Recenze: PROČ ŽENY NEKOUŘÍ DOUTNÍKY (Jana Javorská)

Ženy na 18 způsobů

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Palmknihy
Palmknihy na FB

Chci zakoupit titul Proč ženy nekouří doutníky!

Jana Javorská rozhodně není žádný spisovatelský nováček, na svém kontě má okolo dvaceti knih, z nichž většina je nabitá erotikou. Dále pak pracuje jako překladatelka, tlumočnice a moderátorka rádia Agara.

Kniha Proč ženy nekouří doutníky obsahuje celkem osmnáct různých situací, do kterých se může dostat každá žena. Hrdinkami jsou obyčejné všední ženy, které potkáte na ulici. Stalo se vám někdy, že se vaše kamarádky vsadily, že sbalíte toho fešného borce, ale nakonec to dopadlo špatně? Pak se vám bude líbit povídka Sázka. Hlavní hrdinkou je Dagmara, která se opět pohádala s manželem. Večer si vyrazila s kamarádkami do baru. Ty se poté, co do ní vrazí pěkný muž, vsadí, že ho sbalí. Více nelze prozradit, ale pobavíte se.

Opilosti se týká více povídek, mezi ostatními i Nosorožec, ze kterého je následující ukázka. Ústřední postavou je Hedvika, která rozhodně nemá nenápadný příchod domů.

V momentě se dveře otevřely, a v nich stála v županu a v natáčkách, s brýlemi na nose a smrtelně přísným pohledem, domovnice Voráčková. S rukama v bok zkoumala marnou snahu svojí opilé sousedky, postavit se na svoje gumové nohy. Jakmile Hedviku opustily poslední síly, podívala se zespodu na domovnici a na plnou pusu zařvala: „Baf!“ a začala se nezřízeně chechtat na celý panelák. Smích se rozléhal po celé chodbě, a jeho ozvěna se vracela zpátky po schodišti až z pátého patra, jako tamtamy lidožroutů z pralesa.„No ty ses teda vylepšila, že ti není hanba, fuj!“ Zakroutila domovnice nechápavě hlavou, rázně za sebou zavřela dveře a špehýrkou pozorovala, co se bude dít dál. Hedvika se pracně dostala na všechny čtyři a doplazila se ke schodišti. Tam se neohrabaně posadila a začala šátrat v kabelce. Konečně našla rtěnku a zrcátko. Sundala uzávěr a snažila se přikrášlit, ale její roztřesená ruka jaksi ztratila směr, a Hedvika si vrazila rtěnku přímo do nosní dírky.„Jsem nosorožec.“ (Str. 9. – 10.)

Povídky mají délku tří až pěti stran a každá z nich by se dala zařadit do jedné ze tří skupin – trapnosti při sexu/milenec, opilost a (ne)každodenní problémy. Autorka se snaží o překvapivé konce, které jí ne vždy vyjdou podle plánu.

Do první skupiny – trapnosti při sexu/milenec – se řadí všechny příběhy, kde hrdinky buď zahýbají svému manželovi a musí utéct dříve, než je nachytá manželka, nebo zažily při sexu opravdu nepříjemné chvíle zahrnující především vyloučení nějaké hmoty. Jedná se o kapitoly Šlapka a Nervový plyn, který by se nejspíš líbil Markýzi se Sade. Pokud jste se někdy milovali v autě a stalo se vám něco nepříjemného, tak se v Dopravním přestupku najdete. Dalšími příběhy jsou Cudná sousedka, Striptýz nebo Proč ženy nekouří doutníky, kde poznáme, že krásná muskulatura ještě neznamená i dobře vyvinuté přirození. Seznam uzavírá Taxislužba, kde nám autorka ukáže i stinnou stránku orálního sexu.

Druhá skupina se zabývá přemírou alkoholu, protože komu se nestalo, že by to s ním někdy přehnal? Vcítit se do toho můžete při čtení některých výše zmiňovaných povídek Nosorožec, Záskok a Sázka.

Do poslední skupiny, kterou bych označila jako (ne)každodenní problémy, se řadí největší množství příběhů. Ty jsou na první pohled nevinné, protože v nich nevystupuje žádný milenec, ani není trapnost situace zaviněna velkým množstvím alkoholu. Patří sem:

• Jauvejs aneb Jahodový koláč, jehož tématem je komičnost problému zaviněná nepochopením druhé.
  • Večírek pro dámy týkající se striptýzu.
  • Počestná manželka, ve které hrdinka využívá své vnady k dosažení svého.
  • Soudružka na babetě a její nevšední recitál.
  • Moc hodnej polda zobrazuje, že kolikrát nestačí ani hraní si na „blbou blondýnku“, aby se žena vyhnula pokutě.
  • Maškarní ples se týká soutěží o nejlepší masku.
  • Poplach, kdy dojde k neortodoxnímu požádání o ruku.
  • Loupež století, kde se ujistíme, že je mnohem lepší bydlet ve městě než na vesnici.

Příběhy na sebe nijak nenavazují, takže je možné je číst podle nálady, podle výše uvedených skupin, případně od nejzajímavějšího názvu. Autorka se snažila vtipným a sarkastickým způsobem poukázat na trapné situace každého z nás, bohužel místy se tato idea zcela nezdařila. Například takový Jauvejs aneb Jahodový koláč působí spíš smutně, neboť upozorňuje na neschopnost mužů řešit problémy a to, že myslí „jen na to jedno“.

Po pravopisné stránce je dílo zdařilé, avšak s interpunkcí Jana Javorská občas lehce bojovala. Místy je až zbytečně moc čárek ve větě, několikrát se jí tam přimotala mezera mezi uvozovky a písmenka.

Co by vám mohlo vadit:
Tato kniha je typickou ukázkou toho, kdy obálka a anotace zní lépe, než samotné dílo. Příběhy jsou krátké, občas i vtipné, ale jak jsem již zmínila, obsahuje reference na věci, které mohou být za hranicí některých lidí. Kdo nesnáší fekální a nechutný humor, ten by se měl povídkám Nervový plyn a Proč ženy nekouří doutníky vyhnout. Dále pak skutečnost, že příběhy, ač je zápletka pokaždé jiná, pořád jsou všechny na jedno brdo a až na světlé výjimky spíš nudné. Poslední věcí je konec vyprávění, kdy občas přemýšlíte, zda tam ještě nechybí nějaký odstavec a po jeho dočtení máte podivnou pachuť v ústech.

Cílová skupina:
Ženy mezi 30 – 45, které se chtějí pobavit a nevadí jim erotika. Starší čtenářky může sbírka pobavit a možná se i v nějakém příběhu najdou. Mladším dvaceti let doporučuji, aby to raději nečetly a počkaly si na vyšší věk.

Můj názor:
Jelikož nespadám do cílovky, mám z toho dost rozporuplné pocity. Obálka a anotace mě zaujaly víc než samotné povídky. Jako velké plus shledávám délku příběhů, která je tak akorát pro někoho, kdo nemá moc času číst, i když knihy miluje. Co se týče uvedených situací, naštěstí se mi zatím nic podobného nestalo a upřímně doufám, že ani nestane. Říká se, že se má zažít všechno, ale abych nutně musela utíkat o půlnoci jen ve spodním prádle před milencovou manželkou, to si klidně ujít nechám.

Obálka zcela vystihuje myšlenku titulu. Objevuje se na ní sebejistá sexy žena, takže už předem čtenářka může vytušit, že se jedná o eroticky laděné dílo. Chybí už jen stolek, na kterém bude sklenka červeného vína a bičík.

Recenzentka: Martina Vojáčková

Soubor několika povídek nejen pro ženy, ale hlavně o ženách. Zábavné a oddechové čtení poukazuje vtipnou formou na možné životní přešlapy.
Stalo se Vám někdy, že jste se zpili tak, že jste se druhý den styděli sami na sebe podívat do zrcadla? Nebo se vám při sexu stal trapas, kvůli kterému byste nejraději na místě zmizeli z povrchu zemského? Ne? Chyba! Kdo se neztrapnil, neví, o čem je život. Proto tady máte několik humorných návodů, jak ze sebe co nejspolehlivěji udělat okamžitě idiota.

Nakladatelství: E-knihy jedou
Rok vydání: 2014
Žánr: erotika, příběhy ze života, humor