Recenze: TA, KTERÁ TĚ ZABILA (Martina Perlíková)

Sbírka povídek pro dny, kdy máte chuť vraždit

Za recenzní výtisk děkuji autorce Martině Perlíkové

Chci koupit knihu Ta, která tě zabila

Martina Perlíková není ve psaní knih žádným nováčkem. Podobně jako u autorčina povedeného debutu Speciální jednotka vám ani u v pořadí již u páté knihy nazvané Ta, která tě zabila nehrozí smrt nudou. A to přesto, že jak už název titulu napovídá, mnoho hrdinů se konce příběhu nedočká.

Ta, která tě zabila je sbírka šestnácti na první pohled krátkých, leč poutavých hororových povídek se zcela netypickým obsahem, který vás jednoduše nenechá spát a donutí vás knihu přečíst jedním dechem. Autorka titulu, která je zároveň skvělou účetní a milovnicí zvířat, se nebojí svým zcela nevybíravým stylem sáhnout ani do hlubokých zákoutí své fantazie a vynést na povrch humorné, šílené, až téměř fantasmagorické náměty se zcela neočekávaným koncem. Některé povídky mají  dokonce pohádkový nádech, dalo by se tedy říct, že celé dílo je solidní mišmaš všemožných žánrů, které Martině Perlíkové přišly spontánně pod ruku.

Milé děti, poslechněte si dojemný a poučný příběh jednoho malého odpadkového koše o objemu třiceti litrů. (Str. 75)

V knize najdete osekané drsné řádky plné krve, zápolení a originálních jazykových obratů, ale také oddechové vtipné historky připomínající vyprávění labilních dětí z psychiatrického oddělení. Velmi zajímavé je i samotné uspořádání jednotlivých povídek, které autorka brilantně zamíchala tak, aby čtenáře nenudila jednolitou tematikou. Unikátní kompozice brutality, sarkasmu a věrohodně popsaných životních náhod jednoznačně vyvede z míry i otrlejšího čtenáře. Velmi příhodné jsou i jména hlavních postav, dolaďující zvláštní atmosféru knihy.

Docent Alois Budín šel vlahým podvečerem vstříc hlavní roli v mimořádně brutálním činu. Zatím ale nic netušil, a tak si vykračoval s hrdě vztyčenou hlavou a výrazem někoho, kdo nemá problémy s vlastním sebevědomím nebo svědomím. (Str. 92)

Milovníky podrobně rozebrané ponuré hororové atmosféry musím zklamat. Všechny povídky ze sbírky Ta, která tě zabila mají velmi povrchní a přímý děj bez vedlejších linií nebo hlubokých podtextů. Často dokonce chybí samotný perex a konec příběhu zůstává otevřen. Vyprávěč, který historky popisuje, tak občas připomíná matku, která chce urychlit vyprávění dětské pohádky na dobrou noc. Právě tento styl ale celou knihu odlehčuje a nenechává čtenáře dlouho zadumané nad detaily. Přímé řeči postav jsou velmi hovorové,  občas hraničící s vulgarismy a poměrně věrohodně popisují myšlenkové pochody běžných lidí. Přestože některá témata mají charakter  známý ze světa science fiction, působí poměrně živě – zejména pro čtenáře, kterým nechybí představivost. Na své si přijdou také milovníci metafor a netradičních slovních spojení, kterých je v titulu skutečně mnoho.

Kreténe! To sis nevšiml, že ti ten sajrajt lítá dovnitř do šachty? Otrávils dva lidi, co zrovna jeli výtahem a dostali plnou dávku!
...
Kolik vůbec může dostat? pomyslel si, amnestie neamnestie, jestli byl doteď čistý, za chvíli bude zase venku otravovat vzduch. (Str. 121)

Knihu považuji za relaxační oddechovku, která své čtenáře pobaví a bleskurychle přivede na jiné myšlenky. Nebála bych se ji doporučit ani jako young adult, a to i přes občasný drsnější erotický podtext.

K titulu Ta, která tě zabila se ráda vracím v době, kdy mám špatný den. Nic totiž člověka nerozveselí tak jako cizí neštěstí smíchané s kapkou černého humoru a sarkasmu, kterému Martina Perlíková velmi dobře rozumí. Pozitivně hodnotím také vstřebatelnost textu a originální vyprávěcí styl. Velké plus pro mě představuje také propracovanost knihy po grafické stránce. Jako nadšený čtenář odvážných knih, do kterých se spisovatelé nebojí zapojit své nejdivočejší představy, autorce díla velice fandím a doufám, že se dočkám dalších podobných sbírek.

Sežral vám sousedův křeček večeři?

Natankovali jste místo benzínu koprovou omáčku?
Doručili váš balík do Kuala Lumpuru místo do Loun?