Recenze: ZN. BLONDÝNA HLEDÁ... (Blanka Svobodová)

Jeden den v životě ženy

Chcete partnera na úrovni? Zkuste první seznamku pro náročné! Jen prověřené profily. Klikněte ZDE. Usměju se. Takové klišé! Kdo by nechtěl partnera na úrovni? Pro náročné… Ověřené profily… Hmm. Dobře promyšlený tah. Nezní vůbec špatně! Bezmyšlenkovitě klikám tam, tedy ZDE. (Str. 17, 18)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Blance Svobodové.
Chci zakoupit román Zn. Blondýna hledá...

Českou spisovatelku Blanku Svobodovou netřeba dlouze představovat. Na svém kontě má již pět vydaných knih, takže mnozí čtenáři ji už znají. Svou pozornost bych chtěla zaměřit na doposud poslední z nich s názvem Zn. Blondýna hledá..., který vyšel v minulém roce v nakladatelství Alpress.

Jedná se o útlejší román pro ženy čítající necelých dvě stě stran. Rozhodně si zaslouží pozornost nejen čtenářek, ale i čtenářů toužících po chvíli ničím nerušeného klidu s knihou, jejíž čtení si budou vychutnávat plnými doušky. A to ve všech směrech, neboť autorka svůj román sepsala čtivou formou, která přímo nutí k rychlému přečtení. Možná, že si po dočtení budete připadat, jako kdybyste právě absolvovali dlouhou jízdu na horské dráze, neboť vaše hormony budou rozbouřené a vaše pocity rozpolcené. Popisy nejsou nikterak zdlouhavé, autorka je věcná, stručná a díky tomu má čtenář nad danou situací pořádný přehled.

Zn. Blondýna hledá... nejednoho čtenáře zaujme svým nevtíravě vtipným způsobem. Někteří by možná očekávali humor ve stylu nějakého braku, avšak zde nejsou vtipné situace nikterak přitažené za vlasy, ale jsou popsány s naprostou lehkostí, která vám nevědomky vykouzlí úsměv na rtech. Dialogy postav jsou doplněny o vnitřní myšlenky hlavní ženské postavy, které jsou vtipné a trefné. Autorka se nebála ani častého použití amerikanismů, což může na čtenáře působit moderně. Bude-li však knihu číst někdo, kdo tyto výrazy nezná, mohl by s tím mít trochu problém.

Pokud byste dostali šanci popsat čtyřiadvacet hodin vašeho života, vydalo by to na román? Přesně tímto způsobem je totiž tato kniha zpracována. Je to v podstatě jednodenní deník dvaatřicetileté Doroty, která si umí užívat života – pořídila si vysněný domeček (co na tom, že ho bude splácet skoro do důchodu?), má po boku skvělého parťáka a hlídače psa Atoma a práci, která ji baví. Její vyprávění začíná v devět hodin jednoho sobotního dopoledne v okamžiku, kdy se probudí.

Možná to zní jako otřepané klišé, ale Dorota je svobodná, bezdětná a má za to, že chlapa v současné chvíli ani nepotřebuje. Nebo to si alespoň myslela do té doby, dokud se jí čirou náhodou na internetu neobjevil inzerát na kvalitní seznamku… Jak už to u nás žen bývá zvykem, jsme zvědavé a často musíme vyzkoušet vše, co nás zaujme. A to nejen v případě nějakého zajímavého kousku oblečení nebo slibně vypadající knihy. Dora se rozhodne zamíchat karty osudu a do seznamky se přihlásí. Kdo se však v dnešní době může seznamovat přes internet? Na otázky už je však pozdě, a tak je třeba trpělivě čekat a začít hledat odpovědi.

Postav není mnoho vzhledem k tomu, že se příběh odehrává v jednom dni, ještě ke všemu sobotním. Nejdůležitější je již zmíněná Dorota, která je pro čtenáře alfou a omegou celého příběhu. Ona si nedokáže svůj život představit bez Atoma, jejího psího miláčka plemene dobrmana. Pak se zde zcela logicky objeví i některé postavy mužů vzhledem k samotnému názvu knihy, ale netřeba prozrazovat jejich jména. Na to si čtenáři přijdou sami.

Nejednoho čtenáře potěší informace, že děj je zasazen do Lednice na Moravě, do prostředí, které je samotné autorce důvěrně známé, neboť zde bydlí. Na popisech daných míst je to rozhodně znát. Když budete číst o procházce zámeckým parkem, budete si připadat, jako byste se tam právě ocitli.

Autorce se podařilo svou knihu zakončit celkem překvapivě a nečekaně. Jak jsme neustále baveni a sledujeme Dorotin den, máme různé domněnky, ale takovýto závěr překvapí mnohé čtenáře.

Za pozitiva se dá považovat fakt, že kniha je útlá a čtivá. Není třeba u ní nad něčím dumat, ale jen si užívat odpočinkově strávený čas. Některým by však mohl vadit právě fakt, že se jedná o oddychovou literaturu. V tom případě bych doporučila porozhlédnout se po něčem náročnějším.

Já osobně jsem byla překvapená tím, že čím více stránek jsem měla přečtených, román se přiblížil erotickým titulům, které já nevyhledávám. V tomto případě jsem však přivřela obě oči, neboť jsem hledala něco, u čeho se budu bavit a nechám své myšlenky volně plynout. A to mi bylo dáno.

Ačkoliv je Zn. Blondýna hledá... určena primárně něžnému čtenářstvu, i muži, kteří se pustí do tohoto příběhu, nebudou litovat. Naskytne se jim jedinečná možnost nakouknout do ženské duše a možná se lecčemu od Doroty naučí.

Knižní obálka románu je dobře zapamatovatelná díky své výrazné žluté barvě. Já jsem si díky ní vzpomněla na to, že v knihkupectví jsem v minulosti pokukovala po některé jiné autorčině knize, neboť obálky jejích titulů jsou si podobné. Každý autor má totiž svůj styl, díky kterému se nám pak vybaví i ostatní díla. Navíc koresponduje s názvem samotné knihy, a to se mi líbí. Není nikterak propracovaná, ale díky jednoduchosti snadno zapamatovatelná.

Známe to – klasické randíčko – kytka, káva, oťukávání, další schůzka, polibek, další káva, tokání, milování… Nuda! Dorota si poprvé v životě vyzkouší seznamku. A světe, div se,vyjde to! Adam se zdá být trefou do černého. Do hodiny je vše vzhůru nohama a svět se točí dvakrát rychleji. Vychutnejte si veselý příběh o tom, co se (ne)může stát během dvaceti čtyř hodin.

Nakladatelství: Alpress
Edice: Klokan
Žánr: Román pro ženy