Recenze: SPECIÁLNÍ JEDNOTKA (Martina Perlíková)

Charismatický Lennox v netradičním military románu!

Sakra, aspoň jednu akci v klidu - chci tak moc? (Str. 12)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Martině Perlíkové.
Chci zakoupit titul Speciální jednotka!

Debut  autorky Martiny Perlíkové vyšel u nakladatelství Beletris, kde jej doporučují jako mimořádně zajímavý a dobře napsaný původní český military román. Byla jsem trochu skeptická, ale jelikož mám velmi ráda knihy s vojenskou tématikou a anotace vypadala opravdu lákavě, rozhodla jsem se přijmout nabídku na spolupráci a román vám v celé jeho kráse ukázat. Věřím, že i vás příjemně překvapí a prožijete dramatické dobrodružství, které si vás získá.

Styl psaní v er-formě minulého času je úderné a přímé. Ačkoliv někdy autorka zabředne do méně podstatných informací, i přesto vás četba nepřestane bavit především kvůli chytlavému ději a povedené atmosféře. Titul je dělený na dvě části, z nichž první je dá se říct více odpočinková, ačkoliv se v ní děje také mnoho vojenských zvratů. Ta druhá je ještě dynamičtější a zajímavější, protože některé akce jsou neočekávané a hlavně působivé.

Hned ze začátku vám Martina Perlíková dá jasně najevo, jakou cestou se bude hlavní hrdina Lennox ubírat. Vhodí Zasvětí vás do tajů armády, aniž by vás zahltila, a představí vám svého hrdinu tak, jak ho někteří z jeho velitelů ani znát nechtějí. Překvapením pro všechny čtenáře a čtenářky bude drsná atmosféra zlehčená zábavnými vtípky, díky čemuž má román své kouzlo.

Moji mámu by měli zaměstnat jako vyjednavače, pomyslel si, do tří dnů by se všichni teroristi vzdali, do týdne řekli i to, co neví, a do deseti dnů by si ze svýho zaplatili letenky na Guantanamo. (Str. 30)

Hlavní hrdina kapitán Lennox je opravdu případ. Je to charismatický voják, který používá svou inteligenci, um a vtip, aby zpříjemnil pobyt v pekle nejen sobě, ale i ostatním. Snaží se zachránit situaci, když je potřeba a nezalekne se ničeho. Raději riskuje svůj život, než by do nebezpečné a riskantní situace poslal své muže. Velitelům dělá v tom jejich válečném světě pěkný vítr, protože má své zásady a nesvede respektovat autority tak, jak by si představovaly. I přesto všechno (nebo právě proto) patří mezi nejlepší.

Poměrně vydařené charaktery. Nejvíce si autorka zakládala na Lennoxovi a je to vidět. Vedlejší hrdinové jsou někdy trochu odbytí, jejich charakter někdy lehce pokulhává, ale stále jsou vhodně a střízlivě sepsaní, i když ve válce o supermany nikdy není nouze.

Něžně ho pohladila po tváři a přehnaně soucitně dodala: „Ty můj blbečku vojenská.“ Strčila ho na gauč a lehla si na něj. (Str. 128)

Děj je přímočarý, což také čtenář očekává. Povětšinou se týká válečné zóny, ale překvapí i tradice Islámu, bližší informace o hrdinech a jejich minulosti, ale i různých vojenských taktikách. Román samozřejmě obsahuje i násilné situace, které však nejsou přehnané. Oceňuji, že se Martina Perlíková nesnažila udělat ze své knihy horor, ale zaměřila se na jistý cíl a k tomu se rázně odebírala bez odbočení, takže Speciální jednotka působí upřímně a lákavě. Jsou zvraty, které vás rozhodně překvapí a které ani nemohu jmenovat, přestože se netýkají všechny armády.

S ohledem na všudypřítomný humorosobitost díla a jeho vlastní kouzlo, které celou válečnou zónu zjemňuje a dodává jí velmi atraktivní ráz si titul vychutnají, jak muži, tak i ženy, které touží po něčem neobvyklém, ale přesto působivém. Ženy mile překvapí i lehká romantika, která ale naopak neodradí čtenáře. Co vás však může (a nemusí) odradit, je délka románu. Kvůli té působí až příliš obsáhle a můžete mít pocit, že vás obdobné zvraty, dynamická atmosféra a vojenské prostředí začíná stravovat. Sem tam se v textu objeví také nějaký ten překlep, ale je to minimálně s ohledem na počet stran.

Ross neváhal; bylo to proti všem bezpečnostním pravidlům, ale nemohl nečinně přihlížet dvojnásobné vraždě. Zdvihl pušku a v té krátké chvilce, co měl, pečlivě namířil; zajatci naštěstí stáli trochu našikmo, takže mu neblokovali výhled. (Str. 241)

Co na to Chensie? Já jsem si hlavního hrdinu zamilovala. Vyzdvihl svým humorem román na něco mnohem lepšího, než se v první chvíli zdá. Průměrné čtení tak získává na osobitém kouzlu, které mu maximálně prospívá. I když se mi někdy nečetlo snadno, protože mi přišly některé situace zbytečně zdlouhavé nebo nadbytečné.

Komu bych titul doporučila?
Speciální jednotka je román, který dokáže vtáhnout do děje, pobavit a oslovit. Někteří ho přečtou za pár dní, jiní se mohou zaseknout v polovině. Nesvedu odhadnout, kdo si knihu zamiluje, ale věřím, že každý v ní najde něco, co ho zaujme. Jako prvotina je to rozhodně povedené dílo. Pokud máte v oblibě military žánr, určitě si vás něčím získá.

Svým způsobem je to kreativní, ale nevím, jestli to knihu pozdvihuje nebo díky tomu spíše zapadne, protože ilustrace působí přehlceně. Čím jednodušší, tím obvykle lepší.

Mimořádně zajímavý a dobře napsaný původní český military-román! Disciplína, poslušnost a plnění rozkazů bez otázek. To je základ činnosti každé armády. Občas se ale najde někdo, kdo tato pravidla poruší…

Nakladatelství: Beletris
Žánr: military
Počet stran: 472