Recenze: VÝHRA NAD SMRTÍ (Matěj Soukup)

Auta, závody a gangy

Za recenzní výtisk děkujeme autorovi Matěji Soukupovi.

Chci zakoupit e-knihu Výhra nad smrtí.

Matěj Soukup svůj debut pojal jako thriller z automobilového prostředí. Ústřední postava příběhu a hlavní vypravěč Matthew se otřepává ze závodu v sérii NASCAR, kdy málem zemřel. Jen zázrakem přežil. Proto se rozhodne změnit svůj dosavadní život a odstěhuje se. Auta a závody mu však v novém působišti opět protnou cestu a už od počátku je jasné, že opět dává všanc svůj život. Ocitá se totiž v prostředí, kterému vládnou gangy. Naštěstí zde nevládne pouze nepřátelské prostředí, ale Matthew narazí i na pár dobrých duší.

Nečekejte však nějaké hluboké myšlenky a skvěle vystavěné charaktery, autor pluje spíše po povrchu. Uvažování hlavního hrdiny je naivní navzdory jeho životním zkušenostem, je to typický kladný hrdina, který do všeho vkládá srdce a podrazy se mu příčí. Někdy se však vyjadřuje tak, jako by mu nebylo ani dvacet. Těžko říci, zda to byl záměr nebo prostě jen odraz autorova věku. Za sebe však můžu říci, že mi to tam nepasovalo.

Autor se soustředí hlavně na příběh, jehož námět se mi jeví jako dobře promyšlený a hlavně ne úplně okoukaný. To ovšem naráží na fakt, že se jedná o debut a styl psaní tak připomíná spíš takovou slohovou práci. Je znát, že Matěj Soukup ještě není dostatečně vypsaný. Dialogy mezi postavami jsou velmi předvídatelné, působí šroubovaně, postavy reagují přesně tak, jak byste čekali

Musím však uznat, že autorovi se dařilo vystavět příběh tak, že hezky plynul a gradoval přesně tam, kde to bylo záhodno. Některé situace však vyznívaly spíše úsměvně. To například, když se „klaďasům“ povede obelstít „záporáky“ a pak vyjde najevo, že to byla lest ve lsti, ale ani tak ještě nejsme u konce, protože autor si vymyslel, jak obelstít obelstěné obelstěním. Naštěstí toto nebylo gros celého příběhu a objevilo se to jen v pár případech.

Co mě v závěru překvapilo bylo, že autor hovoří o několikaměsíčním boji proti zlu, při čtení však máte dojem, že se vše odehraje maximálně v průběhu dvou týdnů. Nebojte, nebudu vám tady prozrazovat, jak to skončilo. Nota bene, autor na svých webovkách odtajnil, že chystá pokračování

Autor se snažil napsat thriller a povedlo se mu to tak na půl. Chybělo tomu více momentů vzbuzující silné emoce, vypjatých situací a vyvolání obav o hrdiny. Tedy to, co dělá thriller thrillerem. Upřímně, bylo mi úplně jedno, co se s postavami stane a tak by to být nemělo.

Celkově to nebylo špatné a pokud se tento začínající autor zbaví svého řekněme školáckého stylu, tak má mnohé co nabídnout. Výhra nad smrtí je knihou, která se může zalíbit jak mužům, tak ženám. Je ale důležité si uvědomit, že romantiku tady nenajdete.

Obálka sice koresponduje s obsahem knihy, ale spíše by se hodila pro nějakou počítačovou hru z minulého století. Představovala bych si něco více lákavého, co zaujme, takhle působí jako po domácku vytvořená, což je v tomto případě na škodu.

Když se bývalý závodník série NASCAR přistěhuje dva roky po nehodě, při níž málem přišel o život, do malého města, netuší, do čeho se zaplétá. Jeho nový domov žije pro něj neznámými typy závodů, a tak dosud mladý muž znovu usedá za volant. Město má ovšem svoji stinnou stránku. Ač na pozadí toho všeho jsou pořád jen automobilové závody, zuří zde nelítostný boj o moc, a díky snaze pomoci přátelům se tak nevědomky nechává zatáhnout do vzájemných soubojů pěti gangů, a musí se rozhodnout, na čí stranu se postaví. Ze začátku se zdá, že by se mu maléry mohly vyhýbat, ale s postupujícím časem zjišťuje, že ve městě plném závodníků, kteří se v krajním případě neštítí jiného soupeře zlikvidovat, nebude mít na růžích ustláno. Poslední bitva se kvapem blíží a Matthew s novými spojenci se musí připravit na boj o holé přežití.

Nakladatelství: Martin Koláček – E-knihy jedou
Žánr: thriller
Počet stran: 200