Recenze: UZAMČENÍ (kolektiv autorů)

Originální řetězový román vás překvapí

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Středisku západočeských spisovatelů.

Chci si přečíst řetězový román Uzamčení.

Dvacet šest autorů, jeden román. Asi takto bychom mohli charakterizovat originální projekt Střediska západočeských spisovatelů, z. s. s názvem Uzamčení. S nevšedním nápadem, který nemá obdoby, přišla Markéta Čekanová, členka spolku. Na svém kontě má už několik literárních ocenění. Do akce se ale zapojili i další její kolegové, a dokonce svoje umění mohli ukázat i zástupci běžné veřejnosti. Již teď vám mohu slíbit, že se máte na co těšit a rozhodně nebudete zklamaní.

Jeden název, dva významy. Než se do knihy začtete, budete s největší pravděpodobností bojovat s tím, že nebudete tušit, co vás bude čekat. Dílo totiž získalo název, který již sám o sobě vyvolává spoustu otázek. Moc vám o knize nenapoví a anotace vám spíše prozradí způsob tvorby. Pokud budete chtít odhalit taje titulu, nezbyde vám nic jiného než jej otevřít a začíst se.

Řetězový román? Že jste toto označení ještě nikdy neslyšeli a nevíte, co vám nabídne? Strach hoďte stranou, my vám knihu do detailu představíme a možná vás lecčíms překvapíme. Oproti běžným literárním dílům je toto výjimečné svou originálitou. Většinou na obálce knih naleznete jméno jednoho autora, v tomto případě se to má úplně jinak, nenajdete tam žádné. Text totiž prošel pod rukama bezmála tří desítek lidí a postupně se vyvíjel. Nikdo z nich neměl sebemenší tušení o tom, kam děj jeho předchůdce posunul. Dalo by se říci, že přesně v tom tkví kouzlo tohoto počinu.

Jedna kapitola, jeden autor. Každý účastník projektu měl za úkol sepsat jednu epizodu poutavého příběhu. První kraťoučká kapitola udává napínavý ráz, zajímavou zápletku, ale na pekelnou jízdu si musíte nějaký čas ještě počkat. Nebylo by to tak zajímavé, kdyby první autorka vyplýtvala veškerý potenciál ihned v začátku. Musela toho hodně přenechat i ostatním, aby román měl konstantní průběh a spád. Čtenáře tak bude vyprávění bavit opravdu od samého počátku až do úplného konce.

Představení skončilo. Nastalo ticho. Ticho plné očekávání věcí příštích. (Str.16)

Na počátku románu se setkáváme s pouhou jednou osobou, která se nachází v dosti neutěšené situaci. Co by to však bylo za román, kdyby pojednával jen o jednom člověku a jednom problému, proto se s řetězením zápletek nabaluje i počet lidí, kteří v něm figurují. Jejich charaktery jsou propracované nejen na povrchu, ale i hloubkově. Hmatatelné jsou zejména díky množství dialogů. Popisů zde moc nenajdeme, a když už nějaký je, tak většinou ilustruje prostředí nebo situaci. Většina autorů používá i barvité líčení osudů postav, a to pomocí krátkých vět, které jsou úderné. Nemusíte se tedy strachovat, že byste se začali v průběhu čtení nudit.

Dvacet šest stylů a úrovní psaní. Všechny autory mezi sebou nemůžeme srovnávat. Každý z nich má za sebou jinou literární dráhu. Někteří dokonce píší zatím jen do svého šuplíčku a čtenáři o nich nemají ani tušení. Je to však škoda. Epizody z pera zkušenějších autorů většinou poznáme velice snadno. Pyšní se totiž kompoziční rozvrstveností a děj působí komplikovaněji. Můžeme tedy prostřednictvím těchto kapitol cestovat v čase či prostoru, ale také se mění úhel vyprávění. Nikdy se v nich však neztratíme. Jiné kapitoly jsou jednodušší, ale učarují vám jiným způsobem. Ať už se jedná o historický či hororový nádech nebo detailní prokreslení. V některých dokonce můžeme hravě nahlédnout do myšlenek hrdinů. Celý román je vyprávěn v er-formě v minulém čase.

Pepa očekávající svolení k odchodu se už už zvedal s vidinou své šišky uheráku, zatímco ostatním bylo vcelku jedno, co se vlastně bude dít. Unavení dlouhou cestou a věčným napínáním pokukovali střídavě po Pavlínce a po křehkých okenicích neustále bičovaných jasanovou větví. (Str. 19)

Jeden děj, více závěrů. Dvacet šest kapitol a v té poslední příběh stále nekončí? Nebojte se, o závěr nepřijdete, jen si musíte vybrat, která varianta pro vás bude tím pravým ořechovým. Jsou tu tři. Na své si přijdou milovníci duchařiny, romantici, ale i historici a dobrodruhové. Již četba samotná pro vás bude velkým dobrodružstvím, nenechte se od ní odradit.

Co vás uchvátí?
  • souhra všech autorů - příběh krásně navazuje, nikde nic nepřebývá ani nechybí
  • působivost - vyvolává ve čtenáři řadu emocí
  • čtenář si může dle svého vkusu vybrat konec příběhu
  • celková propracovanost - děj, postavy, popisy
  • strhující a napínavé počtení
  • pouhých sto čtyřicet sedm stran
  • možnost seznámit se se všemi autory - medailonky na konci knihy
 Co by vás mohlo odradit?
  • některé čtenáře může odradit zvolené téma
  • prolínání historie se současností - nicméně pro zápletku nutnost
  • občasné nechutné scény

Moje subjektivní hodnocení tohoto titulu nemůže být jiné než pozitivní. Přiznám se, že mi dalo docela zabrat, než jsem vymyslela aspoň tři věci, které by mohly potenciálního čtenáře odradit. Sama jsem totiž s příběhem byla nad míru spokojená a ač jsem o něm přemýšlela kriticky, nepodařilo se mi vyšťourat sebemenší chybičku. Za sebe mohu říci, že jsem ráda za existenci podobných projektů a sdružení. Pomáhají totiž otevřít pomyslné dveře autorům, kteří si myslí, že jejich díla nejsou dostatečně kvalitní, aby se mohla ujmout na našem literárním trhu. A teď zpět ke knize... S její četbou jsem neměla sebemenší problémy, začetla jsem se hned na první stránce a nadšení vydrželo až do té poslední. Po celou dobu na mě sršelo napětí, a proto se mi četlo velice rychle (i přesto, že rychločetbu moc neuznávám - zde to nešlo jinak). Zdůraznit musím, že do posledního detailu bylo dotaženo nejen grafické zpracování, ale také to jazykové. V textu jsem nenašla jedinou chybu. Na konci knihy mě dostaly do kolen medailonky těch, kteří se na tvorbě podíleli. Dozvěděla jsem se o nich spoustu zajímavostí, některé mě hodně překvapily a zaujaly. Všem autorům patří velké díky za tak úžasný čtenářský zážitek. Jejich dílo si jistě hravě najde celou řadu dalších čtenářů.

Řetězový román Uzamčení doporučuji všem, kteří si chtějí přečíst něco nového, co u nás zatím ještě nikdy nevzniklo. Ocení ho zejména milovníci hororů, thrillerů, ale myslím si, že nadchne i ostatní čtenáře. Zkuste to a uvidíte.

Desky knihy jsou bílé, aby nic nerušilo napětí vyobrazené scény, která nahání husí kůži. Již ta obálka jistě přiláká vaši pozornost, protože hodně vypovídá o naturelu této publikace, a do četby se pustíte. Román si můžete přečíst online na stránkách uvedených výše pod obrázkem obalu.

Byl to jen takový nápad: napíšeme každý jednu kapitolu příběhu a dál se přidá veřejnost. Uvidíme, co z toho vznikne. Vzniknul pěkný thriller. Napívý už při psaní, neboť nikdo z autorů netušil, jak to všechno skončí. Každý měl nějakou svoji vizi a pak se týden po týdnu divil, kam to další autoři posouvají a jak děj pod jejich rukama přehazuje výhybky. Na začátku je jedna osamělá žena. Na konci je víc než tucet postav, jejichž osudy se překvapivě protínají. Jak to všechno dopadne, si navíc můžete vybrat sami...

kolektiv autorů: Uzamčení
Nakladatelství: NAVA
Žánr: řetězový román, thriller