Recenze: SEN O VELKÉ LÁSCE (Eva Paříková)

Snít s otevřenýma očima

Za recenzní výtisk děkuji autorce Evě Paříkové

Chci zakoupit titul Sen o velké lásce

Je možné, že se vám bude jméno autorky Evy Paříkové zdát povědomé. Na stránkách projektu jste si už mohli přečíst recenzi jejího prvního románu pro dívky Pod modrou oblohou. S příchodem jara spatřila světlo světa další kniha nesoucí název Sen o velké lásce. Nejenže se vám nabízí možnost opětovného vrácení do doby vašeho dospívání, ale i eventualita porovnání obou spisovatelčiných děl.
Děj svého druhého young adult románu Eva Paříková zasadila do Brna a vesnice nacházející se v blízkém okolí, jejíž jméno však není zmíněno. Představí se vám patnáctiletá Veronika, jež má dva sourozence – mladší sestru Andreu a staršího bratra Sebastiana. Poté, co Veronice skončí období brigády v knihkupectví, odjíždí na prázdniny ke svým prarodičům, kde dny odpočinku a volna tráví i její sestřenice Sabina, která zná místní partu, s níž dospívající dívku plnou očekávání seznámí.

Veronika právě ukončila základní školu a v září ji čeká další životní etapa – nástup na střední, takže si chce prázdniny co nejvíce užít. Jako každá slečna má své představy týkající se kluků a lásky. Ačkoliv má ve svém mladém věku za sebou už i hořkou zkušenost, nezahořkla a věří, že se její sen o velké lásce splní. Znáte vhodnější období volající po všem krásném než je právě léto? Třeba i na Veroniku její princ někde čeká. Kdo ví?

Dojdeme ke stolu, který je z části obsazen Sabininými kamarády, jak se dozvím z řečí. Sabča mě se všemi postupně seznámí, podám si s každým ruku a pozdravíme se. Jsem zvědavá, zda si je všechny zapamatuji. Kluci se posunou, abychom si k nim mohly sednout. Naštěstí sedím na kraji, po pravé ruce mám Sabinu, tak se aspoň s nikým nemusím moc vybavovat. U stolu panuje dobrá nálada. (Str. 29)

Ačkoliv je Sen o velké lásce označován jako román, díky svému krátkému rozsahu by se spíše hodil do kategorie novel. Kniha čítá sto jedna stran rozdělených do jedenácti nepoměrně dlouhých kapitol. V nich je popsáno pouze pár týdnů Veroničiných prázdnin, což je celkem škoda, protože příběh má potenciál k tomu, aby byl více rozvinut. V porovnání s autorčinou prvotinou se jedná o celkem nečekanou změnu. V románu Pod modrou oblohou se čtenář doslova brodil dějem, kdežto v případě druhého díla se budete pohybovat nad vodou, do které vám nebude umožněno proniknout hlouběji. Na někoho by tento fakt mohl zapůsobit dojmem uspěchanosti, ale ti, co mají rádi stručnost, budou spokojeni.

Děj je odvyprávěn ich-formou v přítomném a minulém čase. Naleznete v něm velké množství dialogů. Ve svém živlu budou ti, kteří mají rádi nářečí. Máte možnost setkat se s některými výrazy brněnského hantecu

Od románu čtenář očekává nepřeberné množství charakterů s různými vlastnostmi. Sen o velké lásce postavami příliš nehýří, seznámíte se pouze s několika postavami, které však budete potkávat po dobu celého vyprávění.

Někteří by mohli vidět negativum ve formátu knihy. Jedná se o brožovanou vazbu, která toho vydrží méně než vázaná. Na druhou stranu však lze najít výhodu v tom, že si ji můžete vzít kamkoliv s sebou, neboť je prostorově nenáročná. Plusem tohoto titulu je fakt, že čtenář si může zvolit mezi tištěnou a elektronickou verzí.

Cílovou skupinou tohoto dívčího románu nejsou pouze dospívající dívky, ale všichni, kteří mají rádi krátké a nenáročné letní příběhy volající po lásce. Pokud patříte mezi čtenáře vyhledávající náročnější literaturu, je zcela samozřejmé, že vám tato kniha nic nedá. Je totiž jako dělaná na chvíli rozptýlení a odpočinku.

Od tohoto krátkého díla jsem očekávala navnadění se na přicházející léto, což se podařilo. I přesto, že jsem již dávno za hranicemi své velké lásky, vrátil se mi prvotní pocit zamilovanosti a doby, kdy má člověk na očích nasazeny růžové brýle a nechal by se opít snad i rohlíkem. Věřím, že se ve své příští knize autorka více rozepíše, protože jsem milovnicí rozsáhlejších literárních forem nabitých dějem a různorodými charaktery.

Obálka Snu o velké lásce nejen výstižně zobrazuje, o co se bude v příběhu jednat, ale i krásně ladí s autorčiným předchozím románem Pod modrou oblohou.

Hlavní hrdince, patnáctileté Veronice, skončila brigáda a začínají jí konečně vysněné prázdniny. Odjíždí z velkoměsta za babičkou a dědou na vesnici. O prázdninový program se jí postará sestřenice Sabina. Veronika se seznamuje s jejími kamarády. Najde mezi nimi letní lásku? Co třeba tajemný kluk s kaštanovýma očima a milým úsměvem, který se jí přimotá do cesty. Zajiskří to mezi nimi nebo i něco víc?Prázdninový román o letních láskách, snech a touhách.

Nakladatelství: Nová Forma, s.r.o.
Žánr: román pro dívky
Počet stran: 101