Recenze: SEDMÉ NEBE (Adriana Michálková)

Poutavý fantasy námět, který by potřeboval propracovat.

„Ty už to tušíš. Vím to. Tak se neboj a řekni mi, kdo jsem.“ (Str. 143)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Má kniha.cz
Chci zakoupit titul Sedmé nebe

Autorka románu Sedmé nebe dosáhla na třetí příčku nejlepších autorů  na stránkách nakladatelství a stejně tak podle statistik zabodovala se svým románem, který získal první místo mezi obsazením románů, povídek a novel. Z toho důvodu jsem také po knize sáhla...  Bohužel se ale jedná o průměrný román, který by ze strany nakladatelství i autorky potřeboval ještě hodně dolaďování.

V ich-formě minulého času se Adriana Michálková snažila sepsat působivý fantasy příběh, ovšem jako začínající autorka na sobě musí ještě hodně pracovat. Rozvláčný styl nemusí přijít každému vhod. V ich-formě minulého času čtenářka snadno pozná, že slovní zásoba není dostačující. Autorka zaměňuje slova za nesprávná, má problém využívat správných výrazů či přirovnání.  Příkladem může být: ...štípl do mě očima, až to zabolelo. (Str. 77) ...nediv se tak pomalu a vybírej. (Str. 210)

Začátek knihy vás přivede na střední školu v Oklandu, kde probíhá klasická young adult zápletka. Krásná hrdinka Elaine Riversová, která si neuvědomuje svou dokonalost, a proto je ještě krásnější, bydlí u své tety. Učitelé na ni brali ohledy, protože prožila traumatické období, které se jí stále dotýká. Dostává se do křížku s krásným klukem, po kterém pase každá holka ve škole. Ale ten hoch je problematický průšvihář, ovšem velmi inteligentní s výtečným prospěchem. Elaine má dvě nejlepší kamarádky a je šikanována spolužačkou, která si na ostatních léčí své komplexy. Nepřipomíná vám to něco?

První kapitoly tedy zobrazují typické čtení pro dívky, které touží po troše hašteření ve hře na kočku a myš mezi přitažlivými hrdiny. Ale po padesáté stránce se začínají dít i drobné podivnosti, díky kterým Elaine působí trochu jako paranoik. Ovšem jelikož tušíte, že jde o fantasy, víte také, že už se kola příběhu roztáčejí a někdy se stane něco zlomového...

„Zamykal jsem je skoro každý druhý den. Už jsem to dělal jako rutinu. Vypínal jsem kávovar, zamykal vchodové dveře, zhasínal světla, několikrát vypínal kulmu, sfoukával svíčky… jsi chronická neopatrná zapomnětlivka, Ellie.“ (Str. 149)

Hlavní hrdinka Elaine je prostě pubertální dívka, která si dokáže na lidi vypěstovat takovou alergii, že na ně pak už štěká jako pes jen proto, aby jim pro jistotu zasadila první ránu. Ačkoliv je vylíčená jako tichý typ, prakticky je to buřička, která se nebojí poměrně agresivně hájit svůj názor a rozhodně se nestahuje do sebe. Nejsem si jistá, ale Adriana Michálková ji nejdříve líčila jinak a pak z ní udělala spíše malou drsňačku, která dokáže ironicky a hrubě reagovat. Snaží se to sice zdůvodnit, ale ne moc uvěřitelně.

Prvních sto stránek je opravdu těžké přečíst, protože nejsou prakticky ničím zajímavé a působí jako tuctový román. Shazují tak celou první polovinu včetně charakterů... V první dějové části vyznívá jednání samotné Elaine neskutečně účelově. Kope kolem sebe, vyptává se a hloupě se bez valných důvodů snaží pro pouhou zvědavost dostat tam, kde se samozřejmě odehraje nějaké drama. Tohle málokterý čtenář ocení, jelikož charaktery kvůli tomu působí prostě a neupřímně. Jsou jako loutky, se kterými autorka pohybuje tak, jak se jí to hodí. Naštěstí se to po překlenutí do druhé poloviny knihy začíná měnit a zlepšovat... Stejně tak to pozitivně ovlivňuje nejen na atmosféru , ale i charaktery, které jsou živější a upřímnější.

Jednou z nejsilnějších autorčiných zbraní je pointa a tajemství. Lákavá a interesantní, skutečně vás nutí dočíst knihu až do konce i přes ty hory zbytečností. Nechybí ani moment překvapení. Anotace vyzrazuje zbytečně moc, tím také odhaluje jedno z tajemství a především snižuje napětí. Kdybych netušila, že se hrdinka zamiluje do Kassiela, víc by mě bavila hra na kočku a myš, kterou mezi sebou Adam a Elaine hráli. Ačkoliv i tak si Adriana Michálková vede v zachování tajemství velmi dobře, protože po malých indiciích nastiňuje tu velkou záhadu, které se čtenář dočká až mnohem později. Při sběru oněch drobků, které něco málo odhalují si čtenář užívá nejpodmanivější části děje. Děj vhodně doplňuje romantika, láska i lehká erotika, která dokresluje přívětivou atmosféru. Dokonce se dočkáte i dojemných okamžiků, z nichž některé působí přirozeně a snílky víc než potěší.

Adriana Michálková se zaměřila na anděly a vylíčila je téměř klasicky, až na několik zajímavostí, které netuším, jestli pocházejí z autorčiny hlavy, nebo je někde vyčetla, ale na mě udělaly dojem. Dodávají příběhu potřebnou jiskru a dokreslují ho. Určitě je plusem, že se řídila i fakty ohledně andělského světa, které jsou k dohledání na internetu a můžete si tak příběh ještě více rozvést, jste-li náročnými čtenáři. Fantasy stránka knihy je povedená a propracovanější, než po nepovedeném začátku očekáváte.

„Asi ti teď šrotuje v hlavě, jestli by se to vážně stalo, kdybys nezakročil, co? Je od tebe dost sobecký, že jí ani nedáš na výběr…“  (Str. 249)

Typický teenagerský humor, laděný spíše do toho amerického než českého, doplňuje i takové to přátelské dívčí plkání, které nemusí každý ocenit. Plusem je, že autorka je sečtělá a poukazuje na několik zahraničních děl, především klasických. Neobává se ohánět ani hudebními skupinami či skutečnými místy, které líčí poměrně přesvědčivě.

Ačkoliv jsem při první polovině trnula hrůzou a byla naprosto zoufalá, jak slabý příběh jsem se rozhodla zrecenzovat, druhá polovina mi dokázala, že není vše ztraceno a Sedmé nebe svůj potenciál má. Námět sice není nejoriginálnější, ale s ohledem na šikovné manipulování s taji a atmosférou, si získá svou pozornost. Kéž by i zbytek titulu byl tak propracovaný.

Nejhorším prokletím románu je pro čtenářky jeho délka. Pokud by se téměř polovina textů vymazala, děj by působil čtivěji, dynamičtěji a hlavně kvalitněji. Bohužel kniha řádné korektuře nepodlehla, takže se zbytečné a zdlouhavé texty nevynechaly a některé čtenářky pěkně potýrají, jiné odradí natolik, že se prostě k té lepší části ani nedostanou. Se správnou korekturou by se samozřejmě v titulu neobjevovala ta nepovedená přirovnání či slova se špatným významem. Což je jen další kletbou, kterou od sebe své čtenáře odhání.

Závěr je v některých věcech méně uvěřitelný, ale to zasáhne především skeptiky. Jakmile vás ve druhé polovině lapí atmosféra a touha po objevení tajemství, velmi rychle se vžijete a ta lehce thrillerová část na konec je skvělým zpestřením. Epilog ve vás zanechá další otázky, a tak většina z vás zatouží po druhém dílu. Jako poslední je poděkování samotné autorky.

„Pořád v mých očích vzbouzíš obdiv, a čím víc mi ze sebe odkrýváš, tím k tobě víc tíhnu,“ zašeptala jsem to jako ve snu a ponořila se do melancholie: „Ráda ti to přiznám a nerada tě odmítám. Někdy mám pocit, jako by za tím mým vztahem k tobě bylo víc, ale nedokážu si to vysvětlit.“ (Str. 331)

Komu bych knihu doporučila?
Máte v oblibě romantická fantasy o andělských stvořeních? Sedmé nebe má lákavý námět, který se autorka snaží šikovně propracovat. Doporučila bych jej romantickým čtenářkám, kterým nevadí nepodstatné texty a nepropracované charaktery. Jako odpočinková četba se dá přelouskat, a hlavně budete toužit objevit všechna tajemství a prožít tu povedenou atmosféru.

Laciné a prostoduché, ale poukazuje na danou romantiku, kterou kniha obsahuje a díky těm škraboškám také na tajemství, jež kniha skrývá.

Co když je svět, ve kterém žijeme úplně jiný? Co když před námi skrývá tajemství, jehož některá zákoutí jsou temnější a děsivější, než cokoli jiného? Co když kolem nás žijí jedinci, kteří do našeho světa nepatří a byli do něj vyhoštěni za svá provinění? Co když žijeme ve světě, kde si padlí andělé odpykávají své tresty a bojují o své duše? Co když se věčný boj mezi nebem a peklem odehrává i na Zemi? Před Elaine Riversovou, zdánlivě obyčejnou osmnáctiletou dívkou, se vlivem okolností odkryje střežená opona a ona uzří svět takový, jaký skutečně je. Dokáže tomu prozření čelit jen z jediného důvodu. A tím je její strážný anděl Kassiel, do kterého se bezmezně zamiluje, a ke kterému ji pojí nezničitelné pouto. Jenže je tohle svět, který dovoluje, aby k němu takové city chovala a on k ní? Je tohle svět, ve kterém není jejich výjimečná láska zakázaná a zapovězená? Jedná se o první díl love story fantasy ságy, která je prosycená nečekanými zvraty, napětím, propracovanými charakteristikami, tajemnými zákoutími a strhujícími rozuzleními. Nic nemusí být takové, jaké se na první pohled může zdát. Hloubka příběhu je mnohem spletitější a složitější a její odtajnění se dozvíte v dalších dílech.

Nakladatelství: Má kniha.cz
Žánr: Fantasy, young adult
Počet stran: 379