Recenze: OPERACE SNĚŽNÁ BOUŘE (Jiří Votoček)

V království je drak aneb jak český Jirka kralevicem se stal

Román o boji s drakem, lásce a vlasti

Jmenuje se Jiří a je to obyčejný český čtyřicátník s nejrůznějšími neduhy a zlozvyky (nebojte, najdou se i nějaké ty kladné vlastnosti). I když přívlastek obyčejný je v případě Jiřího diskutabilní. On jediný se totiž nejlépe hodí na zlikvidování draka, který se usídlil v českém království. A tak začíná Operace Sněžná bouře, která rozpoutá řadu změn, intrik a machinací.

Jiří, kralevic český, svobodný pán německý a aspirant na hlavu české monarchie, je hrdinou tak trochu švejkovským. Okolí na něj kouká skrz prsty - krapet jako na „blbečka“ a hodně jako na „teplouše“. Jiří není typem muže, který by měl zástupy obdivovatelek, má však v sobě jakési charisma outsidera, díky kterému si ho čtenář snadno a rychle oblíbí.

Čtyřicítka už mě minula a nemůžu říct, že bez následků. Tam, kde má být pekáč buchet, se klenulo pořád rostoucí břicho. (Str. 22)

Jiří Votoček s grácií sobě vlastní umně a humorně vylíčil českou politickou scénu a přetvořil republiku na království. Autor má cit pro vykreslení postav, neuráží, nesoudí, ale chytře a ironicky se vysmívá. I když jsou jména zaměněná, čtenáři neunikne, kdo z českých pohlavárů se pod pojmenováním skrývá. Autor zde prokázal, že má velmi bujnou fantazii a mě prostě bavilo, jak si pohrál nejen s českou historií, ale také s palčivými problémy nedávné doby. A to všechno inteligentně a neotřele v satirickém hávu. I když on sám na začátku knihy prohlašuje, že jakákoliv podobnost se skutečnými událostmi či osobami je neúmyslná a čistě náhodná.

Je pravdou, že Votočkova kniha byla, pokud mě paměť neklame, mou první přečtenou satirou. A je to dílo velice zdařilé a autor má mnohé, co nabídnout. Nedovedla jsem si představit, že Jiří Votoček dokáže zkombinovat fantasy a politickou satiru dohromady tak, aby to nebyl obrovský průšvih. Já malověrná, autor se s tím popral. Oprava: nepopral! Kniha nevyznívá jako výsledek útrpné práce, spíše jako soulad obsahu s formou, kdy jednotlivé části jsou pomyslnými kousky puzzle. Netlačí na pilu, slova mu přirozeně plynou, logicky na sebe navazují a v globálu tvoří povedený celek.

Jediné, co bych vytkla, byla na můj vkus příliš krátká dějová linka s drakem. Očekávání jsou sice ošidná, ale pořád jsem čekala a čekala, zda se vynoří další drak na scéně a nedočkala se. I když, co já vím, třeba je v pořadí další příběh s Jiřím, Vendulou, panem Bílým a dalšími, které autor přivedl na svět jako hrdý otec.

Pokud jste z mých řádků usoudili, že jsem z knihy nadšená, tak vězte, že máte pravdu. A jestli váháte, zda si knihu přečíst, neváhejte. Protože Jiří Votoček vám prostřednictvím svého satirického příběhu nabízí zábavu, v dnešní době netradiční žánr a zajímavý příběh tak trochu alá jak český Jirka ke štěstí přišel, i když o to vlastně ani nestál. A nemusíte se bát toho, že politice nerozumíte, nebo že vás nezajímá. Autor nezabředává do podrobností a pokud ano, vysvětlí je. Knihu však podle mého názoru ocení spíše čtenáři na prahu dospělosti a starší

Věřím, že autor nás ještě do budoucna obohatí o pár příběhů, protože by byla velká škoda, kdyby se měl již nadobro odmlčet. Jeho hlas je zvučný, mluví k věci a dokáže zaujmout. Ono totiž zapomenout na ples v Opeře, fotbalové derby a nesčetné politické diskuse ani nejde. Alespoň mně ne.

Obálku si vytvořil sám autor. Do jisté míry příběh vystihuje, ačkoliv jí chybí punc neobyčejnosti, který si kniha bezesporu zaslouží.

Uhodily mrazy a do království přilétl drak. Nejlepší bojovníci padli, jedinou nadějí zůstal stárnoucí opilec. Jenže tomu se do boje nechce, králi nevěří a o princeznu nejeví zájem. Generálové chtějí svrhnout krále, prosí cara Vladimira o atomovou bombu a tají největší vojenský úspěch za posledních sedmnáct staletí. Císařovna Angela nabízí bojový plyn, Ivan s Helmutem se fackují a čas kvapí.
Dostaneme se do dračí sluje i tajné stanice pražského metra. Ocitneme se na plese v Opeře i na fotbalovém utkání. Král pije pivo, Mirka koňak a princezna rum. Jeden ministr recituje básně, druhý volá po cvakání závěrů policejních pušek. Kriminálka zatýká, nepřítel naslouchá. Zjistíme, k čemu je dělostřelcům tunel Blanka, a co zabírá proti kocovině. Dozvíme se, proč postavili Gustavovo ticho a jak sbalit princeznu. A poznáme sílu svobodného tisku.

Nakladatelství: Daniel Veselý
Rok vydání: 2014
Žánr: Fantasy, politická satira