Recenze: ROVNOVÁHA (Jane Reindl)

Fantasy debut na motivy Stmívání

Za recenzní e-knihu děkuji eshopu Palmknihy
Palmknihy a eReding na FB

Chci zakoupit titul Rovnováha

Debutantka Jane Reindl na českou literární scénu vkročila s fantasy trilogií Rovnováha. V roce 2014 u nakladatelství Nová Forma vyšel první díl, v roce 2015 druhý s názvem Rovnováha - Silná generace. Na závěrečný román si čtenáři počkali dva roky. Letos se autorka rozhodla vydat elektronickou verzi prvního dílu u nakladatelství E-knihy jedou, zbylé díly prozatím v nabídce jako e-knihy nejsou, ale nejspíš se jich dočkáme.

Vyprávění v er-formě minulého času zobrazuje především úhel pohledu ústřední postavy, avšak vhodně se zaměřuje i na vedlejší postavy, a ozřejmuje tak tajemný děj. Snadno lze poznat, že se jedná především o román pro ženy, ač milostná zápletka rozhodně nehraje prim. Dynamiku děje kazí nadbytečné texty, především popisy, které pro příběh nejsou podstatné a autorka se jimi spíše snažila oživit postavy, což se nevyvedlo. Jelikož je to autorčina prvotina, náročnější čtenáři stylem psaní, především popisováním, nebudou nadšení. Určitě je třeba styl vytříbit, zaměřit se na podstatnější a údernější popisy, díky nimž bude dílo čtivější.

Po začtení vás přivítá pozvolný a nezáživný začátek, který je naštěstí nahrazen akčnějším dějem, jež se postupně rozvíjí a později už je akční natolik, že vycítíte i napětí. Ačkoliv se v prvních kapitolách dozvídáte podstatné informace, autorka zachází až do detailu a líčí i nepodstatné věci jakousi románovou hantýrkou, která působí jako klišé. Jane Reindl se z počátku vyžívá v rozboru svých hrdinů, který vás však nezaujme, jelikož k nim ze začátku nemáte žádný vztah.

Linda Skálová je čtyřicetiletá spisovatelka, žijící se svým manželem na venkově. Ač se o ní dozvídáte z počátku dost, během čtení není vykreslená uvěřitelným a živým dojmem. Stejně jako vedlejší postavy je nepropracovaná, horko těžko si k ní hledáte cestu a působí povrchním dojmem. Hrdinové jednají účelově. Mnohdy nemají důvody ke svému jednání, jsou to spíše loutky, které ani postupem času nezískávají na  uvěřitelnosti. Milovníky zvířat potěší, že mezi podstatné hrdiny patří také fenka Jessie, která má pro děj také svůj účel a patří mezi povedenější charaktery.

Když se tedy děj překlene v akčnější pasáže, působí návykovějším dojmem. Manželé poznávají, že jejich běžný život vzal zřejmě za své a čeká je už především nepoznané a divoké dobrodružství. Zvraty působí ne vždy přirozeným dojmem. Jedná se především o záměrné situace, které jsou sice zajímavé, ale jejich křečovitost ději nepřidává na kvalitě. Příběh se začíná příhodně vrstvit a zaplétat, ovšem téma není zrovna neotřelé. Autorka se nechala inspirovat především sérií Stmívání, a ač to některé čtenáře nadchne, jiní mohou být spíše zklamaní. Neberte to ovšem jako opis, příběh má své vlastní roviny. Jane Reindl se snažila s tajemnem a fantasy prvky pracovat, vhodně je spojovat s fantasy a postupně vás zasvěcovat do světa, který vymyslela.

Poměrně velmi brzy poznáte, čeho se fantasy týká - nová obálka námět rozhodně netají, ač se v anotaci snaží autorka mlžit. Většina z vás už bude tušit od přečtení anotace, kterým směrem se autorčina mysl ubírala. V textu naleznete mnoho indicií, navádějící vás na správnou cestu, takže snadno objevíte, kde je zakopaný pes. Naštěstí zapracovala do knihy i své vlastní originální nápady, čímž jí dodala určitou promyšlenost, ale té originality není mnoho.

Milostná linie je méně výrazná, nekazí tak počtení těm, kteří netouží po ryze romantickém příběhu. Ztvárnění vášně však v autorčině podání působí poněkud zvláštně až komicky. Možná by bylo lepší, kdyby takové pasáže byly vynechány, protože ač je autorka zamýšlela nejspíš jinak, bohužel ten správný dojem neudělají. Emoce se vás příliš nedotknou, jelikož hrdinové jsou spíše povrchní.

Největším plusem knihy jsou černobílé ilustrace. Velmi autenticky dokreslují atmosféru. Je jich kupodivu dost, aby si vás získaly. Jsou propracované a příjemně tajemné a chmurné. Fotografie a počítačově vytvořené kresby jsou obvykle vložené na začátek kapitoly, někdy se však jako příjemné překvapení objevují i v jiných částech.

Jane Reindl má v oblibě tajemno, historii a přírodu, s nimiž pracovala i při psaní. Prvky vhodně sjednotila a povedlo se jí je i zajímavě prezentovat. Patří mezi povedenější pasáže. Historie je podána nenásilným způsobem, neodvádí zbytečně od děje a podporuje čtivost.

V závěru vás autorka lehce připravuje na pokračování, tedy druhý díl. Nejedná se přímo o otevřený konec, některé podstatnější linie jsou dořešené. Na samotném konci knihy autorka vyzývá k zamyšlení nad daným tématem.

Námět příběhu je rozhodně zajímavý a měl by co nabídnout, zpracování však pokulhává. Debut postrádá propracovanost. Titul může zaujmout převážně nenáročné čtenářky, pokud mají rády paranormal romance  za každou cenu.

Nepříliš úspěšná spisovatelka Linda se odstěhuje se svým mužem Davidem a věrnou fenkou Jessii na samotu daleko od lidí. Linda zrovna píše román a pro inspiraci si zajedou k nedalekému jezeru, kde potkají, a díky Jessie, se seznámí s dvěma mladými lidmi. Od té chvíle Linda píše svou knihu, jako divá a dokonce má nápad pro další.
Půl roku na to, potkávají mladé lidi od jezera znovu. Je to jen náhoda? Co obklopuje ony mladé lidi za tajemství? A co čeká Lindu, Davida a Jessii, když jim zkříží cestu tajemné bytosti, o kterých si mysleli, že jsou jen mýtus?

Nakladatelství: E-knihy jedou
Žánr: Fantasy
Počet stran: 242