Recenze: KRVAVÝ JASMÍN (Leandra Sold)

Finální závěr paranormal romance Bílý jasmín

Za recenzní e-výtisk děkuji autorce Leandře Sold
Chci zakoupit tento titul

Pokud jste se do knihy Krvavý jasmín pustili hned po dočtení druhého dílu série s názvem Svůdný jasmín, pak jste byli určitě jako na trní a nalákáni anotací. Ačkoliv je v tomto případě dost vypravěčská a něco z děje odhaluje. Poukazuje však především na začátek děje. Jak to tedy bude dál?

Styl psaní se v mnohém zlepšil a působí vyspěleji. Je to opravdu výrazná změna k lepšímu. Autorka si dala mnohem víc záležet a ukázala, že má na to se zlepšit a zaujmout i náročnější obecenstvo. Věty jsou rozvitější, text působí uvěřitelnějším a propracovanějším dojmem. Není to perfektní, ale už to nevypadá jako pracovní verze, kterou někdo omylem vydal. V tomto případě už se dá říct, že takový styl psaní by měl debut mít. Autorka se k němu dopracovala až ve třetím díle, což je trochu alarmující, ale i přesto má dobře našlápnuto.

Se změnou stylu psaní přichází také změna charakterů postav. Ovšem s ohledem na to, že Yasmine pozbyla svou pubertální stránku a určitý prvek hysterie, najednou působí až příliš dospěle, což je od druhého dílu opravdu velký skok. Není to na škodu, ale neodpovídá to přirozenému chodu děje. Stejně tak vyzráli i vedlejší hrdinové, kteří již nepůsobí tak pubertálně, jsou vyspělejší, ale jinak se žádné odlišení nekoná. Jen přeskok z jednoho extrému do druhého. Propracovanost postav je problematická již od prvního dílu, autorka s tím stále bojuje, a nemá tak v tomto ohledu šanci  napravit si reputaci. Vývoj charakterů je svým způsobem zvláštní, dotvářely je především dramatické zvraty a najednou je doladil také styl psaní, který jim jakoby vzal předchozí historii a vytvořil hrdiny nové. Jsou stále prostí, ale o něco více uvěřitelní.

Text je obohacený o údaje, které před kapitolami zobrazují, kdy a kde se děj dané pasáže odehrává. Je to podstatné, jelikož autorka se vrací i do minulosti a snaží se vám odhalit naprosto všechno. Pokud si nevzpomínáte na předchozí díly, budou vám informace chybět. Řekla bych, že v rámci oddechové četby se Leandra Sold snažila spletitou linii domyslet zajímavě a nic nepodcenit. Dokáže zaujmout především svými dramatickými a mnohdy šokujícími zvraty, což – jak jste poznali už v prvním díle – je její silná stránka.

Je vidět, že autorka třetí díl psala po větší časové odmlce, což se na výsledku neodrazilo nejlépe. Kniha má sice konečně vhodnější styl psaní, který si zaslouží, ale chybí jí známé hektické tempo, na které byl čtenář zvyklý. Jako by se energie, která děj hnala kupředu, změnila a stala se spíše poklidnější a usedlejší. Což je škoda, protože právě ta pustošivá energie většinu z nás ponoukala k dalšímu pokračování a byla prostě neodolatelná. Je vidět, že se autorka v něčem zlepšila, ale něco svým vývojem také pozbyla. Pokud by se jí podařilo udržet si laťku své vlastní fantazie a přidala onen vypracovanější styl psaní, měli bychom před sebou báječný román.

Je vidět, že tak trochu už Leandře Sold docházela fantazie nebo se jí k trilogii o něco hůře vracelo. Román totiž působí zcela jinak než předchozí dvě díla a máte tak pocit, že se k nim ani tolik nehodí, protože je až příliš jiný a odlišuje se nejen stylem psaní, ale právě i svými hrdiny a také dějovými zvraty.

Emotivní stránka je díky stylu psaní výraznější. Autorka se na ni více zaměřila a dokázala své čtenáře přimět jí uvěřit. Nejdojemnější je závěr, kdy si uvědomujete, že končí celá trilogie. To ohromné velké finále je skutečně procítěné a překvapující. Dokonce souvisí i s hlubší myšlenkou, kterou jsem v předešlých dílech hledala marně.

I tentokrát kniha začíná básní, tvořenou volným rýmem. Stejně tak i v ději se skrývají jako perličky citáty. Ani tentokrát autorka neopomněla mytologii a minulost svých příběhů.

Jsem příjemně překvapená. Ano, takhle nějak jsem si představovala, že bude vypadat autorčin debut. Že si mě jím získá a dokáže mi, že má sílu se zlepšovat. Problém je, že Leandra Sold se vždy soustředí jen na některé prvky a zbylé opomíjí, což není nejvhodnější. Pokud by se jí podařilo věnovat se všem stejně, pak myslím, že se svou fantazií má šanci zaujmout spousty čtenářek. Krvavý jasmín má více kladů a dokáže potěšit své čtenáře. Nejvhodnější by jednoduše bylo  přepracovat i předchozí příběhy, aby měly romány stejnou úroveň a hodily se k sobě.

Podle stylu psaní odhaduji, že autorka prostě vydala první verze románů, aniž by se k nim vracela, přepracovávala je a dala jim ze sebe víc. Je velmi pěkné, že se je snažila dotvořit až do samého detailu a dát jim osobitost, ale k čemu to je, když samotný text opomenula a věnovala mu péči jen při prvním psaní? Pokud mohu říct, tak by se určitě hodilo několik přepisů, hodně práce a zlepšování se, aby knihy stály za to. Na jednu stranu je škoda, že autorka vydala něco, co je ve výsledku opravdu špatné ve stínu třetího románu. Na druhou stranu má dle mého autorka literární um, se kterým má při správné péči možnost vytvořit krásné a nezapomenutelné příběhy.

Pokud se v závěru podívám na celou trilogii, tak ano. Fantazie, spletitost, dramatické a šokující zvraty byly rozhodně plusem, ale slabé zpracování dokázalo zmařit i ty nejlepší autorčiny snahy. Čtení pro mě bylo obtížné. Pevně doufám, že autorka půjde do sebe a vykřeše ze sebe tu jiskru, se kterou v nás dokáže zapálit onen pověstný ohňostroj. Rozhodně jí držím pěsti a přeju, ať se nechá vést svou fantazií.

Máte-li v oblibě paranormal romance a nebojíte se prokousávat předchozími díly, pak vás může příběh Yasmin svým způsobem dojmout. Díla jsou spíše nenáročné čtenářky.

Poté, co Yasminne odhalí Danielovu 13. komnatu, ztrácí v něj důvěru a není si jistá, zda jsou jeho city k ní skutečné. Pocit zrady je odcizí a ona se uchyluje do matčina bytu. Jenže ani tady se necítí být chtěná. Z letargie, do níž postupně upadá, ji vytrhne až příjezd Diane, která bude v New Yorku studovat vysokou školu. Kromě staré přítelkyně se objevuje také Aidan, který se zajímá víc o vlastní potřeby a touhy, než o Diane, kterou má chránit.  Nakonec je to však sama Yasminne, kvůli které je život jejich přítelkyně v bezprostředním ohrožení.

Nakladatelství: E-knihy jedou
Žánr: Paranormal romance, Fantasy
Ze série: Bílý jasmín 3.