Recenze: ARESTON (Josef Pecinovský)

Vážení cestující, Areston se právě blíží

Výsledek obrázku pro Areston

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.
Chci si koupit knihu Areston.

Prvním dílem Areston se otevírá celá stejnojmenná knižní trilogie. Celkově si z tohoto prostředí můžete přečíst další tři knihy - Útěk z Arestonu, Vládce Arestonu a prequel Stavitelé Arestonu, který vyšel nedávno. Na našich stránkách si můžete přečíst recenzi titulu Stavitelé Arestonu. V Arestonu se poprvé setkáváte s hrdiny, kteří vás budou provázet dobrodružstvími i nástrahami miniplanetky.

Autorův styl psaní je čtivý. Nebylo by zvláštní, kdybyste ke knize zasedli a za jediný večer ji také dočetli. V textu určité pasáže působí až surově. Josef Pecinovský v nich popisuje základní lidské vlastnosti a čtenář si uvědomí, co všechno je člověk schopen učinit pro přežití. Areston pomalu mění všechny poutníky z civilizovaných jedinců na zabijáky, kteří bojují klidně jen o základní potravu – humus. Kapitoly jsou tak akorát dlouhé, což nejspíš rádi uvítáte.

Ústřední postava Ian Terstegen se na Zemi provinil. Je odsouzen k pouti na Arestonu po dobu dvou cyklů (jeden cyklus trvá osm let). Krátce po přistání rychle zjišťuje, jaké tam panují poměry a snaží se zapadnout. Ještě první den proto zabije muže, aby mohl přežít a od té doby mu nikdo neřekne jinak než Sršeň. Má dvě možnosti – buď si svůj trest odpyká v tichosti, nebo se stane pánem vesmírného plavidla a nastolí nový řád. Jakou cestu si nakonec vybere?

Terstegen působí dojmem muže, který se smířil se svým osudem, ale jen tak podlehnout mu nechce. Ve čtenáři může budit i pocit utopie. Sám proti tradicím Arestonu… Hrdina, který se žene za slávou, nebo blázen, co se marným způsobem snaží zachránit lidské životy všech těch zločinců?

Ostatní postavy jsou proměnlivé. V ději se objeví a může se stát, že za pár desítek stran jsou mrtví nebo po zbytek knihy jednoduše zmizí a objeví se v dalším díle. Lidé, kteří se na Areston dostali, se na Zemi provinili nebo byli ostatním prostě nepohodlní. Od obyčejných zlodějů přes drogové dealery po počítačové hackery – škála je široká. Na čtenáře můžou působit pohoršujícím dojmem. Chtějí však jen přežít a udělají pro to cokoli. Ať už je to krádež či vražda nebo cokoli jiného. Může se na první pohled zdát, že autor použil mnoho vedlejších charakterů. Svým způsobem to tak je, ale postupem času se začnete lépe orientovat.

Slova jako přátelství a láska jsou na Arestonu cizí, ale na křehké obdoby těchto emocí čtenář narazí. Prim hraje spíše fyzická náklonnost než vášeň v pravém slova smyslu a nesmí se zapomínat, že i přítel může zabít přítele...

„V ten okamžik nastalo naprosté ticho, jako kdyby se sám Areston zastavil na své nekonečné pouti sluneční soustavou, jako kdyby přestal rotovat a jako kdyby zamrzl veškerý život v tomto i ve všech ostatních podlažích a jako kdyby mi zamrzla i krev v žilách.“ (Str. 311)

Zajímavostí je určitě chování poutníků. Psychologické prvky knihu podtrhují, díky nim se z bezpečí svého domova dostanete do světa plného násilí a intrik. Nejednou vás určitě napadne, zda bude někdy existovat Areston v našem skutečném životě?

Co vám může vadit? Opakování informací. Občas je určitě dobré oživit některá fakta, v ostatních případech to už tak dobrým dojmem nepůsobí. Ve čtení to ale nijak zásadně nepřekáží.

Když to shrnu, tak v trilogii jde především o to, jakým způsobem se jeden konkrétní člověk dokáže poprat s něčím, jako je Areston. Je to vězení? Nějaká tajná zbraň? To se neví. Lidé se musí hodně změnit, životní podmínky jsou mnohem horší – je působivě vidět, jak se člověk dokáže celkem rychle aklimatizovat a srovnat s okolím. Na Sršně čeká mnoho nebezpečí a i on sám si hrábne až na samotné dno žití. Přečtěte si celou ságu a uvidíte sami, jaká dobrodružství si musel na své pouti prožít.

„O jednoho méně,“ zabručel kdosi. „Bude víc místa.“ (Str. 50)

Závěr je otevřený a připravený na pokračování. Sršeň se konečně dostává kousek blíž k pravdě o Arestonu. Za tu dobu v tomto „vězení“ si toho prožil dost a čeká ho ještě dlouhá cesta.

Titul bych doporučila všem nadšeným čtenářům žánru sci-fi, protože to může být zase trochu něco jiného, než na co jste zvyklí. Kdy se totiž stane, že člověk se musí naučit přežít ve vesmírném tělese, kde největším nepřítelem jsou další lidé? V knize nejsou žádné těžké pojmy, takže se do Arestonu může pustit i čtenář, který s tímto žánrem nemá žádné zkušenosti.

Knižní obálka souvisí s dějem, čtenář si může lépe představit vzhled Arestonu. Barvy jsou vkusné, celkově to může působit tajemným dojmem.

Jednou za osm let se k Zemi přiblíží Areston – podivuhodné umělé těleso o průměru jednoho kilometru s podmínkami vhodnými pro život člověka. Ovšem objekt se nestal předmětem vědeckého bádání, ani výzvou dobrodruhům. Stal se nejtvrdším vězením sluneční soustavy.

Nyní zde vládnou drsné zákony silnějšího. Otrokářství, násilí a znevážení jakékoliv lidskosti. To vše je zde na denním pořádku. Ovšem Terstegen, který si zde vysloužil pobyt za protivení se mocným, se se stávajícím řádem nehodlá smířit. Ví, že má jen dvě možnosti – shrbit se a uradit vše, čemu kdy věřil, nebo vyzvat osud, stát se pánem Arestonu a odhalit všechna jeho tajemství...

Nejnovější román klasika české sci-fi je strhujícím příběhem vzestupu a pádu nezdolného lidského ducha bez ohledu na okolí!

Série: Areston (1. díl)
Nakladatelství: Epocha