Recenze: CUKR A BIČ... KE ŠTĚSTÍ KLÍČ: ANEB (NEJEN) O LÁSCE A CHTÍČI OD SRDCE (Petra Frajová)

Poezie nejen pro romantičky!

Za recenzní výtisk děkuji autorce
Petře Frajové.
Chci zakoupit sbírku poezie Cukr a bič ke štěstí klíč.

Debutové dílo autorky Petry Frajové mě mile překvapilo, ačkoliv jsem čtenářka, která sáhne raději po poezii našich českých klasiků než po tvorbě novodobých autorů. Na prvotinu to nebylo špatné, poměrně lehce se básně četly a doplňovaly tak celou mozaiku příběhu o lásce, který básnířka nastínila.

Styl psaní je různorodý. Petra Frajová neužívá pouze jeden rým, ale hned několik u svých krátkých textů. Je pravda, že některé v jejím případě zní přirozeněji, u jiných je ten přechod trochu hrubší. Témata, která zobrazuje, osloví především ženy, jelikož se týkají romantiky, lásky, erotiky a dalších věcí, ke kterým má autorka nějaký vztah.

Básnická sbírka už na začátku odkazuje čtenáře na to, co ho čeká. Zpočátku mi nedošlo, že se jedná o jakési rozdělení díla, ale brzy jsem na to přišla a zaujalo mě to. Něco, co zní jako lyrická zpověď, se náhle stává poměrně nápaditým rádoby obsahem a rozděluje sbírku na čtyři úseky...

Jsem romantická
Autorka pěje ódy na muže, kterého miluje. Obdivuje lásku a dává najevo romantickými texty, jak moc je pro ni tento nepolapitelný cit důležitý. Z textů je cítit romantická atmosféra, emoce a touhy. Velmi povedená část, která má povětšinou ten správný a přirozený rytmus.

Jsem hříšná
Poezie je perverznější, než byste mohli očekávat. Provokativní a přitom lehce vulgární. Nejkontroverznější oddíl knihy je spíše zpovědí o sexu a neobvyklých praktikách. Autorka se nebojí do svých básní zachytit i něco tvrdšího v podobě BDSM a fetišismu, vanilka ovšem nechybí. Čtenář ocení, že se nesnaží šokovat, ale pouze sepisuje něco, co není pro každého běžné a přesto o tom dokáže povedeně básnit. V některých rýmech autorka škobrtá, nevycházejí tak melodicky, jak by měly.

Jsem smutná
Neočekávaně se žhavá nálada mění na nostalgickou. Krátké i delší básně vypovídají o trýznivých emocích, o ztrátě a bolesti. Smrt je spíše tématem, aniž by byla více zmiňována. V této části jsem postrádala trochu originality a kreativity, jelikož žalmy ráda pročítám, tak mám trochu srovnání a tyhle jsou takové přímé a běžné. Nepůsobí srdceryvně. Autorka se nesnaží hrát na city, ale bohužel některé básně na někoho mohou působit spíše obyčejně a uměle.

Jsem nevyzpytatelná
V tomto úseku narazíte na básně, které už se zkrátka nikam jinam nehodily, ale autorka se je snažila do sbírky vložit. Jediné, co mají společného, je poněkud optimističtější náhled na různé věci a témata. Ten přechod z depresivní části je hodně znát a tady zas už panuje ta křehká atmosféra a kouzlo. Ne, že by básně nebyly povedené. Jsou veselé a rozjitřené, ale působí dojmem, že jsou v knize jaksi navíc, protože jsou různorodé a vlastně o všem možném.

A tím poezie končí. Čtenář má možnost si na stránce, která je věnována především autorce, přečíst krátký životopis a odstavec o jejím díle. Informace jsou zajímavé a hlavně ne zbytečně obsáhlé, takže to shledávám jako dobrý bod knihy.

V závěru poetické sbírky je samozřejmě obsah, podle kterého je možnost si své oblíbené básně bez problému dohledat a přečíst znovu.

Pokud jde o přirovnání, čtenář nebude oblouzen takovými, která pro něj budou neznámá. Není potřeba si lámat hlavu. Srozumitelné metafory mohou být pro někoho plusem, pro jiného mínusem, protože nepřekvapí. Autorka se snažila využít svou slovní zásobu, ale dají se najít i poetičtější slova vhodná k různým popisům. V tomto případě opravdu záleží na tom, jakou poezii vyhledáváte. Tato není neobyčejná, ale spíše lehká a snadno čtivá.

Každý bude samozřejmě vnímat emoce u těch témat, která jsou mu bližší. Záleží na tom, jak se samotný čtenář nad texty zamyslí, i když u těchto básní není potřeba se nějak zvlášť zamýšlet, autorka se snažila vše sepsat tak, aby čtenář nemusel tápat a přemýšlet nad významem slov.

Stává se, že některé básně nemají ten rytmus tak celistvý, ačkoliv by stačilo přidat slovo nebo naopak ubrat, aby se melodie obnovila. Možná je to schválně, aby byl důraz na daný rým. Pokud však vyhledáváte sbírky, které jsou vytříbené do posledního písmenka a doslova splývají z jazyka, pak Cukr a bič nebude to pravé pro vás. V této knize je vidět, že autorka umí improvizovat a především dává přednost tomu, aby text dával smysl, než by zbytečně měnila rýmy, které působí přirozeným dojmem.

Atmosféra neovlivní čtenáře u každé básně. Různá témata jsou zpracována podobným stylem, což je zřejmě na škodu, protože nevyznívají až tak opravdově a občas pozbývají své kouzlo.

K mému překvapení sbírka obsahuje také ilustrace, které se k ní hodí. Jsou neobvyklé, pouze černobílé a je vidět, že si na nich autorka Petra Frajová dala záležet. Jsou svým stylem velmi podobné celému dílu, jelikož působí přirozeně, vřele a přitažlivě.

Je spousta věcí, na kterých začínající autorka může zapracovat, aby sbírku ocenil náročnější čtenář, ale podle mého je dílo sepsané spíš za účelem potěšení, povzbuzení romantických emocí a zpovědi. S tímto pohledem na knihu mohu říct, že jsem byla se sbírkou spokojená. Líbila se mi a oceňuji kolik emocí jsem z ní vyčetla a jak nápaditým způsobem na mě některé básně zapůsobily.

V případě, že jste romantické duše a chcete si u básnické sbírky Cukr a bič ke štěstí klíč odpočinout, pak je tato kniha přesně pro vás. Dílo, které si můžete přečíst kdykoliv a které vás zbytečně nezahltí a nenutí přemýšlet nad tím, copak daným textem chtěl autor říct.

Jednoduchá, ale odpovídající. Pokud by šlo o něco složitějšího, myslím, že by naprosto zastínila obsah knihy, který také není zbytečně složitý a příjemně se čte.

Petra Frajová o své první sbírce říká: „Každá žena je někdy romantická, někdy hříšná, občas smutná a nevyzpytatelně nevyzpytatelná. A přesně takové jsou i básně v této sbírce – 52 ,příběhůʻ odhaluje půvabné vzpomínky, ale i chmury na duši a nenaplněné touhy. Jsou psané srdcem, s opravdovou vášní pro vše lidské, určené všem, kteří mají tak jako já duši naplněnou láskou, chtíčem a občas i smutkem. Na intimitě sbírce přidávají ilustrace, které vznikly stejnou, niternými emocemi vedenou rukou. Potěšte smysly každého svého já a nechte intimní atmosféru básní proniknout hluboko do své duše, kde pohladí i rozechvějí...

Nakladatelství: Čas
Žánr: Poezie
Počet stran: 64