Recenze: VĚTRNÁ HŮRKA RODINY BRONTËOVÝCH (Hana Whitton)

Život ve stínu smrti

Fanoušci sester Brontëových a příznivci tvorby spisovatelky Hany Whitton by si zcela určitě neměli nechat ujít román Větrná hůrka rodiny Brontëových. Bouřlivé 19. století, bezútěšně působící severní Anglie, a hlavně dramatické osudy sourozenců, jimž byly do vínku dány umělecké vlohy, to si o přečtení říká samo.

Když se reverend Patrick Brontë s rodinou přestěhuje do městečka Haworth, bere to jako šanci vést důstojný život, o jakém snil od mládí. Rčení „Člověk míní, pánbůh mění“ platí v jeho případě tuplovaně. Manželka brzy umírá na tuberkulózu, stejně jako dvě dcery – Elizabeth a Maria. Zahořklý reverend se upíná ke zbývajícím dětem, se kterými si osud také dost nepěkně pohrál. Může se v této prokleté rodině usídlit štěstí alespoň na malou chvíli?

S dokonalou historickou přesností, fiktivní jsou pouze dialogy, autorka líčí  životní pouť známé rodiny. Sledujeme sžívání s trochu nudným maloměstem, kdy jediným vzrušením jsou toulky Brontëovic dětí po vřesovištích. Není divu, že stále častěji utíkaly do světa fantazie, v němž se cítily lépe než v tom skutečném.

Sourozenci vyrůstali v docela stísněných poměrech, v částečné chudobě a se smrtí v zádech. Jen díky penězům, které získaly od tety, mohly Patrickovy dcery studovat učitelství. Branwell svůj talent promrhal v drogách a alkoholu, sestry se upnuly k románům, které psaly ve volných chvílích. Na svou dobu poměrně moderně smýšlející dívky psaly nejen o lásce, byly taktéž skvělými pozorovatelkami svého okolí a stejně tak i glosátorkami tehdejších společenských poměrů. Výsledkem jsou nadčasové romány jako Pýcha a předsudek, Rozum a cit, Villete, Na Větrné hůrce nebo Profesor, které si budete mít chuť přečíst.

Kromě reverenda Patricka Brontëho, který je vylíčen jako milující, zároveň despotický a sobecký otec, Hana Whitton uvádí do popředí sestry Charlotte, Emily a Anne, jimž zdatně sekunduje bratr Branwell. Smrt starších sester mezi nimi upevňuje sourozenecké pouto, všichni si jsou nesmírně blízcí. Seznamujeme se se všemi důležitými milníky jejich života, mezi něž patří známý příběh, kdy sestry prorazily na literární scénu pod mužskými pseudonymy, jakož i pozvolné Branwellovo ničení sebe sama alkoholem.

Hana Whitton je znalkyní anglické literatury i reálií, čehož mistrně využívá v tomto románu. Při psaní čerpala ze známých pramenů a také se inspirovala svými návštěvami na místech, kde Brontëovi žili. Přestože nepřináší nic, co bychom o rodině Brontëových nevěděli z učebnic a encyklopedií, dokázala příběhu vdechnout punc autentičnosti. Osudy rodiny rozvíjí s patřičným respektem a zbytečně nefabulujeDěj je vyprávěn v er-formě, chronologicky

Této knize není co vytknout. Je sice napsána českou autorkou, ale má anglického ducha, půvab starých časů a tzv. genius loci, česky řečeno duch místa. Hana Whitton je nejen mistryně pera, vládne také skvělou češtinou, takže čtení jejich knih je zároveň pastvou pro duši

Určitě bych tuto knihu doporučila všem, kteří milují tvorbu sester Brontëových a také regentskou Anglii. Je velká škoda, že o nadaných sourozencích toho v češtině vyšlo velmi málo. Větrná hůrka rodiny Brontëových je proto opravdovým klenotem v literatuře a zasloužila by si své místo jako doplňková četba k maturitě.

Obálka s fotografií typické anglické pastviny souzní s náladou celého příběhu, působí lehce ponurým dojmem, ale ne příliš smutně. Chtěla bych vyzdvihnout obrazovou přílohu knihy s fotkami z míst, kde se román odehrává.

Anotace
Strhující román zachycuje příběh výjimečně umělecky založených sourozenců Brontëových, známých spisovatelek Emily (1818–1848), Charlotte (1816–1855) a Anny (1820–1849) i jejich nadaného, ale nezdárného bratra Branwella. Autorka na základě podrobného studia nedávno odhalených pramenů i osobních návštěv míst, kde pobývali a jež inspirovala jejich tvorbu a poznamenala jejich život, zejména severoanglického Haworthu, volně rozvíjí dramatické líčení mnohdy neuvěřitelných osudů výjimečné rodiny.

Nakladatelství: Mladá fronta
Žánr: Román
Počet stran: 359