Recenze: ŠEST NEVINNÝCH – Román na šest nádechů (kolektiv autorů)

Tak kdo z vás to byl?

Za recenzní výtisk děkuji Přemyslu Krejčíkovi.

Chci zakoupit román Šest nevinných.

Šest nevinných a šest autorů. Na detektivním románu, který bychom vám rády touto cestou přiblížily a představily, se podíleli spisovatelé, kteří se již na prknech české literární scény nějakou dobu vyhřívají. Jmenovitě jde o Jiřího Walkera Procházku, Josefa Pecinovského, Davida Zábranského, Lukáše Vavrečku, Přemysla Krejčíka a Jana Svitáka. Celou řadu z nich jste už určitě zaznamenali, někteří vás dokonce překvapí tím, že odbočili ze zajetých kolejí a pustili se do jiného žánru, než na jaký jsou běžně zvyklí.

Tato kniha čtenáře zaujme svou originalitou, nejedná se totiž o běžný titul, který by si autor napsal v klidu doma a sám. Šest nevinných s podtitulem Román na šest nádechů je výsledkem zajímavého projektu. O co v něm šlo? Autoři měli svůj „velký“ román tvořit nepřetržitě po dobu sedmdesáti dvou hodin, každý z nich měl na svou epizodu šest hodin a po nich se vždy vyměnil s jiným. To vše probíhalo za výlohou knihkupectví. Aby toho nebylo málo, tvorba byla snímána kamerou a text v reálném čase sdílen online. Rozhodně to musela být zajímavá zkušenost.

Příběh vás na začátku upoutá, dostanete se v něm do filmového prostředí, ve kterém se točí pochopitelně velké peníze. Zatím vše vypadá jako průměrná obyčejná detektivka, ale ono tomu tak zdaleka není. Šestice protagonistů dějem míchá, jak se jim zlíbí, a proto téměř do poslední stránky čtenář neví, kdo je vrahem. Troufám si tvrdit, že bude potěšen téměř každý příznivec detektivních příběhů.

Všechny postavy románu se snaží na sebe navazovat svým vyprávěním, je tedy zřejmé, že všichni tvůrci spolu museli spolupracovat a konzultovat veškeré situace, které se v ději odehrávají. Někdy však přechody od vyprávění jednoho protagonisty k druhému působí až příliš vypjatě a nejsou tak přirozené. Osudy všech zúčastněných se v celkovém pohledu krásně prolínají a doplňují. Postavy jsou detailně prokresleny, a to pěkně do hloubky. Občas si můžeme rysů povšimnout v chování, jindy je popis proveden slovně.

Některé kapitoly jsou hodně čtivé, jiné naopak trošku pokulhávají, ale na celkovém vyznění díla to nijak neubírá. Každá z epizod nese svůj název a zároveň se z nadpisu dozvíte, kdo vám zrovna děj vypráví. Postavy jsou jakýmisi alter egy autorů (protagonisté dostali jména podobná jejich tvůrci), a proto se můžete setkat s producentem Jiřím Walterem, hlavním kameramanem Přemyslem Ševčíkem, sponzorem Janem Sivákem, scénáristou Lukášem Vávrou, druhým scénáristou Josefem Peckou a režisérem Davidem Branským.

Námět byl zvolen opravdu velmi dobře, protože takovouto zápletku, která nám je naservírována, snad v českém prostředí neobjevíte. Nemusela by se za ni stydět ani Agatha Christie. I přesto všechno vám ale může vadit časté přetínání myšlenek, kvůli kterému nebude těžké se v textu ztratit. Chvílemi můžete mít u těchto zkracovaných pasáží pocit, že v ději bylo něco málo vypuštěno a chybí to tam. Je to docela škoda, protože Šest nevinných má potenciál. Na druhou stranu je nutno ocenit, že texty jednotlivých spisovatelů na sebe krásně navazují a nesetkáte se tu s tím, že by se nevědomky do díla dostalo něco, co tam nepatří a co ostatní třeba ve svých pasážích vůbec nezmiňují. Všechny prvky mají v detektivce svoje místo.

Po jazykové stránce vyzdvihnu zejména bezchybnost textu. Je zřejmé, že text prošel před vydání přísnou jazykovou korekturou. Na druhou stranu je možné, že by vás mohla zklamat vulgarita ve vyprávění sponzora Jana Siváka. Avšak po přečtení autorského medailonku zjistíte, že Jan Sviták má rád charakterově výrazné hrdiny, a proto je jeho Sivák takový, jaký je - výbušný, agresivní a s tím je spojena právě i vulgarní mluva. Ostatní postavy jsou ve vyjadřování spíše nevýrazné.

Všechny epizody jsou odvyprávěny v subjektivní ich-formě, většinou v minulém čase. Vyprávění je pak doplňováno hojnými dialogy mezi jednotlivými protagonisty. Často dochází k nejrozličnějším zvratům, které celé dění posouvají bez ustání kupředu.

Co vás na titulu uchvátí?
  • originalita způsobu zpracování
  • kvalita jazyka
  • zajímavé prostředí
  • zřejmá autorská kooperace

Co vás může od čtení odradit?
  • vulgarismy
  • časté přetínání myšlenek
  • vypjaté přechody mezi některými kapitolami

Moje subjektivní hodnocení je vcelku pozitivní, i když jsou věci, které mě zklamaly. Příkladem může být již zmiňovaná vulgarita, jež mi přišla místy až přehnaná. Na druhou stranu, když jsem si přečetla informaci o jednotlivých autorech, pochopila jsem důvod a už mě to tolik nepobuřovalo. Ocenila jsem propracované popisy, na kterých se podíleli všichni zúčastnění. Co se týče čtivosti textu, byla jsem nadšená, protože jsem během chvilky byla vtažena do děje a strašně moc jsem toužila odhalit vraha. Jaké bylo moje překvapení, když jsem nakonec zjistila, jak moc jsem se v úsudku mýlila.

Titul bych doporučila všem milovníkům žánru krimi a napínavých příběhů, ale také těm, kteří u čtení rádi přemýšlejí a dumají.

Přebal knihy je zajímavý a představuje čtenáři nejen prostředí, v němž se bude s hrdiny pohybovat, ale také zápletku. Na můj vkus je trošku překombinovaná.

Filmové prostředí na Barrandově, největší zvukový ateliér v Evropě. V něm šest významných mužů jedná o nejdražším snímku v historii české kinematografie. Ovšem pouze do té doby, dokud nenaleznou svou mladou a atraktivní finanční spojku mrtvou.

Šest autorů představuje svůj společný detektivní román Šest nevinných, který vnikl za účasti veřejnosti během 72 hodin nepřetržitého psaní v rámci projektu Román na šest nádechů v prostředí pražského knihkupectví Neoluxor.

Strhující příběh, ve kterém jde o všechno, očima šesti postav vypráví vůdčí osobnost českého kyberpunku a fantasy Jiří Walker Procházka, autor kultovních českých sci-fi próz Josef Pecinovský, držitel ceny Magnesia Litera David Zábranský, básník a prozaik Přemysl Krejčík, autor postmoderních detektivních románů Lukáš Vavrečka a autor hororových próz a thrillerů Jan Sviták.

Kolektiv autorů: Šest nevinných
Nakladatelství: Pavel Mervart
Žánr: detektivka