Recenze: AMAZONKY – NA PŘELOMU VĚKŮ (Diana Průšová)

Neobyčejné setkání s amazonkami a indiány

Za recenzní výtisk děkujeme autorce Dianě Průšové.

Chci zakoupit knihu Amazonky – na přelomu věků.

Přiznám se, že ještě před otevřením knihy jsem měla obavy, zda mě příběh bude bavit. Anotace mi sice zabrnkala na ta správná místa, avšak dobrodružných románů jsem na své čtecí pouti příliš nepotkala. Tato kniha mě však dostala! A to jen a jen v dobrém slova smyslu.

Příběhem nás provází hned několik postav, z nichž tou nejvýraznější je bezesporu kněžka amazonek, Arisea. Je velmi těžké vám nastínit děj tak, abych vám tady nenaservírovala nějaký „spoiler“. Dá se však napsat, že kniha pojednává o přežití, o tom, jak člověka už od pradávna žene dopředu touha mít svůj domov a bojovat za něj s vypětím všech sil. Těmi, kdo bojují o přežití a záchranu svých kmenů jsou amazonky, indiáni a barbaři. Autorka nás přitom vůbec nešetří, protože se s nimi setkáváme v momentě, kdy jim není zrovna do zpěvu. Proto věřte, že o akci v knize rozhodně není nouze. A právě tyto atributy činí knihu neobyčejnou, odlišnou od těch ostatních, které jsou v poslední době k mání.

Ať už je děj vyprávěn z pohledu amazonky Arisey, indiána Tohasana či barbara Baldara je pořád neuvěřitelně čtivý. Diana Průšová má své postavy dobře vymyšlené, stejně jako samotný příběh. Za zmínku rozhodně stojí také její nápaditost při vymýšlení jmen, ta jsou lehce zapamatovatelná a čtenáře nematou. Co se týče jednotlivých postav, klade důraz na jejich vnitřní prožívání, dialogy jsou zde, oproti popisným pasážím, v menšině. Ničemu to ale nevadí, plynutí příběhu vám nedovolí byť jen malé zívnutí.

Z celé knihy na mě dýchá netradiční vidění světa a zajímavá osobnost autorky. A to není jen patetické zvolání do prázdna. Svůj příběh postavila na neokoukaných hrdinech a kniha tak nepůsobí podbízivě a poplatně.

Byť se jedná o prvotinu, není to na knize znát. Styl psaní je vyzrálý, svižný a čtivý. Autorka má dar vytvořit zajímavý příběh s dobrou zápletkou. V dnešní době je velmi těžké čtenáře zaujmout, autoři se předhánějí v tom, čí kniha se bude lépe prodávat. Proto doufám, že Amazonky si k vám najdou cestu, protože si to vážně zaslouží. Diana Průšová totiž odvedla na knize kus poctivé práce – od příběhu počínaje, přes kresby v knize a tvorbou kostýmu na obálce konče.

Kladete-li si otázku, jestli mám vůči knize nějakou výtku, tak vězte, že k samotnému příběhu se nedá napsat nic negativního. Co mi trochu vadilo, byl formát knihy. Ač jsem totiž při čtení s knihou zacházela velmi opatrně a přistupovala k ní jako ke svátosti, „oslí rohy“ se mi prostě nevyhnuly. A celkově myslím, že by knize prostě více slušela pevná vazba, popř. i menší rozměr.

Přečtěte si Amazonky! Myslím to vážně! Nezáleží na tom, zda jste muž či žena, v knize si každý najdete své. Není to totiž jen dobrodružné čtení, ale objevují se v něm i filozofické prvky a co víc, místy z knihy uslyšíte i šumění listí stromů a zurčení vody. Žasnu nad tím, co vše autorka do své knihy vměstnala na tak malém prostoru a přitom příběh nepůsobí strojeně ani přeplácaně. Pohrála si i se samotným závěrem, který je sice ukončený, ale přitom otevřený. Takže bez ohledu na to, zda se dočkáme pokračování, či nikoliv, za mě jedno velké doporučení.

Autorce nelze upřít její originální pojetí. Je tvořena fotografií samotné Diany Průšové, kterou zachytila fotografka Markéta Nováková. Obálka plně koresponduje s příběhem – autorka má prostě svou knihu zmáknutou do detailu. Asi už se to u mě stává takovým „evergreenem“, ale písmo je pro mě špatně čitelné a podtitul se vyloženě ztrácí v pozadí fotografie, což je škoda.

Všechno jednou zemře – rody, kmeny i celé národy. Ale co když to není konec? Co když je to pouhý začátek? Přežil jsi? Tak pohlédni do zrcadla. Uzři toho, kdo v rukách svírá otěže budoucnosti.
Povím vám příběh jednoho malého amazonského kmene a jednoho velkého národa válečníků. Příběh o válce, smrti, osudu. O tom, co přichází po konci. Budu vám vyprávět o přelomu jedné éry světa Tezcatl.

Nakladatelství: Diana Průšová - Wild Diana