se do divočiny.
Cestou necestou, lásko je hořkosladký příběh o dobrodružství dospívání. Čerstvě plnoletá Nikola svižně a sebeironicky vypráví o lásce, přátelství a dvou velkých letních anabázích napříč Evropou. O nalézání a ztrácení sebe sama v náručí lamače dívčích srdcí, Filipa, díky němuž poznává sto různých podob lásky, zatímco on se učí žít jen s jednou. Vypráví také o Alexovi, který svoje místo na světě nalezl v náručí jiného muže, a nyní stojí před úkolem odhalit svou orientaci zbytku světa. O Johnovi a jeho setkání s osudovou ženou, Sandrou. O Jindřichovi, který se rozhodl zasvětit celý svůj život Bohu.
Ale hlavně vypráví o Filipovi, pro kterého stojí za to zemřít, když byste ho zrovna nejraději nezabili sami. Muži, který doposud rozdával lásku na potkání, ale ve skutečnosti miloval jen sám sebe...A Nikolu - jen si to dlouho nepřipouštěl.

Nakladatelství: Formal Group
Žánr: Young adult
Počet stran: 222