Recenze: (NE)SKUTEČNO (Janiel Kaffe)

Poznejte na vlastní kůži, jaké to je dostat se do hlavy strážci lidského bytí

„Pomyslel si a stalo se. Pohyboval se ulicemi na své divoké a bláznivé myšlence. Jak hopsal na hřbetu okřídleného nelétavce zaplavován euforií dobré nálady a bláznivými pocity, pomyslel na přenášení se z jedné strany ulice na druhou a taky se tak dělo.“ (Str.59)

Za recenzní výtisk děkujeme autorovi Janielovi Kaffe

Chci zakoupit novelu (Ne)skutečno

Naoki uléhá každý večer ke spánku, ale nikdy vlastně doopravdy nespí. Odpoutává se od svého fyzického těla, aby chránil coby strážce lidský svět před hrůzami podsvětí v astrální rovině. Psychicky se dostává na dno, když udělá chybu v reálném světě a ta spustí řetěz nepředvídatelných a neskutečných věcí, které dokáže vymyslet jen velmi rozvířená a nespoutaná fantazie. A víra a touhy jsou v tomto fantaskním světě velmi mocným činitelem.

Ocitáme se tak po většinu příběhu v Naokiho myšlenkách a snažíme se spolu s ním najít světlo na konci tunelu, které by mladého strážce vyvedlo bezpečně zpátky do reality. Cesta je to ale zapeklitá a zamotaná jako sám člověk. Klíčem je pochopit nejprve sám sebe.

Povídka je vyprávěná třetí vševědoucí osobou. Čtenář tedy sleduje hrdinu z nadhledu. Vidí tak věci, které ani sám Naoki není schopen postřehnout. Dějová linie je plynulá a zaměřuje se především na vývoj událostí spojených právě s hlavní postavou. Vyprávění se zdá místy kostrbaté a jistě by neuškodilo, kdyby autor některé části více rozepsal či se nad něčím o trochu déle pozastavil. V textu jsou chvíle, kdy se čtenář musí zhluboka nadechnout a několikrát si pasáž znovu přečíst, než je schopen porozumět. Proto se může příběh zdát chaotický a neuspořádaný. Celkově má kniha okolo sto stran a je autorovou prvotinou. Kdyby byl děj více rozvinut a skoky z místa na místo trochu uhlazeny, tak, aby čtenář sám nebloudil, působilo by to mnohem lepším dojmem. Závěr knihy počáteční nejistotu vynahrazuje a dodává příběhu i komický nádech.

Na druhou stranu samotné téma myšlení a to, jak dokáže být lidská mysl neuspořádaná a chaotická, je docela dobře asociováno i stylem psaní. Nelze posoudit, zda to byl záměr či nikoli, ale připadala jsem si docela příhodně jako neviditelný pozorovatel v zatíženém podvědomí hlavního hrdiny.

„Letící pštros s obřími křídly a na nich připevněnými motory nebyl v astrálu něco extra. Každý astrální poutník by snesl cokoliv. Vše zde bylo možné. Cokoliv se může vymyslet, může se zde i vyskytnout.“ (Str. 59)

Hned na úvod se dozvídáme, co je Naoki vlastně zač. Přes den člověk, v noci strážce, kdy jeho fyzická schránka sice odpočívá, ale mysl bloudí a toulá se po sférách mimo reálné dění - v astrálu. Psychicky je to člověk vyčerpaný, zbrklý, nerozhodný a to se na něm také podepíše. Sledujeme jeho duševní zlom a na závěr vlastní osvícení a navrácení se zpátky na začátek. Ač to na první pohled není patrné a kniha je popisována jako fantasy, je plná myšlenek o pozitivismu. Taková příručka o tom, jak člověk může dosáhnout vlastního rozvoje, zabalená do fantaskních prvků. Působí tedy dojmem i jakéhosi experimentálního myšlení. Fantasy prvky zastávají především postavy strážců jakožto ochránců lidského bytí a jiné nadpřirozené bytosti, jako jsou šotci, víly nebo čarodějky a samozřejmě skutečnost, že nic není nemožné.

„Naoki pochopil, jakou sílu má víra a přesvědčení, které dokážou přeměňovat sny na skutečnost. Odrážení vlastních představ přivolává děje.“ (Str. 58)

Kniha si jistě najde své příznivce především u náročnějšího publika. Rozhodně to není vhodné čtení před spaním či jen taková oddechovka. Co ale musím vytknout, je množství stylistických chyb a dlouhá souvětí. Knize by neuškodila korektura, právě naopak. Zároveň jsou popisy stavů pro nového čtenáře dost chaotické a těžko uchopitelné. Je vidět, že autor hýří fantazií a téma je velice zajímavé ba dokonce na fantasy žánr výjimečné, ale občas jsem si nebyla jistá, co chtěl autor naznačit a to je velká škoda. Dialogy nejsou tolik rozpracované a v určitých pasážích je jejich absence spíše na škodu. I když v druhé polovině knihy se tento můj dojem mění k lepšímu.

Co se týká názvu, tak musím autorovi pogratulovat. Několikrát jsem si při čtení říkala, že to je neskutečné a opravdu tomu tak bylo. Zamotávala jsem se do děje stejně jako strážce a kdykoli se znovu vzbudil, připadala jsem si jako Alenka v říši divů. Takže tento název je zcela na místě.

Může se zdát na první pohled jednoduchá, z větší části převažuje tmavá barva, která je trochu depresivní. V popředí je silueta muže vstupujícího do světla. Působí na mě však dvojím způsobem. Zároveň odtažitě, temně, ale také tajemně...

Hlavním hrdinou je mladý strážce, který bojuje proti zlu a postupně zjišťuje, jakou moc mohou mít zdánlivě neškodné myšlenky. Děj se odehrává v astrální rovině, kam se mladý strážce neochotně a často proti své vůli přesouvá. Jestliže se vám honí hlavou bláznivé myšlenky, dávejte si veliký pozor. Myšlenka je sice jen myšlenka, ale může natropit víc nepříjemností, než si dokážete představit.

Janiel Kaffe: (Ne)Skutečno
Nakladatelství: Martin Koláček - E-knihy jedou
Rok vydání: 2014