Recenze: SVŮDNÝ JASMÍN (Leandra Sold)

Dramatické fantasy

Za recenzní výtisk děkuji autorce Leandře Sold
Chci zakoupit tento titul.

Trilogie Bílý jasmín už vám na projektu byla představena prostřednictvím recenze prvního dílu, který má stejnojmenný název. Ve druhém pokračování s názvem Svůdný jasmín paranormal romance a dobrodružství zdárně pokračuje. Upozorňuji vás, že recenze s ohledem na hodnocení knihy může obsahovat spoilery týkající se předchozího dílu.

Hned na začátku čtenáře opět přivítá báseň, psaná volným veršem. Poetická záležitost se ke knize více než hodí a takové originální a kreativní výstřelky z ní dělají osobitou četbu. I tentokrát je prolog tajemný, ale s ohledem na to, že čtenář už zná díky prvnímu dílu Bílý jasmín předchozí děj, tak jej navnadí mnohem více. Navíc se týká Daniela, který si své čtenáře v předchozím díle jistě získal.

Styl psaní se od prvního dílu nijak zvlášť nezměnil, stále je slabý i na debutantku. Zdá se, že autorka se rozhodla dávat o něco více na popis, a to především u dialogů, které v předchozím díle vyznívaly díky absenci popisů děje strohým dojmem. Dle mého by Leandra Sold měla navíc. Věřím, že při správné péči by kniha své čtenáře dokázala mnohem víc okouzlit.

Yasmin je chudší o iluze a musí realitě čelit sama bez svého anděla, po kterém se jí stýská. Cítí se slabá a bezbranná. Zažívá první muka týkající se lásky, ale je v tom mnohem více... Tentokrát Yas odjíždí na Davidson Colagge, aby studovala psychologii.

Charaktery jsou opět nevyvážené a ploché. Chovají se podle toho, jak autorka potřebuje a nikoliv podle situace. Když se hrdince stane něco, co zasluhuje klid a útěchu, chtějí po ní kamarádky, aby se sexy oblékla a vyrazila s nimi ven. Bohužel se nejedná o poslední případ atypického chování, které se prostě nehodí. Snažila se předchozí charaktery udržet ve stejné rovině, což se jí povedlo, ale máte pocit, že nemají žádný vývoj a jsou tak nějak na jedno brdo. Ať už je jim kolik chce, stále se chovají jako puberťáci a liší se od sebe málo. Ústřední postava sice vývojem prochází, ale stále vyznívá jako holčička a pubertální dívka zároveň, což není s ohledem na příběh kýžené.

Intriky mezi nebem, peklem a zemí získávají na obrátkách a situace jsou tak více vzrušující, nebezpečnější a v některých částech také temnější. O šokující scény není nouze, ačkoliv vyznívají občas na prázdno, protože autorka jim nevěnuje dostatek času a emocí, ale hned se obrací k něčemu jinému, jako by měla pocit, že tak zvedne dramatičnost a napětí knihy. Je fakt, že díky tomu je kniha jako jízda na horské dráze, a máte-li tento přístup v oblibě, tak budete nadšení. Jedná se totiž o největší klad, který autorka přirozeně a šikovně rozvíjí už od prvního dílu. Právě díky tomu své čtenáře drží v napětí a snadno si získává jejich pozornost.

Autorka se bohužel natolik soustředila na akčnější a dramatičtější stránku příběhu, až zasunula emoce do pozadí. Nejenže je necítí čtenář, ale sami hrdinové je prožívají velmi krátkou chvíli a pak se hned přesouvají do nové scény s nadšením, jako by nic nebylo důležitější než se momentálně věnovat něčemu jinému. Jako by jejich minulost, která se odehrála včera a šokovala je, byla nepodstatná. Problém je v tom, že autorka zkrátka tuší, že si hrdinové z toho nemusí dělat hlavu, protože jim nabídne alternativní řešení a promítá to do jejich jednání.  Tento fakt zastírá velkou část uvěřitelnosti knihy a je to neskutečná škoda, protože takový potenciál, a zůstává bez povšimnutí.

Naneštěstí romantická linie je v tomto případě zachována. Jedná se o další povedený prvek příběhu, který se dočkal určitého vývoje. Scény mají šmrnc, jsou něžné, a pokud se začtete, dokážete postavám jejich lásku v rámci možností uvěřit. Ani v tomto případě nechybí trocha té zranitelnosti, zvrácenosti a silné svůdnosti, po které se román jmenuje. Erotické jiskření je zajímavé, především proto, že přichází z různých stran.

Nejvhodnější je číst příběhy hned za sebou, protože obsahují autorčiny vymyšlené zajímavosti či použitou mytologii, kterou vysvětluje tak, aby byla pro děj co nejefektivnější. Pravdou je, že postupem času to začíná být i chaotické a čtenář se může začínat ztrácet. Spletitost je pro děj podstatná, ale ne v případě, že děj není natolik propracovaný, a tak se román stává spíše zmatečným a zbytečně složitým, aniž by všechno z toho čtenář ocenil.

V prvním díle byl problém s gramatikou a pravopisem, bohužel ve druhém je to ještě mnohem horší. Mezery mezi uvozovkou a slovem jsou běžné. Špatné uvozovací věty. Je to až do očí bijící a je vidět, že v tomto případě nakladatelství E-knihy jedou, které přejalo trilogii od druhého dílu, knize mimo vydání nic nevěnovalo. Autorka si tedy měla zajistit dostatečnou korekturu sama před vydáním, protože v tomto případě náročnější čtenář čte s přivřenýma očima a bolestí hlavy. Kupodivu kniha neobsahovala tolik nadbytečných textů, i když redaktorka by jistě nějaké škrty udělala, děj byl svižnější.

Stejně jako u Bílého jasmínu obsahuje i tato kniha citáty známých osobností a poznámky pod čarou. Jelikož je čtenář autorčinou pečlivostí okouzlen ještě z prvního dílu, správně předpokládá, že se stejné péče po detailní stránce dostalo i této knize.

Závěr je opět velice napínavý a trýznivý, protože v tom nejpodstatnějším končí a čtenář tak hyne touhou dozvědět se víc. Tedy, pokud se dokázal začíst. Působivému zážitku totiž v cestě stojí spousty vad a chyb. Dramatická stránka má vážně něco do sebe a tajil by se vám při mnohem lepším zpracování i dech, ale stejně jako první díl je kniha slabá. Autorka se nijak nezlepšila, což je ohromná škoda. Zřejmě psala příběhy za sebou a bohužel se jí nepodařilo zmenšit vady.

Pokud vás zaujal první díl a překousli jste nedostatky, tak v tomto případě budete muset opět silně zatnout zuby. Ano, příběh má zas něco do sebe, ale náročnější čtenáře stojí velké úsilí si ho užít.

Obálky prvního a druhého dílu jsou si až nápadně podobné. Třetí díl již trochu vybočuje, což je škoda. Pokud by autorka zachovala onen styl, pak by se jí podařilo zachovat i jasnou intimitu díla.

Já sama bych tohle označila za pracovní předlohu k titulu, který by vás při správném zpracování dokázal omráčit. Opravdu bych si moc přála, aby autorka dala všechno do propracovanosti příběhu a tohle brala jako náčrt něčeho velkolepého, protože pak by byla česká literární scéna obohacena o působivé a nápadité čtení, které byste četli jedna báseň. Při všem tom potenciálu je mi až líto, že vydaná verze vypadá takto. Snad se ve třetím díle podařilo autorce využít svůj um a odstranit většinu nedostatků.

Blíží se podzim a Yasminne, která stále čeká na svého anděla strážného, se chystá na vysněnou universitu. Jenže do života se jí nečekaně vrací známý, krvechtivý nepřítel.
V jejím okolí se navíc zjevuje čím dál víc nadpřirozených bytostí, které jí usilují o život.
A Aidan se nevrací!
Osamělá dívka propadá zoufalství a nechává se zlákat k pochybným seancím neznámým mužem jménem Johne Dee, který tvrdí, že mluví andělskou řečí. Tyto nevšední chvíle jí ale přivodí nezdravou závislost, díky které se nakonec ocitá zamčená v luxusním newyorském bytě, jehož majitelem není nikdo jiný, než její upíří ctitel Daniel.
Yasminne je slabá a odkázaná jen na jeho vůli.
Kdo ji zachrání?
A potřebuje to vůbec?