Recenze: HLUCHAVKY (Luboš Panda)

Dva tiché životy

Za recenzní e-knihu děkuji portálům Palmknihy.cz a eReading.cz

Palmknihy.cz a eReading.cz na Facebooku

Chci zakoupit titul

Začínající spisovatel Luboš Panda vydal svůj debut Jedna z vás v roce 2017 u nakladatelství Tribun EU. O rok později se na české literární scéně ukázal s druhým titulem Hluchavky, který se týká života neslyšících. Zajímá vás tento námět? Pak se společně můžeme na knihu podívat.

Namísto předmluvy vás čekají informace přímo od autora. Někteří čtenáři mohou mít pocit, že tímto si autor tak trochu uhlazuje cestičku a snaží se tedy čtenáře varovat před tím, že román není stoprocentní. Je tedy z obliga, když vás předem varoval?

Kniha je inspirována skutečnými zážitky neslyšících osob. Všechny postavy jsou však fiktivní. Některé příhody byly převzaty z publikací uvedených na konci této knihy. V textu se můžou vyskytovat faktické nepřesnosti, zjednodušení či časový nesoulad. Autor se za tyto nedostatky předem omlouvá. (Str. 5)

Styl psaní v ich-formě z počátku působí hodně jednoduchým dojmem, až se čtenář obává, že i hrdina bude prostší. Stejně tak tomu bylo i u kapitol, kdy je příběh vypravován z úhlu pohledu hrdinky. Později se naštěstí autor dostává i k rozvitým větám a svůj styl psaní vhodněji upravuje, ale náročnějším čtenářům může připadat, že se jedná o sloh základní školy. Nejsem si jistá, jestli bylo účelem navnadit jednoduchostí a poté styl psaní lehce pozměnit a přizpůsobit. Musím ale uznat, že kniha je velmi čtivá a děj i přes některé méně zajímavé části dynamický. Ne zrovna často využívaný způsob prezentace, tedy formou deníkovým záznamů, je poměrně svěží, ale snad díky tomu (či stylu psaní) máte pocit, že autor nešel do hloubky. Tak to nejspíš uvidí náročnější čtenář.

První kapitola zobrazuje ústředního hrdinu Honzu, narozeného v roce 1983. Čtenář se dozvídá nejpodstatnější informace o jeho narození a stejně tak tomu je i u hlavní hrdinky Evy, narozené v roce 1984. Poté už autor skáče od narození do dětství, dospívání a dospělosti. Krátké pasáže popisují životy hrdinu v dané chvíli, a seznamují tak čtenáře s tím nejpodstatnějším a nejzajímavějším dle autora. Luboš Panda poukazuje na rozdíly mezi neslyšícími a slyšícími dětmi, což je pro zainteresovaného čtenáře ten nejpodstatnější prvek. Postupem čtení začínáte mít pocit, že publikace přece jen něco nabízí a autenticky rozvíjí dané téma zajímavým způsobem.

Moje máma se jmenuje Anna. Můj táta se jmenuje Jan. Oba mí rodiče jsou neslyšící. Můj starší bratr se jmenuje Pavel. Brácha je slyšící. (Str. 7)

Charaktery jsou lehce nevyvážené a s ohledem na styl působí povrchněji, ač živě. Díky stylu líčení opravdu máte pocit, že se jedná o postavy, které byste klidně mohli potkat někde na ulici. Ztvárnění je šikovné, ale navnadí spíše nenáročného čtenáře.

Dějová linie je tedy zachycena formou střídání vypravěčů, prostřednictvím dvou úhlů pohledu je autenticky vylíčen život neslyšící ženy a muže. Autor se takřka ničemu nevyhýbá, i když nezachází do nějakých kontroverznějších či předramatizovaných scén, které by se do příběhu rozhodně nehodily. Očekávaně se dočkáte i nějaké té romance, ovšem láska nepatří mezi nejpodstatnější prvky, a proto naštěstí nezastiňuje důležitější pasáže.

Hluchavky jsou přirozeným a velmi emotivním příběhem, který odkrývá životy neslyšících. Poukazuje na odlišnosti a nesnáze, které by běžného čtenáře nejspíš ani nenapadly. V textu se skrývá určité poslání, trochu hlubší myšlenka, která se odráží a jako zrcadlo vám ukazuje, že opravdu není snadné pochopit, co jiní lidé zažívají. To je na románu zřejmě nejhodnotnější a za to si autor zaslouží odpustit i to své varování na začátek, které některým z vás přijde prazvláštní. Faktické nepřesnosti se v knize skutečně objevují. Nedokážu říct, jak moc pro vás budou rušivé, ale děj prakticky neovlivňují, takže jsou odpustitelné.

Jak už vám slibuje anotace, tak v závěru knihy se ústřední postavy opravdu setkají. Zřejmě se na tuto chvíli těšíte a díky tomu, co už jste s Evou a Honzou prožili, věřím, že zklamaní nebudete. Měli jste možnost prožít s nimi jejich příběh od narození až po jejich třicáté narozeniny. Pokud jste ke knize přistupovali se správným očekáváním, autor si vás četbou zřejmě získal. Já jsem i přes počáteční vyděšení byla velmi rychle vtažena do děje. Svým způsobem to bylo krásné čtení a autor mi přece jen něco předal.

Bohužel román obsahuje nejen překlepy, ale i gramatické chyby. Už na prvních stránkách se objevuje problém se shodou přísudku s podmětem. Není toho tolik, aby vás to odradilo od čtení, ale bystřejší čtenář tu a tam něco objeví.

S ohledem na styl psaní bych knihu doporučila spíše nenáročnějším čtenářům, protože náročný čtenář jej zřejmě neocení. Zaujal vás námět? Chcete se přiblížit světu neslyšících formou knihy? Pak není nač čekat.

Knižní obálka je méně výrazná a jednoduchá. Což vlastně dokresluje onen styl psaní, ale možná by se hodilo něco, co vám odkryje silné jádro, jež příběh má. Zkrátka záleží, jak na ilustraci pohlížíte... Je důmyslná, nebo obyčejná? Hluchavky rozhodně obyčejné nejsou, můžete mi věřit.

Honza a Eva, každý z jiného prostředí, ale oba se stejným handicapem - narodili se se jako neslyšící. Pomocí deníkových záznamů sledujeme jejich životní cestu od dětství až do dospělosti, aby se v závěru knihy jejich osudy protnuly.

Nakladatelství: vydáno samonákladem
Žánr: román
Počet stran: 300