Recenze: UDĚLÁM Z TEBE MILIONÁŘE (Petr Hroch Binder)

Biografický příběh jednoho milionáře

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Petru Hrochovi Binderovi

Petr H. Binder na FB

Na projektu jsme vám představily doposud kompletní tvorbu autora a poutníka Petra Hrocha Bindera. Na podzim loňského roku mu v nakladatelství Klika vyšel třetí román Udělám z tebe milionáře. Jak se autorovi podařil přechod k jinému žánru? A komu konkrétně je jeho nejnovější dílo věnováno?

Nový literární počin se zabývá biografickým příběhem milionáře pojmenovaného Viktor. Narodil se roku 1971, vystudoval střední školu elektrotechnickou a od dob svého mládí ve svém volném čase působí jako DJ. Byl u zrodu nespočtu nových restaurací, diskoték a byl vřelý k mnoha lidem, kterým pomohl nejen po finanční stránce, ale i té kariérní. On sám se dostal až na vrchol pomyslného společenského žebříčku, neboť byl svého času uznávaným, opěvovaným a v pražském nočním životě velmi známým.

To by ovšem nebyl život, který umí být nejen růžový, ale i krutý. Viktor se totiž po neuvážené pracovní cestě do Gruzie ocitl na úplném dně – jak po finanční stránce, tak i společenské. Ze dne na den se musel naučit žít bez partnerky, peněz, svého postavení, přátel a bez jakéhokoliv movitého zajištění. Kam se poděli všichni ti takzvaní přátelé, kteří ho potřebovali, když se jim to hodilo? Jaké je přijmout svůj nový osud, ve kterém musí Viktor opustit svůj dosavadní životní standard? Podaří se mu dostat zpět do horních vrstev?

Běžný člověk je vyhledává a potřebuje málokdy. Viktor zdaleka není běžný. Tato kniha vznikla během několika málo týdnů, na základě emotivního vyprávění a vzpomínání, ke kterému jsem Viktora jemně nutil a přemlouval. Měl jsem v té době rozepsanou docela jinou, povídkovou knihu, ale zaujaly mne zážitky tohoto člověka. Jsou natolik fascinující, že si zaslouží absolutní přednost. Jako by uháněly pod modrým majáčkem. (Str. 5)

Ve svém nejnovějším počinu se autor rozhodl vybočit od své dosavadní tvorby, v níž se doposud soustředil především na svůj vlastní život. V případě Udělám z tebe milionáře se rozhodl sepsat zajímavý beletrizovaný životopis svého známého – tehdejšího milionáře, se kterým se setkal po mnoha letech. Neotřelé a jedinečné téma dělá knihu velmi čtivou.

Jisté vás potěší fakt, že vaše mysl pojede na plné obrátky, protože zaručeně budete po celou dobu čtení přemýšlet nad tím, o jakého muže se v reálném světě jedná.
Pro vyprávění je zvolen vševědoucí vypravěč minulého času, v němž si čtenář zajisté představí samotného autora. V některých pasážích je užita i přítomnost. Součástí je četnost dialogů, které jsou zcela rozmanité v závislosti na tom, s kým Viktor hovoří. Povětšinou se odehrávají v hovorové mluvě, ale výjimkou nejsou ani vulgární výrazy, bez kterých si však tento literární žánr nelze představit.

Kniha sestává z prologu, čtyřiceti kapitol a epilogu. Kapitoly jsou kratšího rozsahu, neočíslované, ale pojmenované hlavní myšlenkou té dané části. Mezi nimi je v závěru některých z nich umístěno pětadvacet tematických perokreseb vzešlých z ruky Petra Bindera. Aby čtenář měl možnost dokonalého přehledu, je na konci knihy umístěn podrobný obsah.

Někdo by si mohl myslet, že pozornost bude soustředěna na kratší časový rozsah, ale Viktorovo vyprávění pokrývá vesměs celý jeho dosavadní život, neboť je popisováno období od roku 1988 až po současnost. Máme možnost detailního seznámení se s jeho životem. Veškerá pozornost je soustředěna na Viktora, tudíž žádné další postavě není věnováno tolik prostoru jako jemu. Tento fakt by však někomu mohl vadit.

V porovnání s předchozími tituly se tomuto musí vychválit skvělá práce korektora, neboť čtenářova pozornost není během čtení narušena žádnou pravopisnou chybou ani překlepem.

Za zmínku stojí uvést informaci, že dopsáním a vydáním tohoto díla se nekončí sledování Viktorova osudu. Autor totiž přímo ve spolupráci se zmíněným mužem stvořil stránku na internetu. Jejich název je totožný s pojmenováním tištěné verze – Udělám z tebe milionáře.

Slavnostní křest popisovaného díla proběhl 6. prosince 2018 a kmotry se stali Martin Pouva, Dan Nekonečný a DJ Uwa.

Tato kniha má co nabídnout čtenářům majícím v oblibě příběhy napsané samotným životem. Nadšeni budou ti, kteří mají rádi barevnost vyprávění a cestu z výšin až skoro na samé dno. V tomto případě budou potěšeni jak muži, tak ženy.

Mám přečtenu celou tvorbu Petra Bindera a nutno podotknout, že jeho dva předchozí romány mě oslovily více než cestopisy. V případě nejnovějšího díla jsem byla oslovena jedinečným tématem, neboť co se týče milionářů, s těmi se v dnešní literatuře počítá vesměs jen na poli erotické literatury, a ne v životopisném románu, což je celkem škoda. Jsem autorovi vděčná za to, že čtenářům ukázal i jiný úhel pohledu – ten lidštější. Viktorův život mě zaujal a celou dobu jsem si lámala hlavu nad tím, o koho by se ve skutečnosti mohlo jednat. Svůj tip mám, ačkoliv nevím, zda je správný. Jsem zvědavá, jestli někdy zjistíme skutečnou totožnost takzvaného Viktora.

Obálka zdůrazňuje dvě nejdůležitější informace o Viktorovi – sluchátka náležící DJovi a drahokamy jakožto symbol bohatství. Jednoduché, avšak výstižné a zapamatovatelné zpracování. Samotným názvem je věta, kterou v jeden čas náš hlavní hrdina používal při konverzaci s velkou spoustou lidí. Nutno podotknout, že ve většině případů opravdu dostál svého slova.

Jmenuji se…
Ale to je jedno, beztak jsem všechna jména musel pochopitelně změnit.
Jsem milionář. Možná mne znáte. Možná jste byli v mém podniku nebo jste pro mne pracovali. Tisíce lidí obdivují moji práci a chtějí být jako já. Ale zhola nic o mém životě netuší. Jak se mi podařilo proniknout do šoubyznysu? Jsou drogy a alkohol opravdu jeho neoddělitelnou součástí? Kolikrát jsem musel použít pistoli? Co mne dohnalo k návratu z divoké Gruzie? A jak se cítí milionář, když přijde o všechno?
Dokonalá zpověď muže, který měl všechno a nevážil si toho. Čeká ho zmoudření, pokání, omluva nebo další trest? Pranýřujte ho, odplivněte si, hoďte kamenem. Jste-li bez viny…

Nakladatelství: Klika
Žánr: životopisný román