Recenze: POD MODROU OBLOHOU (Eva Paříková)

Nechte se očarovat letní láskou.

Relaxujeme, povídáme si, když vtom najednou zaslechneme něčí zahvízdání. Nakouknu směrem k brance a tam se o ni opírá kluk s dredy, mává na nás a křičí. „Hééj, holky, potřebujeme poradit.“ Jdeme za nimi k brance. Na silnici stojí čtyři kluci. Ten kluk s dredy evidentně učaroval Dominice, ta se ochotně ptá, s čím by chtěli poradit. (Str. 28)

Za recenzní e-výtisk děkuji autorce Evě Paříkové.

Kdo z nás si občas nezavzpomíná na dobu svého bezstarostného mládí, kdy jsme si mohli naplno užívat letních prázdnin, volna a lásky, která většinou skončila s tím, jak se blížil konec srpna? Každý v sobě nosí vzpomínky, které v nás probudí určité emoce, ať již kladnéči ne zrovna připomnění hodné. Pokud byste si však chtěli přečíst knihu, která je všemi city protkána, doporučuji sáhnout po prvotině Evy Paříkové, která má prostý a výstižný název Pod modrou oblohou. Ta vyšla v loňském roce jak v tištěné podobě, tak i v elektronické verzi.

Představte si, že je vám osmnáct, brány školy se za vámi na dva měsíce zavírají a mimo prázdnin na vás čeká čtrnáct dní bez rodičů a mladší sestry, kteří poletí na dovolenou do zahraničí bez vás. Jak se vám tato představa zamlouvá? A co teprve bonus v podobě dvou kamarádek, které dostanou svolení od svých rodičů u vás po celou dobu jejich nepřítomnosti pobývat? K čemu byste tyto společně strávené dny využili? Zcela jistě nás jako první napadnou nějaká společná dobrodružství.

Přesně do takové situace se dostane osmnáctiletá Aneta Vágnerová, která bude za rok maturovat na gymnáziu. Aneta má před sebou vyhlídku báječného odpočinku po boku svých dvou kamarádek a spolužaček, Dominiky a Terezy. Jak už tomu v tomto věku bývá, všechny tři doufají nejen v to, že prožijí společné akce, ale že se každé do cesty připlete i princ na bílém koni. Je možné, že se bude nacházet v partě mladých trampů, se kterými se seznámí? Pokud ano, jsou holky smířené s tím, že by se mohlo jednat o něco více než jen o nevinný letní flirt?

Forma vyprávění je úměrná věku vystupujících postav. Nečekejte žádné hluboké myšlenky, neboť děvčata si chtějí naplno užít prázdnin a nepřemýšlet nad zbytečnostmi. Příběh je vyprávěn v ich-formě Anetou, která nám nastiňuje a přibližuje odehrávající se dějové linky, kterých můžeme sledovat hned několik. Anetino vyprávění je doplněno spoustou dialogů, protože i postav se zde nachází více než dost. Možná bude tento fakt někomu zpočátku působit problémy v orientaci, ale s narůstajícími přečtenými stránkami budete mít přehled a ucelený obrázek před očima. Pod modrou oblohou obsahuje celkem šestnáct kapitol, které jsou označeny čísly.

Příběh se odehrává nedaleko Brna, ale pokud byste čekali třeba prostředí vinic a vinných sklípků, budete zklamáni. Společně s postavami se budeme nacházet buďto v Hradišti, a nebo v kempu, kde se parta trampů ubytuje.

Postavy jsou ženské i mužské, různého vzezření. Jsou načrtnuty většinou okrajově, pouze Aneta, Dominika a Tereza jsou přiblíženy více. Aneta patří do naší krevní skupiny, neboť svůj volný čas nejčastěji tráví s knihou. Z mužských postav se nejvíce setkáváme s Michalem, Matějem a Lukášem.

Výhodou je nenáročnost čtení, kdy čtenář s touto knihou nestráví čas delší než několik hodin. Autorka umí barvitě popsat prostředí a čas, takže by se vám mohlo zdát, jako kdybyste se právě ocitli uprostřed horkého léta plného slunce, letních bouřek, motýlů v břiše a neúprosně plynoucího času.

Negativem jsou zcela jistě chybějící písmena ve slovech a překlepy, které vyruší během čtení elektronické verze knihy. Někomu by možná mohl vadit i otevřený závěr, který si každý může dotvořit ve své fantazii tak, jak se mu zachce.

Na mě kniha zapůsobila svou lehkostí, protože jsem měla možnost zavzpomínat a znovu prožít svůj osmnáctý rok věku, kdy jsem kromě brigády na pozici servírky v jednom pražském hotelu vůbec nic nemusela řešit a mohla jsem si naplno užívat volnosti a léta. Zároveň jsem si díky tomu vzpomněla na díla Lenky Lanczové, která jsem ve svých mladých letech doslova hltala.

Cílovou skupinou románu Pod modrou oblohou jsou především dívky, které tento žánr rády vyhledávají. Na své si ale přijdou i starší ročníky, které už mají nějaké životní zkušenosti za sebou a které si rády připomenou dobu již minulou.

Za zajímavost by se daly považovat dvě legendy zmíněné Anetou, které jsou spojeny s okolím Hradiště, kde se příběh odehrává. Při vyprávění jedné z nich se nejednomu z nás možná i zrychlí tep.

Obálka tohoto románu naprosto koresponduje s jeho příběhem. Zcela jistě na nás zapůsobí zamilovaný pár, který je momentálně bezstarostný a uvolněný a modrobílé pozadí na nás ještě dýchne tou správnou letní atmosférou. Přesně takovýto design nejeden čtenář od podobné knihy očekává.

Sympatická gymnazistka Aneta se svými kamarádkami Dominikou a Terezou stráví společné prázdniny u Anety. Rodiče Anety odlétají i s mladší sestrou do Francie. Holky zůstávají samy, rozhodnuté si prázdniny náležitě užít. Do sousedního kempu přijíždí parta trampů. Seznamují se a společně zažívají různá dobrodružství. V partě se Anetě zalíbí sympatický Michal, je to ten vysněný princ? Mezi trampy se objevuje okouzlující Kryštof, kterému se Aneta bude líbit, dokáže mu odolat? Prázdniny se rozjíždějí na plné obrátky…

Nakladatelství: Nová Forma (tištěná verze); Martin Koláček - E-knihy jedou (e-kniha)
Žánr: Dívčí román, Pro děti a mládež
Počet stran: tištěné vydání - 111 stran; elektronické vydání - 155