Recenze: SUCHÝ HADR NA DNĚ MOŘSKÉM (Ivana Chřibková)

Až budu velká

Za recenzní výtisk děkuji  Pemic Books a.s. a nakladatelství Bookmedia.
Pemic Books a.s. na FB a nakladatelství Bookmedia na FB.Chci zakoupit Suchý hadr na dně mořském.

Suchý hadr na dně mořském je název románové prvotiny s humoristickými prvky pocházející z pera české spisovatelky žijící v zahraničí – Ivany Chřibkové. Autorka několik let pracovala pro televizi Nova a poté se přestěhovala do španělské Andalusie, kde napsala právě své debutové dílo. Jeho volné pokračování s názvem Když to tam není, tak to tam nehledej napsala v anglickém městě Leeds, kam se vydala vstříc dalším životním dobrodružstvím. Existuje velká pravděpodobnost, že ve svých dílech autorka zrcadlí své zážitky a zkušenosti, které jsou ne vždy pozitivně laděné. Stejně jako je tomu v životě každého z nás.

Jestliže v dnešní době vyrůstáte na vesnici, spousta lidí vám jistě závidí božský klid, čistý vzduch a sousedy, kteří si občas myslí, že vás znají lépe než kdokoliv jiný. Jinak tomu však bylo v době, kdy se naše země měnila v demokratickou republiku. V dobách dřívějších se totiž bydlení na vesnici zdálo být skoro trestem. Všichni nosili téměř totožné oblečení, chodili povinně do kostela na nedělní mše, zajímali se o to, co nového si pořídili jejich sousedé a poté se danou věc snažili rovněž co nejdříve pořídit, aby přece nezůstali pozadu.

V Suchém hadru na dně mořském se neocitnete nikde u moře, jak byste se přičiněním názvu mohli domnívat, ale v jedné moravské vesnici v období změny režimu. Seznámíte se s šestiletou Annou, která je občas naštvaná na celý svět. Prostřednictvím Anniných úst se dozvíte mnohé nejen o její rodině, ale i o vesnických zvycích a konvencích, které se musí držet hlavně ze zásady. Je však správné, že její rodiče vstoupili do svazku manželského jen proto, že museli? Jejich dávno ztroskotaný vztah teď totiž řeší hlavně před svými dětmi. Před bouřkou je vždycky dusno, takže je zcela logické, že Anna a její mladší bratr si do budoucího života s sebou nesou břemeno v podobě šrámů na duších a bude záležet jen na nich, jak si s nimi poradí.

Dalo by se říct, že se jedná o deník, neboť Annin příběh pokrývá čtrnáct let jejího života, od jejích šesti let do dvaceti. Suchý hadr na dně mořském čítá dohromady sedmaosmdesát kapitol pojmenovaných na základě nejdůležitější myšlenky dané epizody. Ty mimochodem nejsou číslovány a jsou rozsahově krátké, většinou na tři strany, a tak příběh odsýpá jako přesýpací hodiny. Součástí je i obsah umístěný na konci knihy.

Na začátku příběhu autorka uvádí informaci o pesimisticky laděném dopise, jenž se na první pohled jeví jako předloha. Samotné „volání o pomoc“, jak by se dopis mohl nazývat, se stalo motivem k napsání samotného díla. Je velká škoda, že se čtenář nedozví vysvětlení tohoto dopisu. Je snad jeho pisatelkou samotná autorka? V tomto případě rozhodně zapracuje vaše fantazie.

Kniha je bohatá na dějové linky obsahující Anniny zážitky nebo vesnické a rodinné dění. Avšak nejdůležitější z nich je fyzický a psychický vývin malého děvčátka v dospělou a (možná) samostatnou ženu, která to nemá díky nestabilnímu rodinnému zázemí jednoduché. Když člověk zestárne, spoustu věcí vidí  najednou jinak než v dětství. Díky tomu tak Anna pozná, že její život by mohl být jiný.

Někdo by si možná mohl myslet, že vyprávění bude zahaleno negativním tónem a náladou, ale není tomu tak. Ba naopak. Autorka hojně využívá sebeironie a nevtíravého humoru, takže se vám nejednou stane, že se během čtení začnete hlasitě smát. Uvnitř sebe budete kolikrát cítit, že je to špatné a že by se místo smíchu hodily slzy, ale Anna vás dostane tam, kam si přeje.

Vzhledem k tomu, že se jedná o smrštěných čtrnáct let života, setkáte se s mnoha charaktery. Anna je nemotorná na sporty, skoro nic jí nevychází a ve škole se čas od času stane terčem spolužáků, kteří se jí vysmívají. Ze všeho nejraději si zaleze ke knize, neboť čtení zbožňuje a v dětství toužila po kariéře spisovatelky, která se však zdá být na miliony let vzdálena vinou otcova naléhání. Anna je čtenáři představena skoro do poslední nitky na jejím oblečení, což je ocenitelné, protože si díky tomu získá vaše sympatie. Zamilujete si i její rodiče a mladšího bratra, a to i přes nepevný rodinný základ. Rozhodně obdivuhodnou postavou je otec Nathanel, jehož pestrá a peprná minulost ho zavedla na cestu boží, na niž se vydal dobrovolně. Prostřednictvím jeho postavy je náboženství přítomno v celém příběhu.

A když už nás nebaví ani tohle, jdeme k rybníku. Nesmíme chodit moc daleko, nikdy jsme ho neobešli celý, ale můžeme až ke strouze a zpátky. Petřík od sousedů má loďku, a protože už se s náma baví i přestože jsme cizáci, můžeme na tu loďku s ním, to pak jezdíme po rybníce a hrajeme si různé hry, třeba že nás honí piráti. Ale já už jsem skoro velká, už si takhle moc hrát nedokážu. Po prázdninách půjdu do sedmé třídy a to je pak jenom rok od toho, kdy si budu vybírat svoje povolání, které mi už tatínek vybral. (Str. 59)

Velkou výhodou je formát díla, protože se vejde prakticky kamkoliv. Pokud jste narozeni v období osmdesátých či devadesátých let, budete nadšeni, neboť v rukou držíte vaši jízdenku do minulosti. Autorka tehdejší vzpomínky přenesla na papír a díky nim na vás dýchne značná nostalgie. Budete si připadat znovu jako malé děti či dospívající a odmlouvající puberťáci.

Někomu by se kniha mohla zdát příliš odpočinková. Je pravda, že se jedná o nenáročnou literaturu, která vám zpříjemní maximálně pár večerů, ale s nastoupivším jarem se stane ocenitelnou pro svou časovou a myšlenkovou skromnost. Z toho důvodu by měli zbystřit pozornost čtenáři nemající volného času nazbyt a oceňující jakýkoliv nevtíravě vtipný únik do světa fantazie a vzpomínek.

Některým z vás by mohl vadit fakt, že autorka nevysvětlí samotný název díla. Po přečtení si však metaforicky jeho objasnění domyslíte.

Pokud patříte k fanouškům čtení ušima, rozhodně by vám neměla uniknout informace, že v roce 2016 byla vydána audiokniha. Je čtena oblíbenou českou herečkou Vandou Hybnerovou. O zvuk a režii se postaral Miloš Vrána.

Zajímavostí bezpochyby je, že Annino jméno se v celé knize objeví pouze jednou, což by nepozornému čtenáři mohlo uniknout. Je to rozhodně pozoruhodné vzhledem k tomu, že Anna je srdcem celého díla.

S příchodem jara a konečně i teplých dní jsem vděčná za přečtení jakékoliv knihy. Suchý hadr na dně mořském jsem do rukou vzala v ten správný čas, neboť příběh mě ihned pohltil a mohla jsem si zavzpomínat na své dětství. Jsem totiž jednou z těch, kteří se narodili v končících „osmdesátkách“. Už se těším, až si přečtu volné pokračování příběhu a zjistím, co nového se Anně v životě přihodilo.

Přebal desek je minimalistický a dokonale ladí s názvem románu. Čtenářovi se tak dostává nápovědy, co může v případě tohoto díla očekávat. V někom z nás možná barvy vyvolají vzpomínky na povinné školní plavby lodí, ale i díky tomu se nám vzhled obálky usadí v hlavě a kniha se tak stane snadno zapamatovatelnou.

Neuměla šplhat. Chtěla být prodavačkou jako teta Bedřiška s velkýma prsama. Nenáviděla kostel, do kterého musela chodit, a nechtěla vodit svého bratra do školky, protože byl tlustý a do punčocháčů jí s ním museli pomáhat ostatní. Měla ráda knížky a nechápala, proč ostatní ne. Měla jiné zapínání na školní aktovce a myslela si, že to je ten důvod, proč jí do její oblíbené knížky malují kosočtverce. Krátké kapitoly, vtipně odrážející dění na vesnici, trampoty dospívajícího člověka i těžké soužití s rodiči, kteří se vzali pouze a jenom kvůli vesnickým konvencím, nicméně ukazují, že je možné život brát i z té veselejší stránky. I když si na ten okamžik někdy musíte chvíli počkat. To, co se v jí dětství zdálo jako fakt a v patnácti vypadalo jako špatný sen, v osmnácti přerostlo v něco, kvůli čemu stálo za to sáhnout si na život. Na samotném konci však zjistíme, že na každý problém existují pouze dva úhly pohledu. A ten pozitivní vyhrává.

Série: Suchý hadr na dně mořském
Nakladatelství: Bookmedia
Rok vydání: 2015