Recenze: CAUSA MORTIS (Marek Hladký, Jitka Hladká)

Když smrt zaklepe na dveře

Za recenzní výtisk děkujeme e-shopům Palmknihy a eReading
Chci zakoupit titul Causa Mortis!

Autorské duo můžeme znát již z minulosti, a to z tvorby pro děti a mládež. V této chvíli však poprvé vstoupují na pole literatury pro dospělé. Ustojí to, či nikoliv?

Hlavní hrdinkou je doktorka Judita Marková, která se stane přednostkou ústavu soudního lékařství a toxikologie. Její pravou rukou je doktorka Adriana Nollová, jejíž otec byl pro téže instituci významnou osobou a i jeho dcera má s institutem velké plány. Kdo tahá za nitky a kdo je pouhou loutkou? Proč objevuje stále další a další kostlivce?

S Juditou se ocitáme v atraktivním prostředí soudního lékařství a pitev. Dozvídáme se podrobnosti, které s tímto povoláním souvisí. Poznáme i specifický druh humoru zaměstnanců pitevny. Seznámíme se ale i se sanitáři, pohřební službou, policisty a dalšími důležitými osobami. Hlavní protagonistka románu nás však zavede i do sítí intrik a pletichaření. Komu může věřit a kdo je pro ni nebezpečný? Neví toho příliš mnoho?

Zajímavostí díla je, že se v něm střídají kapitoly z reality s těmi z Juditiných snů, které jsou dost zabarveny do žánru fantasy a místy působí značně divoce. Reálné scény se točí kolem hrdinčiny práce a osobního života, který je docela pestrý. Autoři dávají velký prostor i tematice chovu bojových psů a ochraně lidí proti těmto plemenům. Vnímavému čtenáři neunikne ani určitá paralela s Ivetou Bartošovou a jedním případem.

Kniha je psaná velice čtivým stylem, který má konstantní tempo a udržuje čtenářovu pozornost. Lákavé je i prostředí piteven. Kde jinde se dozvíte, že mozek se po pitvě nevrací do lebky, ale zašívá se do dutiny břišní? Co mě ale jako osobu, která se v dané budově několikrát ocitla a která má o zdravotnictví nějaké znalosti, potěšilo, je to, že se autoři zbytečně nepouští do odbornějších vod a řeší věci, kterým rozumí. Jak ale říká doktor Donne, který připodobňuje ústav k Římu, že Řím obsahuje stoky i Vatikán, my se pojďme podívat na tu stoku.

Na první pohled máme rozdány karty kladným a záporným postavám. Občas dojde k lehkému zamíchání, nicméně záporné postavy jsou vykresleny moc definitivně a ztrácejí tak na uvěřitelnosti. Jedná se spíše o manipulativní stroje, které se chovají tak, aby splnily definici toho, že mají být zlé. Autoři se snaží, aby jejich postavy nevybočily z řady, která se od jejich charakteru očekává.

Causa Mortis je románem s detektivními a hororovými prvky, který se snaží za každou cenu šokovat, což je ale na úkor konečné zápletky. Hlavní linka příběhu se nám neustále zamotává a čím více se blížíte ke konci, tím více vám přijde přitažená za vlasy.

I přesto bych knihu čtenáři doporučila. Pokud se chystáte na delší cestu, jedná se o ideální četbu. Causa Mortis je nenáročná, čtivá kniha, která se vám bude dobře číst a cestování vám rychle uteče. Pro náročnějšího čtenáře detektivek, popřípadě hororů se bude jednat o průměrný šálek kávy.

Ilustrace zpracovala Žaneta Kortusová. Zakomponovala naši hlavní hrdinku Juditu Markovou do jejího pracovního prostředí – pitevny. Tísnivá chodba obložená dlaždičkami, s rakvemi čekajícími po stranách. Barvy jsou laděné do tmavších odstínů a umocňují tím nepřívětivost prostředí. Ilustrace jsou přiléhavé textu a pěkně ho dokreslují.

Recenzentka: Marie Daňková

Kriminální příběh s prvky hororu objevuje pro českou literaturu dosud neznámé prostředí. Ústav soudního lékařství kdesi v Praze. Ponuře důstojná budova, kam už po celá dlouhá desetiletí vede poslední cesta těch, které zastihla smrt. Přirozená i nepřirozená. Oběti nehod, vražd i sebevražd. Zde se stanoví příčina smrti – Causa Mortis. A mrtvý se jen stěží může bránit, je-li pitevní zpráva falešná. Novou přednostkou ústavu se stává MUDr. Judita Marková, která postupně přichází na to, že za formálně dokonalou fasádou ctihodné instituce funguje skrytá mafie, která zahrnuje nejen soudní lékaře, laboranty a sanitáře, ale také zkorumpované soudce, policisty a státní zástupce. Když se dr. Marková dostane až k samotnému jádru tohoto zla, hrozí jí vážné nebezpečí, že na ni samotnou bude čekat pitevní stůl. Citlivé čtenáře varujeme. Vždyť co si například počít s informací, že po pitvě se mozek nevrací do hlavy, ale zašívá do břicha…

Nakladatelství: Epocha
Žánr: Detektivky
Počet stran: 208