Recenze: NAD ČESKÝMI ZEMĚMI SLUNCE NEZAPADÁ (Jan Kotouč)

Jsme silní ve vzduchu i na vodě!

Za recenzní e-knihu děkuji autorovi Janu Kotoučovi.

Chci si zakoupit dílo Nad českými zeměmi slunce nezapadá.

Jan Kotouč je ostříleným autorem military sci-fi románů a space opery. Na svém kontě má třináct titulů a vydání čtrnáctého očekáváme v následujícím měsíci. V dnešní recenzi vám podrobněji představíme dílo odehrávající se v alternativním prostředí a historii, které vyšlo v roce 2016 v nakladatelství Brokilon pod názvem Nad českými zeměmi slunce nezapadá

Hlavním tématem prvního dílu série příhod o česko-slovenském letectvu a námořnictvu je boj o teritorium a moc. Kromě bitev a diplomatického jednání je také řešena otázka sociálních vztahů. Jelikož nás autor knihy vzal do vojenského prostředí, setkáme se nejednou se střetem autorit či názorů. Příběh nám svým způsobem ukazuje vyhrocený konflikt mezi česko-slovenským královstvím a ruským carstvím, který se odehrává v roce 1947.

Charaktery všech hrdinů jsou ve většině případů propracované do nejmenšího detailu i přesto, že jich je hodně. Autor se snažil jít při tvorbě postav do hloubky, a proto se občas objevují i vnitřní monology, které obsahují myšlenky aktérů. Dalším zajímavým faktorem, který ozvláštňuje děj, je členitost textu. Příběh se skládá z dvaceti dvou kapitol, ty se dále člení na menší celky, ve kterých se prolíná hned několik dějových linek. Není tedy divu, že se v jednu chvíli nacházíte na bitevním křižníku, za okamžik v kokpitu bombardéru, pak pro změnu navštívíte diplomatické jednání cara a potom si jdete užít do vykřičeného domu Perseida. Osobně musím říci, že mi občas přerušení plynulosti vadilo, protože se tak událo vždy ve chvíli, kdy byl děj napínavý. Román z tohoto důvodu s největší pravděpodobností nebude vyhovovat čtenářům, kteří si potrpí na přímočaré vyprávění.

Přiznám se, že jsem z prvního kontaktu s knihou byla trošku zmatená, ale není se čemu divit. Poprvé jsem přišla do styku s alternativním světem i historií. Zpočátku jsem měla neustále tendenci srovnávat děj s událostmi, které se skutečně v naší minulosti odehrály, následně jsem ale pochopila rozdíly a na román jsem v tu ránu pohlížela úplně jiným způsobem. Alternativy pro mě okamžitě přestaly být překážkou a staly se přidanou hodnotou, kterou toto dílo disponuje ve vrchovaté míře. Oblíbila jsem si nejen způsob, jakým autor vytvořil prostředí, ale také to, jak si vyhrál s dobovými fakty.

Na konci publikace naleznete přílohy, ve kterých si utříbíte poznatky z četby. Objevíte tu například časovou osu s nejdůležitějšími datacemi, seznam českých panovníků, soupis významných států po Velké bouři opatřený základními informacemi, vysvětlení události Velká bouře, tabulky vyobrazující základní údaje o válečném loďstvu, srovnání námořních sil dvou bojujících mocností a v neposlední řadě nesmí chybět ani žebříček vojenských hodností. Všechny autorem poskytnuté poznatky vám jistě usnadní interpretaci díla a jeho následné pochopení. Závěrečné slovo spisovatele je pomyslnou třešničkou na dortu, dílo je zařazeno do kontextu a zároveň je v bodech vysvětleno několik reálných historických faktů, které se v pozměněné formě objevily v ději. Je nutné poukázat na to, že alternativní svět i historie jsou ryze fiktivní, a proto se v nich může dít téměř cokoliv.

Děj titulu je čtivý a strhující. Mimo popisů se objevují i vtipné narážky. Jan Kotouč vše pojal ve stručnosti, a proto se nemusíte děsit dlouhých nezáživných pasáží. Při četbě tedy nezažijete ani vteřinku nudy, vyprávění je oživováno častými dialogy protagonistů, které vyvolávají úsměv na tváři, nebo vás naopak přimějí k zamyšlení.

Příhody jsou psány v objektivní er-formě. Vypravěče můžeme nejčastěji zastihnout v roli pozorovatele, zprostředkovatele, ale  i průvodce. Jeho vyprávění je působivé a dokáže čtenáře vtáhnout do děje, tedy aspoň do té doby, než se v textu objeví hvězdička a my se s ním přesuneme v čase i prostoru. To zároveň vypovídá i o kompozici textu. V díle jsou obsaženy postupy chronologie, retrospektivy, ale též paralely. Ač se vám může zdát román v závislosti na kompozičním rámci složitý, není to až tak úplně pravda. Vše je patřičně označeno a vy se tak v příběhu neztratíte.

Co vás uchvátí?
  • strhující příběh
  • vypravěč pozorovatel a průvodce
  • zajímavá zápletka
  • alternativní svět a historie (platí pro milovníky takovéto literatury)
  • interesantní přílohy a doslov autora

Co by vás mohlo od knihy odradit?
  • neustálé přerušování toku děje
  • možná obtížnost čtení a následného analyzování příběhu
  • více dějových linek = více postav
  • časté přepisy v textu (chybějící či prohozená písmena apod.)

Můj subjektivní dojem byl zpočátku hodně rozpačitý, ale nakonec jsem se sžila jak s kompozicí, tak i s prostředím a dobou. Titul Nad českými zeměmi slunce nezapadá si mě nakonec získal, okouzlil mě a myslím si, že se k němu v brzké době opět vrátím. Styl psaní Jana Koutoče mě také dostal do kolen, veškerá sdělení jsou výstižná a krátká. Upřímně, nemám moc ráda rozvleklé popisování, a proto mě vždy nadchne román psaný stručně a věcně. Dílo jsem si užila plnými doušky. Mohu jej vřele doporučit všem čtenářům, kteří si potrpí na žánr military sci-fi. Dílo splňuje všechna kritéria toho literárního útvaru, takže rozhodně nebudete zklamaní.

Obálka knihy vypovídá hodně o obsahu. Ihned tedy víme, že se v díle budeme pohybovat mezi letci a námořníky a že se bude bojovat.

V polovině dvacátého století je z království námořní velmoc s koloniemi a državami po celém světě. Kdo vládne mořím, vládne světu. Ale Češi nejsou jediný národ, který touží vládnout oceánům, jedním z největších hráčů na světovém poli je carské Rusko, které si brousí zuby i na česko-slovenské území.
Carovo námořnictvo má drtivou materiální převahu. Aby Češi mohli vyrovnat síly, musí vsadit na novou, nevyzkoušenou zbraň.
Námořní letectvo.

Jan Kotouč: Nad českými zeměmi slunce nezapadá