Recenze: BRRRUM ...MOT(T)O MÉHO ŽIVOTA (Ladislav Smíšek)

Kniha vhodná nejen pro drsňáky

Za výtisk k recenzi děkuji nakladatelství KNIHA.JE

Chci zakoupit titul Brrrum ...mot(t)o mého života

Nakladatelství Kniha.je, které bylo založeno v průběhu letošního roku, se specializuje především na vydávání humorné literatury. Podpora českých autorů vás již seznámila se dvěma vydanými romány – Moje dětství na draka Šárky Rosové Váňové a U telephonu třetí patro Bronislava Macase. Novinka nese název Brrrum… mot(t)o mého života a napsal ji vášnivý motorkář a rocker Ladislav Smíšek. Jedná se o první díl plánované motorkářské trilogie.

V úvodu vyprávění budete rovnou vtaženi do děje a dozvíte se, co se honí hlavou třiačtyřicetiletému hlavnímu hrdinovi. Zdá se to být snad celá věčnost, co je ve svazku manželském se svou ženou Marikou, a chtěl by do jejich životů přinést kromě jejich patnáctileté dcery další zpestření. Volba je jasná. Pán tvorstva si chce pořídit motorku. A ne ledajakou, přímo choppera. Má to ovšem jeden háček. Na pořízení nové lásky nemá dostatek financí, a tak musí nejprve přemluvit svou milovanou nejen ke schválení jeho skvělého nápadu, ale zároveň ji přimět k tomu, aby sáhla do kapsy a pokud možno bez zbytečných řečí zaplatila vybraný model. Po odsouhlasení obohacení jejich rodinného života si manželé pořídí svůj dlouholetý plechový sen. A tím se začíná divoká jízda za novými poznatky.

A při tom přemítání u televize jsem konečně dospěl k tomu, co chybí v našem dlouholetém manželství a co nás vztah patřičně eroticky okoření. - Motocykl. (Str.6)

Díky kombinaci sebevědomého muže s hlavou plnou představ a natěšené manželky se budete bavit od první do poslední stránky. Co se prvotně zdá být jako jasná věc, je vzápětí něžným pohlavím změněno od prvopočátků.

Dílo je rozděleno do osmnácti očíslovaných kapitol, přičemž každá z nich je zakončena barevnou tematickou ilustrací pocházející od Dominiky Smíškové. Ta se postarala rovněž i o výstižnou obálku. Vyprávění se uskutečňuje z úst samotného hlavního hrdiny, užívajícího kombinaci přítomného a minulého času, doplněného o spoustu dialogů.

Vzhledem k autorově motorkářské duši lze usuzovat, že je v tomto humorném románu užito značných autobiografických rysů. Nutno podotknout, že čtenář nemůže zjistit, do jaké míry se jedná o vlastní zážitky a zkušenosti a odkud začíná neomezený prostor autorovy fantazie. V každém případě neopomněl využít značné sebeironie, jež je přítomna v celé knize. Díky tomu vám při čtení každou chvíli uteče samovolné pousmání, možná i několik slz veselí. Ano, Ladislav Smíšek  dostává svému jménu a neušetří žádného čtenáře.

Tento humorný román je bohatý na postavy rozličných povah. Pokud očekáváte zážitky spojené s pořízením motorky a účastí na různých motorkářských srazech, budete nadšeni, neboť máte možnost porozumět nejen mužům se vzezřením zabijáků. Důkladněji je čtenářům představena rodina hlavního hrdiny. Je však zvláštní, že neznáme jeho vlastní jméno, ale vzhledem ke značné autobiografičnosti můžeme usuzovat, že se jedná o samotného Ladislava Smíška. Je ocenitelné, že některé charaktery si oblíbíte na první seznámení, jiné budete stejně jako protagonista odsuzovat. Velká pozornost je věnována vnitřním monologům, které by vám však mohly postupem času začít vadit, neboť se některé z nich opakují, a jak je známo opakovaný vtip přestává být vtipem.

V textu očekávejte nespisovná slova, výjimkou nejsou ani vulgarismy. Nutno však podotknout, že prostředí, ve kterém se příběh odehrává, by čtenář mohl očekávat mnohem více „drsných“ slov.

Za pozitivum lze považovat nenáročnost a lehkost textu, jehož úkol je jasný – odpoutat čtenáře od všednosti a dovolit mu se upřímně zasmát. Ladislav Smíšek využívá přirozeného vtipu, založeného převážně na ironii a sarkasmu, nesnaží se být vtipný za každou cenu a díky tomu text nepůsobí rozpačitým dojmem. Vzhledem ke svému tématu se přece jen očekává, že Brrrum primárně osloví především čtenáře mužského pohlaví se zálibou v motorkách. Ti rozhodně nebudou zklamáni.

Někomu by mohla vadit hustota textu umístěného na každé stránce. Je poznat, že se nakladatelství snažilo o čtenářský prožitek v podobě co nejvíce napsaných slov, ale ne všem se bude tato zvolená forma zamlouvat. Může to totiž působit přeplácaně a můžete se v textu místy ztrácet.

Je škoda, že se v této první, debutující knize autor nevěnoval širšímu tématu, ale svou pozornost zaměřil pouze na pořízení motorky a následná dobrodružství na jedné stopě. Možná, že se jedná o  úmysl a v dalším díle se jeho pole působnosti rozšíří. Bylo by totiž přínosné, ba dokonce žádoucí, jinak by totiž děj mohl stagnovat a neustále se opakovat.

Nevýhoda by mohla být spatřena i v samotné vazbě, která je v tomto případě brožovaná. Nakladateství však prozatím všechny doposud vydané tituly opatřilo paperbackem, ale kdo ví, možná se v budoucnu dočkáme i možnosti vázané vazby.

Je jedno, zda jste zapálený motorkář či žena se zcela odlišnými zálibami, tuto knihu doporučuji těm, kteří mají rádi nenucený humor pramenící ze všedního života. Pokud navíc toužíte nahlédnout do toulavé duše muže středního věku prahnoucího po větším dobružství, máte možnost.

Tvorbu nakladatelství Kniha.je jsem si oblíbila, a tak bylo jen otázkou času, kdy se dostanu i ke čtení tohoto vtipného sebeironického románu z motorkářského prostředí. Zpočátku jsem se obávala, zda mě vůbec toto téma jakožto neřidičku nějakým způsobem osloví a budu mu rozumět. Mé obavy však šly po pár stránkách stranou, neboť autor naštěstí nepoužívá žádných odborných výrazů či technických názvů. Od tohoto debutu jsem neměla přílišná očekávání, chtěla jsem se jen upřímně zasmát a toho se mi dostalo ve značné míře. Jsem zvědavá, co dalšího nám přinese druhý díl této plánované trilogie. Jen doufám, že se v něm uskuteční nějaký krok kupředu a nezůstane pouze u motorek.

Šli jste někdy městem a museli jste projít kolem drsného chlápka v koženém obleku, opírajícího se o velký, nablýskaný motocykl? Sklopili jste oči a snažili se projít co nejvíce nenápadně, se snahou na sebe neupozorňovat, abyste nedostali na budku?
Po přečtení této knihy se vám přístup k těmto lidem zvaným motorkáři radikálně zm
ění. Projdete okolo drsného chlápka v koženém obleku, opírajícího se o velký, nablýskaný motocykl a budete mít slzy v očích a hubu od ucha k uchu. Smát se budete tak dlouho, dokud si vás nevšimne a hubu vám opravdu nerozbije. Pak nasedne na svůj mohutný stroj a s ohlušujícím BRRRUM uraženě odjede.
Za to všechno můžete poděkovat autorovi knihy až ho potkáte a tu nakládačku mu vrátit….

Nakladatelství: KNIHA.JE
Žánr: humor