Recenze: PROKLETÍ OHNĚ (Martina Wolfová)

Nenáročná romance

Česká Barbara Erskinová vypráví svůj první příběh. Osud, kletbu, staletou nenávist... to všechno může zlomit láska. (Knižní obálka)

Za recenzní knihu děkuji eshopům Palmknihy a eReading

Palmknihy a eReading na FB

Chci zakoupit titul Prokletí ohně!

Jste fanynky autorky Barbary Erskinové? Tak to jste možná už slyšely o Martině Wolfové, která je dle nakladatelství Metafora českým ekvivalentem. Nejsem si jistá, jestli to tak některá čtenářka uvidí. Podle hodnocení jsem nečekala nic světoborného, a přesto mě kniha nemile překvapila...

Vyprávění v er-formě zobrazuje dva úhly pohledu. Pasáže ze strany hrdinky Cory se střídají s těmi, které prožívá její tyranský manžel Stuart.  Už od prvních stran je jasné, že kniha je prostší a autorka se nepropracovala do hloubky. Styl psaní je běžný jako u románů, ale s ohledem na určitou tragikomiku působí méně uvěřitelně. Reálný příběh je zamlžený tím, co autorka předkládá bez rozmyslu jako danou věc, aniž by bylo něco vysvětleno.

Po otevření knihy se Cora vzpamatovává ze znásilnění. Její manžel je tyran. Podle všeho jí ubližuje. Důvod se čtenářky dovídají také hned, ale vyznívá spíše jako konstatování než vysvětlení. Cora se tedy po dvou letech manželství, kdy byla uzavřená ve svém domě jako v hezké kleci, rozhodne utéct ke svému otci. Matka jí zemřela v sedmnácti, ale podle všeho už si na ni ani nepamatuje a netuší vlastně, jak zemřela. To je zvláštní a také se od toho odvíjí jisté tajemství...

Charaktery hrdinů jsou také velmi povrchní. Nic nejde do hloubky. Postavy působí jako loutky, které se pohybují a jednají tak, jak autorka chce, aniž by měly nějaký důvod. Stuart je takový, jaký je, ale proč takový je, vysvětleno není. Psychologii byste v příběhu hledali marně, ačkoliv námět přímo vybízí k takovému zpracování.

Dějová linie, odehrávající se v Anglii,  je prokládána střípky z minulosti, přímo ze středověku, jak už vás informuje anotace. Části jsou zajímavé, ale stejně tak málo uvěřitelné jako scény probíhající v přítomnosti hrdinky. Naštěstí jsou převážně označovány kurzívou, takže se čtenářky neztrácí a romanci, která se odehrává ve dvou dobách zároveň, mohou prožít. Problém je, že autorka vše předkládá jako danou věc, aniž by vám o tom řekla více, a prohloubila tak daný scénář. Pokud se chcete nad příběhem zamyslet, tak prostě Prokletí ohně není román pro vás.

Romantika je sladkobolná. Na jedné straně tyran, tajemství a na druhé straně muž, který za to stojí. Námět nemohu hodnotit, ještě jsem nic podobného nečetla, ale působí zajímavě. Ovšem ztvárnění pokulhává a náročnějším čtenářkám může vyznívat pateticky. Tajemství je poměrně spletité a zřejmě nejvíce zajímavé, protože vyznívá nejvíce uvěřitelně, ačkoliv se jedná o typické fantasy. Násilné scény, kdy se Cora setkává se svým manželem či pohlíží do budoucnosti, jsou tak nějak na jedno brdo a později se mohou zajídat.

I když je kniha poměrně krátká, máte pocit, že je plná zbytečných textů, protože se autorce nepodařilo téma správně uchopit. Je nutné tedy příběh brát jako jednohubku s fantasy prvky, která dokáže částečně překvapit (především v samotném závěru) určitou dramatičností, kterou některé čtenářky vyžadují.

Závěr je neskutečný. Některé čtenářky jej ocení, jiné si řeknou, že to už opravdu bylo přehnané. Ovšem je nejpropracovanější částí celé knihy a je vidět, že si na něm autorka dala obzvláště záležet.  Nuže, Martina Wolfová má dar sepsat přehnané a dramatické scény, které zřejmě neokouzlí každou čtenářku, ale pokud si na takové knihy potrpíte, pak by vás Prokletí krve mohlo zaujmout.

Komu bych knihu doporučila? To je velmi těžké. Dle mého patří Prokletí ohně mezi slabší díla, ale je vidět, že některým čtenářkám může učarovat. Teď jen zjistit, zda se právě pro vás může stát příjemným čtením.

Přiznám se, že Barbaru Erskinovou jsem nikdy nečetla a po setkání s Martinou Wolfovou už ani nechci. Už od začátku byl příběh neskutečně umělý a patetický. Cora nepatří zrovna mezi nejchytřejší hrdinky, které jsem měla možnost poznat, a Stuart je loutka bez cíle, která se objevuje jen, když je zavolán. Čekala jsem, že půjde o oddechový román, ale něco takového jsem tedy opravdu netušila. Zápory převažují, kladů je velmi málo. Měla jsem se této knize vyhnout, rozhodně není pro mě.

Když Cora uteče od svého násilnického manžela a vrátí se k otci do malebného anglického městečka, zdá se, že teď už se všechno obrátí k lepšímu. Co však mají znamenat znepokojivé vize, sugestivní výjevy z dávného středověku, které ji začínají pronásledovat? Přichází snad o rozum?
Střípky osudů lady Christabel, sira Roberta a krutého pana Bruce z Glammermooru jí našeptávají zneklidňující tajemství. A o šokující překvapení není nouze ani v Cořině vlastním životě.
Naštěstí se i v dnešní době najdou milující rytíři – třeba v podobě dávných lásek ze střední školy -, kteří se dokážou vypořádat nejen se soky, ale i s nepřízní osudu, a vysloužit si tak srdce své lásky.

Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2012
Žánr: Romány pro ženy