Recenze: PLACHETNICE Z BOŽKOVA (Michal Kratochvíl)

Vyplujte s plachetnicí do města piva

Za recenzní e-výtisk děkuji autorovi Michalu Kratochvílovi.

Chci zakoupit titul Plachetnice z Božkova.

Michal Kratochvíl je debutující autor, který využívá psaní coby svou retrospektivu života v Plzni. Jako spisovatel však není úplným nováček a s některými jeho reportážemi z cest po Rusku jsme se mohli setkat v časopisech Lidé a země a Koktejl. Jaká bude jeho první prvotina, kterou sám autor charakterizuje jako autentický román z plzeňského podsvětí? Pojďme si přiblížit knihu, která vyšla samonákladem a která má doporučení pro četbu 18+.

Hlavní postavou je student Jakub Horký, který v Plzni nastoupí na vysokou školu. Na studium se velice těší a plánuje zářnou kariéru. Brzy však přijde velké rozčarování, a to jak z podmínek na škole, tak z Plzně obecně.

„To je hicák, že bych vycák,“ zvolal náhle jeden z dělníků, nahnul se svým zpoceným podpažím přes Jakuba a otevřel okno. Jakub měl chuť se poblít, ale studený vzduch, co začal proudit dovnitř, ho vzpružil. Někdo z té bandy rozlil pivo. Starší paní vyjekla a nazdvihla nohy. „Nemůžete dávat pozor? Teď tu bude smrdět pivo!“ „No co, paničko, to je Plzeň, ta nesmrdí!“ obořil se na ni chlap. (23%)

Další linku představuje kapitán u policie Milan Horký. Ano, příjmení mají stejné. Je to samorost ze staré školy, který věří v poctivou policejní práci. Pro ránu a svou oblíbenou plachetničku rumu nechodí daleko. Co tyto dvě postavy spojuje kromě příjmení dál?

Vyprávění začíná rozhovorem, který obsahuje plzeňský dialekt a lidem znalým této "řeči" vykouzlí úsměv na rtech. Zbytek románu je psán obecnou češtinou. Vlivem různých narážek můžeme knihu zasadit mezi roky 2000 - 2003. Celkem obsahuje třináct kapitol.

Na to, že se jedná o debut, tak se Michal Kratochvíl vyhýbá opakování slov, časté chybě u začínajících autorů. Zároveň se jedná o zajímavý příběh, který využívá studentského cynismu a humoru. Příhody s Plaváčkem nebo se studijním oddělením jsou takové evergreeny, že mám pocit, že od mého studia (2010) a autorova, se nic nezměnilo. Každé město má svá temná místa a zákoutí, své kostlivce. Jak moc je prohnilá Plzeň? A s čím se tedy vlastně setkáme? Vraždy, násilí a vydírání v opozici k poctivému studentovi. Opravdu je ale tak naivní a přišel ke všemu jak slepý k houslím?

Byť se jedná o zajímavý příběh, tak je literárně slabě ukotven a z díla je dost cítit absence korektury hlavně zaměřené na pravopisné chyby. Slovo rohipnol obzvlášť praštilo do očí. Od začátku do konce spisovatel využívá leckdy až nadmíru přirovnání, která místy vyznívají dost bizarně, ale časem si zvyknete. Trošku jako když čtete bulvární plátek a pak si začnete užívat jeho výhod i nevýhod.

Pokud však román čtete kvůli zápletce, a ne nějakému přesahu, tak se budete bavit. Prvotina je velice čtivá, s mírnou stagnací v polovině, ale s překvapivou dynamikou na konci. Postupná transformace charakteru některých postav vás sice donutí pozvednout obočí, ale jak říkám, pokud neočekáváte mnoho, budete se bavit.

Plachetnici z Božkova doporučuji na cestování nebo lenošení u vody, zkrátka je vhodná pro situace, kdy potřebujete knihu rychle zaklapnout. Souvětí nejsou složitě stavěná, takže si budete i lehce pamatovat poslední přečtenou myšlenku. Zároveň doporučuji všem milovníkům Plzně nebo studentům, kteří zde strávili nějaký čas. Osobně na mě dýchla nostalgie, že se mi má milovaná Plzeň opět připomněla.

Jsem zvědavá na autorův další počin, protože se domnívám, že až zvládne gramatiku, stylistiku a pravopis, můžeme se těšit na čtivé a napínavé knižní přírůstky. Měli byste mu dát šanci.

Knižní obálka zobrazuje důležité komponenty - plynovku, náboje a rum. Taková krabička poslední záchrany pro naše hrdiny.

Kdo byl Velký Karel, proč bytný Richard se studentem Jakubem mučil Albánce v lese a jak nakonec dopadla brutální přestřelka na Skvrňanech? Drsný thriller z plzeňského podsvětí inspirovaný skutečnými událostmi vám odhalí, jak mohla prorůst mafie až do nejvyšších řad plzeňské policie a co s tím vším měl společného mafiánský kmotr Zima z Prahy.

Vydejte se na cestu časem na 300 stranách "drsné plzeňské školy" spolu s kapitánem Horkým a studentem Jakubem, které zavleče zprvu nenápadná vlna událostí daleko za hranu zákona. Podívejte se do reálných míst krvavých událostí zachycených v knize “Plachetnice z Božkova”. Překvapí, že mnohá najdete dodnes.

Tato kniha je tvrdé čtení. Není pro slabé, protože Plzeň na přelomu 20. a 21. století nebyla zrovna růžové místo. V Praze již začínalo nové tisíciletí, ale v Plzni ještě naplno doznívala divoká devadesátá léta. Otlučené činžáky, nonstop herny a bazary. V Praze bylo policajtům hej, tam bílé límečky rozkrádali bývalé státní podniky a třásli se na evropské fondy, ale tady šlo všechno ještě postaru, špinavá kriminální galerka. V Plzni šlo o krk...

Michal Kratochvíl: Plachetnice z Božkova
Nakladatelství: Michal Kratochvíl
Žánr: thriller