Recenze: VYSMÁTÁ KOZA ANEB PŘÍZRAK KRÁSNÉ MODELKY (Ivana Vostřáková)

Jedna velká ztřeštěnost

Za recenzní výtisk děkujeme autorce Ivaně Vostřákové.

První, co mě na této knize upoutalo, byl její název. Přeci jen, velmi podněcuje fantazii a nebýt podtitulu, zřejmě bych hádala nějaké vyprávění z pohledu kozy. Nenechte se však ošálit, hlavní postavou celého příběhu je Laura, modelka a Miss Akvabela, která není zrovna ve formě. Její tělesná schránka po autonehodě totiž není tak docela viditelná a jejím údělem je doslova strašit na hřbitově. Do cesty se jí však připlete nebožtík generální ředitel, přezdívaný svou manželkou „Méďa“, kolem kterého se začíná roztáčet kolotoč méně či více uvěřitelného. Mimo jiné se na scéně objeví také Radim, syn onoho nebožtíka, do kterého se Laura (čistě náhodou?) zamiluje.

Nebojte, není to žádný spoiler. Ostatní vám už však nemůžu prozradit, protože byste přišli o moment překvapení. A můžu vám říci, že mi jedno z těch překvapení málem přivodilo infarkt myokardu. Malá nápověda: má to co dělat s mou zvířecí fobií.

Své postavy má autorka rozdělené na ty dobré a na ty špatné  nic mezi tím. Charaktery jsou proto velmi povrchní, chybí jim propracovanost, dokážete si je však i přesto oblíbit. Setkáte se s pestrým sociologickým vzorkem hrdinů  vědkyní v důchodu, bývalým sanitářem, typickou zlatokopkou, ne příliš chytrým zlodějem, nesmrtelnou madam, nejrůznějšími nadpřirozenými bytostmi a zvířaty. Prostě takový bláznivý pelmel.

Spisovatelka se nebála zabrousit do světa humoru, ale na své si přijdou i romantici. I když nutno podotknout, že romantická linka je velice naivní a plytká. Co se týče humoru, marně bych hledala pasáže, u kterých jsem se alespoň trochu pousmála. Těžko říci, čím to bylo, zda tím, že z mého pohledu Ivana Vostřáková příliš tlačila na pilu a kombinovala až překombinovala, nebo tím, že jsem nepochopila celou taškařici, kterou naservírovala.

Nenechte se však odradit, příběh byl navzdory mým výtkám velmi čtivý a děj hezky plynul. Rozhodně kladně hodnotím i autorčin styl, má velmi dobré vyjadřovací schopnosti, její síla tkví v dynamických dialozích a tak akorát dlouhých popisech. Na nudné pasáže, které by mě nutily přeskakovat, jsem v knize prakticky nenarazila. Co mě však tahalo za uši byla mluva generálního, který hovořil jako pubescent, a to navzdory jeho pokročilému věku.

Mohlo by vám však vadit, že autorka  svému vymyšlenému nadpřirozenému světu nedala přílišný řád. Jeví se mi to, jako by splácala  to, co jí přišlo jako zábavné a nelámala si hlavu s tím, jak to dát dohromady. To hodnotím jako velmi nešikovné, protože kdyby vše více „učesala“, mohl příběh působit úplně jinak. Takto mi přišel nelogický, zamotaný a hodně naivní. Také cesta k vyústění zápletky působila velmi začátečnickým dojmem a samotný závěr byl velice předvídatelný.

Knihu Vysmáta koza aneb Přízrak krásné modelky bych doporučila určitě ženským čtenářkám. Očekávejte oddechové čtivo, které je za hranicí pochopitelného a doslova nenadchne, ale ani neurazí. A pokud máte  navíc rádi potrhlé, bláznivé a trochu i romantické příběhy, nesáhnete vedle.

Ač to jistě není obálka, která by se dala popsat slovy jako nápaditá nebo neotřelá, stejně mě upoutala. A to především svou barevností a líbivou, byť kreslenou, tvářičkou na přebalu.

Krásná a úspěšná modelka se probere uprostřed noci na zamčeném hřbitově. Nejprve se domnívá, že jde o skrytou kameru nebo hloupý vtip, ale postupně jí dochází, že všechno bude asi jinak. Coby neviditelný přízrak se stane nedobrovolným svědkem vraždy generálního ředitele nadnárodní korporace. Muž je v šoku z toho, že ho zákeřně zavraždila jeho krásná mladá manželka, které naprosto důvěřoval, a proto jako duch zůstane na zemi, aby jí překazil další plány. Společně s přízrakem modelky se vypraví na svůj vlastní pohřeb. Když zde modelka spatří jeho syna Radima z prvního manželství, okamžitě se do něj osudově zamiluje.

Nakladatelství: I+D Design
Rok vydání:2015
Žánr: Humoristický román